3128
Sök

Hur mycket kylarvätska får försvinna, vad är normalt?

Fisketokig
2 997 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
#1
Saaben började varna att kylarvätskenivån var för låg i helgen.

Har haft den 13 månader / 1400 mil.

Visst är det hård körning ibland och har själv inget att jämföra med.

Expansionskärlet var helt tom och nivån låg precis i röret så det handlar om en halvliter vätska  för att komma upp till rätt nivå.

På Saab tyckte de att det var lite mycket på bara ett år, var in dit idag och köpte glykol när jag hade vägarna förbi, blandade 50/50 som man ska och kör på nu igen.


Men vad ska man säga om att den "drar" kylarvätska, vad är egentligen normalt på en ny bil som gått som i mitt fall?

Helt klart att det inte är några direkta läckage, hade synts direkt i snön.

Hade kört 6 mil, stått stilla i 5 timmar i -15c. sen varnade den bara efter 200meter efter jag åkt iväg igen. Inget alls läckage just då.

Vad har ni för tankar och erfarenheter...?

mvh
/Martin

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

5 710 Inlägg
23 januari 2007
#2
En motor/bil som är som den skall skall inte "dra" någonting alls.....

MVH Jonas
..............

3 121 Inlägg
23 januari 2007
#3
Jag håller med jonTe. Du ska ju byta glykolen vartannat år eller 5000 mil, men jag har aldrig varit med om att en nyare bil "drar" glykol...


10 287 Inlägg
23 januari 2007
#4
Som ovan. Skall inte försvinna något. Hade det varit en äldre bil så hade jag sagt "tryck i en burk Bars Leak" men din är för ny för sånt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 453 Inlägg
23 januari 2007
#5
Du kan ha ett mindre läckage i en slang eller liknande, då kylarvätskan har en förmåga att krypa längs balkar och liknande och inte alltid falla rakt ner på marken. Eller så kan det vara exempelvis vattenpumpen som läcker, vilket innebär att den endast släpper vätska när motorn är igång. Åk in till verkstaden och be att dom provtrycker systemet med torrt underlag - då vet du säkert om det läcker och isf var.


Fisketokig
2 997 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
#6
Tack för alla svar.

Genom att det inte är någon större läcka det handlar om så tänkte jag köra på lite nu men ha koll på om den "drar" något mer.

Har för mig att jag öppnade och kollade i somras för att kolla graderingen på just kylarvätskan och då handlar det om ett halvår som den tryckt ur sig en halvliter.

fortsätter den dra något så blir det ju verkstad, är som ni säger att det måste provtryckas, med litet litet läckage så dunstar det innan det hinner bli synbart.

mvh

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

2 Inlägg
23 januari 2007
#7
det är vanligt på saabar att det läcker från toppen på dom så kolla det med!!

Fisketokig
2 997 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
#8
jader skrev:
det är vanligt på saabar att det läcker från toppen på dom så kolla det med!!

Låter allvarligt men tror inte det kan gälla min bara för saab kanske haft det problemet tidigare.

Motorn är en V6a från Holden som är helt ny för saab 06 -> och bara finns i Aero:n

Någonstans har ju kylarvätskan försvunnit så ska nog be dem att kolla upp när inte jag hittar läckage...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

178 Inlägg
25 januari 2007
#9
tycker du ska få saab att kika på det där då det antagligen är nåt mini-läckage från nån anslutning som antagligen kostar 50 öre att laga, men flera tusen i felsökning om du väntar tills efter garantin gått ut... tongue

671 Inlägg
25 januari 2007
#10
Martin 9-3 skrev:
Motorn är en V6a från Holden som är helt ny för saab 06 -> och bara finns i Aero:n

Någonstans har ju kylarvätskan försvunnit så ska nog be dem att kolla upp när inte jag hittar läckage...

Har samma bekymmer som du. den dricker/läcker liiiiite grann. nån deciliter / 1000 mil typ.

And by the way. V6 motorn finns i Opel Vectra OPC också wink

Second is the first loser


Sök