2857
Sök

Är Alpine verkligen bättre än det mesta?

Solfilmsmontör
947 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
Hejsan. På jakt efter en ny bilstereo som man är så har man läst en massa trådar här om hur bra Alpine är. Men är dom så pass bra eller finns det andra märken som är jämnklassiga eller till och med rent av bättre? Vill ha en åsikt här av någon som testat både Alpine och något annat märke.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Rörkrökare
575 Inlägg
22 januari 2007
alpine är ett bra märke inget annat med de men d är ju rätt så dyrt. Själv har ja JVC och de tycker ja är riktigt bra.. sen beror de ju på vad du ska ha i stereon om den ska kunna läsa mp3 osv kanske tills en dvd spelare finns ju många alternativ

Lever för ljud!
Kolla--->http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30406&p=1

6 851 Inlägg
22 januari 2007
Det beror ju förståss på vad man vill betala?

Smålänning
7 883 Inlägg
22 januari 2007
Alpine har jag ingen erfarenhet av, men alla säger att det är bra. Jag kör JVC, och är riktigt nöjd. Annars så talas det om Nakamitshi (stavning?) som ska vara det bästa som går att köpa för penagar i bilstereoväg, men smakar det så kostar det tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 655 Inlägg
22 januari 2007
Jag har en Alpine (CDA 9855-R) i min sommarbil och är helnöjd.
Har haft ett par andra huvudenheter innan men ingen med tidskomp.
Det beror ju på vad man tänkt att använda sin HU till.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
22 januari 2007
Kornz skrev:
Hejsan. På jakt efter en ny bilstereo som man är så har man läst en massa trådar här om hur bra Alpine är. Men är dom så pass bra eller finns det andra märken som är jämnklassiga eller till och med rent av bättre? Vill ha en åsikt här av någon som testat både Alpine och något annat märke.

Pratar vi huvudenheter så ligger Alpine absolut i toppskiktet. Inte tu tal om annat.

Generellt är Alpines produkter möjligen lite dyrare än många konkurrenter. På huvudenhets-sidan tycker jag personligen det är värt skillnaden. Vad gäller högtalare, basar och steg så är det absolut inte dåliga grejer, men för samma pengar får man i en hel del fall minst lika mycket eller mer hos konkurrerande märken.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Solfilmsmontör
947 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Okej, tackar för svaren. Jag vill ju ha en huvudenhet som kan läsa mp3. Sen det här med tidskomp förstår jag mig inte på ritkigt. Men har en pris gräns som går vid 3.000-3.500:-

Mitt övriga system är inte färdigt i bilen. Fattas framsystem och steg till de.
Senast redigerat av Kornz (23 januari 2007)

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)

1 453 Inlägg
23 januari 2007
Kornz skrev:
Okej, tackar för svaren. Jag vill ju ha en huvudenhet som kan läsa mp3. Sen det här med tidskomp förstår jag mig inte på ritkigt. Men har en pris gräns som går vid 3.000-3.500:-

Mitt övriga system är inte färdigt i bilen. Fattas framsystem och steg till de.

Jag rekommenderar att du tittar runt lite innan du bestämmer dig, har du kollat in Pioneers utbud? Även dom gör bra huvudenheter och är synnerligen i klass med Alpine.
Själv kör jag på deras DEH-6800MP som funkar kanon, den har i princip allt utom tidskompensering (bla mp3 som du söker efter).

137 Inlägg
23 januari 2007
om du tänkt lägga runt 3500:- så finns det bara ett alternativ i den klassen tycker jag!
CD5425E ifrån eclipse, riktigt bra cd som låter bra.
www.eclipse-web.com/eu
Senast redigerat av Nismodea (23 januari 2007)

Det finns inget som heter FÖR mycket bas......

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
23 januari 2007
Sony´s HU har aldrig svikit mig, har bara kört Sony eller Pioneer, kan hända att det blir annat märke när jag byter nästa gång, kanske Alpine eller Blaupunkt.

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

73 Inlägg
23 januari 2007
Nismodea skrev:
om du tänkt lägga runt 3500:- så finns det bara ett alternativ i den klassen tycker jag!
www.eclipse-web.com/eu

Måste hålla med dig big_smile Då jag själv kör med en sådan.

6 851 Inlägg
23 januari 2007
JimBoOo skrev:
Nismodea skrev:
www.eclipse-web.com/eu

Måste hålla med dig big_smile Då jag själv kör med en sådan.

Fast den ser ju bedrövlig ut..

4 Inlägg
23 januari 2007
kompisen har en alpine CDA-9847R men den var inte i närheten av vad min sony CDX-GT700D klarade jag hade mycket klarare ljud och bättre kräm... så jag annser att sony är bättre..

Team Tondöv
649 Inlägg
23 januari 2007
seaborn skrev:
kompisen har en alpine CDA-9847R men den var inte i närheten av vad min sony CDX-GT700D klarade jag hade mycket klarare ljud och bättre kräm... så jag annser att sony är bättre..

kanske beror lite på kringutrustningen också..

6 851 Inlägg
23 januari 2007
freddan70 skrev:
seaborn skrev:

kanske beror lite på kringutrustningen också..

Exakt så som >freddan70< skriver, sen är det väl så att GT-700 har EQ och viss tidskomp i sig oxå. Det har inte Alpine plus att Sony maskinen kostar några hundra mer..

1 256 Inlägg
23 januari 2007
Kornz skrev:

Jag har använt både Pioneer och Alpine, kändes som om det vart bättre kvalité på Alpines huvudenhet.

Själv har jag nu en CDA-9855R som jag är skitnöjd med.. dels för att det är lätt att bygga till steg, basar etc.
Senast redigerat av Jonni (23 januari 2007)

Solfilmsmontör
947 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Jag kommer köpa ett dls 5.25 framsystem runt 1000-1500:- klassen. Sen Ett dls ca41 steg som ska driva de och ett par 6x9'or som bara ska gå lågt för rear fill. Men är tidskomp nödvändigt? Har en ljudproccesor sittandes i bilen nu men vet inte hur den funkar.

VULKARE
117 Inlägg
23 januari 2007
alpine / eclipse GLÖM ALLT ANNAT

Typ JVC SONY

Team Ljudbyggaren
välljud så det hörs

med lem
1 925 Inlägg
23 januari 2007
kunggalant skrev:

Typ JVC SONY

kicker då ? big_smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

6 851 Inlägg
23 januari 2007
_fillan_ skrev:
kunggalant skrev:

Typ JVC SONY

kicker då ? big_smile

De gör väl inga HU..?!
Men jag undrar vad  >kunggalant< har att säga om Nakamichi?
Är det dåligt oxå då om man skall glöma allt annat?

Sök