Köptes som ett litet projekt som visade sig innehålla några oväntade överraskningar. Syftet är att gå igenom bilen så gott jag kan trots ingen tidigare erfarenhet av og900!
Tänkte testa att lägga ut lite bilder och info om min 900S T16 Cab som är i behov av lite kärlek. Har aldrig skapat en projekttråd eller skruvat og900 tidigare så detta är för mig ett spännande projekt, hoppas ni också tycker det!
Bilen såldes ny i Italien och importerades från Nederländerna i slutet av Juni 2019 med vad jag nu fått erfara vissa brister som måste fixas.
I bagageutrymmet luktade det mögel och en viss missfärgning kunde anas på bagagerumsmattan. Efter att ha lossat golvet kunde jag se att det är utom räddning och att vatten och någon sörja legat och gottat till sig.
Efter att jag torkat upp allt vatten/sörja lät jag kupévärmare stå på några timmar. Vet fortfarande inte vart vattnet kommer från men misstänker inne i högra hörnet. Nytt bagagerumsgolv ska jag försöka tillverka i vår.
Underläggsmattan bak var helt mättad med olja på förarsidan och vatten på passagerarsidan. Denna matta har nog gjort sitt då den även är helt sprucken i gummit. Funderar på att lägga Dynaliner istället.
Hittade en möjlig anledning till fukten i bagageutrymmet (som resulterade i mögligt bagagerumsgolv). Påsen som cabben fälls ned i ligger mot en typ av hylla av skumplast i bagageutrymmet/bakom baksätet. När jag kände efter var det dyngsurt där och luktade inte gott, måste se var vattnet kommer ifrån...
Cabkolven på förarsidan har sett bättre dagar, när man fäller upp cabben manuellt hör man hur det knäpper/pyser från kolven. Man kan även se att det är bra mycket luft i systemet genom slangarna.
Hydrauloljan och bitumenmattan blir tillsammans som mjuk kola eller fudge. Det var rätt tillfredställande att skopa upp med plastmejsel, spackelspade och några skedar! Det lilla runda föremålet låg under sätet tillsammans med diverse småleksaker.
Under baksätet är det mer eller mindre upplöst, rännan där de svarta slangarna löper fungerade utmärkt att leda oljan ner till underläggsmattan.
Skurit bort så lite som möjligt av den existerande mattan och tvättat med lacknafta. Ska gnugga bort lite rester innan jag bättrar de ställen som har öppen plåt.
Har spenderat kvällen med att ta ur interiörmattan och skrapa bort mer av den halvt upplösta bitumenmattan längs med tröskeln på förarsidan. Jag var orolig att det skulle vara mycket rost under mellanläggsmattorna men det var bättre än väntat!
Passade på att ta bort "frystejpen" som skall sitta på tröskeln samtidigt.
Man kan säga att underläggsmattan på förarplatsen har sedan länge nått bäst-före datum!
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Har inte kollat med dem än, efter lite googlande fann jag att det anses rekommenderat att byta ut dessa mattor till något vatten/oljebeständigt då originalmattorna kan suga kopiösa mängder vatten. De kallas "Floor rusters"
Har inte kollat med dem än, efter lite googlande fann jag att det anses rekommenderat att byta ut dessa mattor till något vatten/oljebeständigt då originalmattorna kan suga kopiösa mängder vatten. De kallas "Floor rusters"
Speedparts.se är bättre i den bemärkelsen att dom levererar oftast bättre pris.
Ja Speedparts skall ju kunna tillhandahålla originaldelar för ett bra pris. Blir nog att sätta in annan matta istället, tex Dynaliner.
Hade samma problem men min T16, satte in som du sa en vatten/olje beständig matta samt slet ur gamla originalmattan å bytte till liknande ny samt integrerade den.
Kul projekt. Tänker du inte köra bilen på vinterns så skulle jag inte rostskydda bilen invändigt i bagaget. Körs den bara på sommar och hålls torr trots lite regnskurar så händer inget. Min og900 som med är från italien är inte rostskyddad mer än det som var från fabrik sas.
Hade samma problem men min T16, satte in som du sa en vatten/olje beständig matta samt slet ur gamla originalmattan å bytte till liknande ny samt integrerade den.
Det låter bra, hur blev resultatet? Jag hittade en återförsäljare som, hör och häpna, ligger i min hemstad Norrköping dit jag ska i helgen.
Kul projekt. Tänker du inte köra bilen på vinterns så skulle jag inte rostskydda bilen invändigt i bagaget. Körs den bara på sommar och hålls torr trots lite regnskurar så händer inget. Min og900 som med är från italien är inte rostskyddad mer än det som var från fabrik sas.
Bilen skall endast brukas på sommaren i fint väder är tanken. Det är en rostfläck jag vill få fixad annars låter jag det vara helt i bagaget