Growe skrev:
zemet skrev:
MrHyde skrev:
Ja, Reinfeldts regering öppnade gränserna men även rödgrön regering har varit blinda. Problemet är inte den stora invandringen, problemet kokar jag ner till 2 saker egentligen:
1. Integrationen. Du kan till exempel ta svenskt körkort på arabiska, men jag har inte sett en vägskylt på arabiska än? Logiskt? Nej. Språk, kultur och lagar är någon man ska anpassa sig till, oavsett vem man är, var man kommer ifrån eller vilket land man kommer till.
2. Alla dessa terrorister som lever fritt innanför Sveriges gränser, alla gängkriminella och liknande bös, ska ut. Återvändande IS-terrorister tillät vi komma tillbaka, till exempel. Ut med skiten, låt de som gör rätt för sig och verkligen vill vara här vara kvar. Hjälp alla dom som vill ha och förtjänar hjälp, släng ut resten. Detta daltande är både högern och vänstern skyldiga till. Och hur mycket skattemedel kostar inte det?
Sverige ska vara öppen för invandring, vi ska hjälpa dom vi kan. Men vi ska inte hjälpa dom som vill utnyttja systemet.
Som slutsats kan jag tala om att jag varken är höger eller vänster, jag hatar ljugande politiker med krokodiltårar oavsett om vilket parti dom än tillhör.
Ps. RUT och ROT kan vara bra för en del, men det borde vara ett övre inkomsttak som gör att inte välgödda kan utnyttja det.
Jag har för mig att både RUT och ROT var mer eller mindre självfinansierande då incitamenten för att jobba svart mer eller mindre försvann vilket gav ett nollsumme netto för skatteintäkterna men gav bättre vilkor för de som utförde ROT och RUT.
Varför skall inte höginkomsttager/välgödda få använda samma skatteavdrag som alla andra?
En person med 50K lön betalar mer än dubbelt så mycker skatt som en som har 25K men får knappast något mer för sina skattepengar...
Och kommer man över 50K i skatt så betalar man ju 50% av lönen i skatt men får inget mer för pengarna.
på överskjutande belopp inte på hela beloppet.. jag ligger på runt 560k i år gränsen går vid 613.900
jag betalar inte inkomst statlig skatt på någon del av min inkomst medans den som tjänar 614.900 betalar 50% på tusenlappen som går över beloppet. man måste förstå den skillnaden.
det är alltid på överskjutande belopp..
så man har fortfarande samma skatt hos alla arbetare fram till 613.900kr
annar skulle alla åka hem den dagen dom tjänat 613.899 och inte jobba resten av året. för det vorre bortkastat att jobba..
sen är det så att ju längre ner i samhället pengarna hamnar så omsätts dom oxå bättre.. den som har en årslön på 10miljoner kommer inte välja eller inte välja renoveringen pga rut avdraget.. men det kommer den som har en årslön på 300k kanske göra.. derför gör sånna avdrag mer nytta oss dom fattigaste i samhället.. och göra minst nytta hos dom rikaste. derför ska man ha ett inkomst tak på detta för att det gör mer nytta att pengarna fördelas där den gör mest nytta.. samma sak borde vara med barnbidrag oxå.. därimot måste man höja beloppet för alla när det gäller sjukdom vård av barn och föräldrar penningen. för det blir orimligt lågt vilket tyvärr inte gör det möjligt för att man har råd i en familj att den med högst lön stannar hemma med sjuka barn och dyligt.. för det är inte ekonomiskt hållbart.
Jag är väl medveten om att procentsatsen på skatten höjs när man når gränsen för statlig inkomstskatt och att det endast är på beloppet över 613K som man får den höjda skatten.
En person med 25K i lön i månaden betalar 4800 kr/månad i skatt.
En person med 50K i månaden betalar 12000 i skatt per månad.
Den med 50K i månaden kommer inte upp till brytränsen för statlig inkomstskatt.
Här kan man enkelt jämföra:
https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/Alltså mer än dubblet, och då har jag inte tagit med den "osynliga" skatten som heter arbetsgivaravgift.
Personen med 50K i månaden betalar alltså mer än dubblet mot den som har 25K men får inte mer tillbaka från välfärden.
Man får stå i samma kö å vårdcentral, dagis mm. Skall man vara föräldraledig eller går på A-kassa så är det tak på dessa ersättningar så man får inte ens ut procentuellt samma som den som tjänar 25K.
"rika kommer bara använda RUT för att ha en buttler"
Ja vafan gör det då? Vad spelar det för roll om rika får en skattelättnad för en buttler?
Det är väll bara posetivt om dom rika företagsledarna kan fokusera på att driva sina företag och vårt lands ekomomi istället för att städa eller passa barn eller vad man nu skulle använt RUT till.
Dom rika betalar ju ändå många gånger mer i skatt än "knegare" och kostar antagligen betydligt mindre i välfärd då riskaen att dom skulle gå på A-kassa eller bli sjukskrivna eller använda offentlig vård är betydligt lägre.
Och dom har skapat ett vitt arbetstillfälle med sin buttler.
Men nog om det, denna tråden handlar ju om bränslepriset:)
Jag kör ju numera elbil så jag är inte direkt påverkad av de nya bränslepriserna.
Men jag är indirekt påverkad eftersom maten jag köper har krävt en hel del diesel i lantbruket och transporten för att få den till min lokala butik.
Och jag glädjs åt alla i mina vänner, familj, kollegor och landsmän som nu får mer pengar över i plånboken och förhoppningsvis därför får en lättare vardag.
Förhoppningsvis lyckas den nya regeringen även göra något åt våra elpriser, men det lågger nog långt in i framtiden innan man kommit dit tyvärr.