candyweiss skrev:
Så är det. Vänta bara några år tills det sålts fler elbilar, då kommer även beskattningen där. Ingen ska komma undan.
Håller helt med här.
Kan lite kort dra mitt roliga billiv när det gäller "miljöbil".
Köpte en ny Seat Ibiza 1,2tsi ecomotive 2011. Den var miljöbil då, skattebefriad i 5år. Låg skatt efter det, typ 480kr. Ej längre miljöbil.
2012. Köpte en passat 2.0tdi. Miljöbil.
Sen kom dieselgate och snart får den inte rulla i innerstan. Nu är diesel dött, trots lägre co2 utsläpp än motsvarande bensinbil. Ej längre miljöbil.
2017. Skulle köpa ny bil. Funderade på hybrider osv men de var antingen fula, tråkiga, fick inte ha drag eller var för dyra. Det blev då en ny diesel. Varför? Jo dels fick jag den utrustningen jag ville ha såklart, jag hade råd med den, den är bättre ur miljösynpunkt än motsvarande bensinare. Går snålt. Får än så länge köra typ överallt (Euro 6). Inte miljöbil.
Poängen här är att eftersom reglerna ändras hela tiden så känner jag som ovan skribent. Och jag orkar inte bry mig om miljötänket längre när det gäller bilval just för att staten gör allt för att sätta åt privatbilisterna. Jag bidrar på annat sätt genom återvinning av olika slag.
Frågan är snarare vilken drivlina som går till slakt nästa gång? Min gissning är hybriderna. Hur kan både bensin/diesel OCH ett batteri vara bättre TOTALT sätt än en ren modern bensin eller diesel?
Nu har jag en aningen annorlunda syn på människans påverkan på klimatet. Oavsett vad så är det helt uppåt väggarna att sparka på privatbilisterna i ett land som står för 0,16% av världens utsläpp genom att höja priserna på drivmedel. Skulle det vara sossepolitik att arbetarna på landsbygden drabbas hårdast?