3657
Sök

Vad är normal tomgång på en 305 v8 tbi?

3 371 Inlägg
25 januari 2020
Trådstartare
#1
Vad är normal tomgång på en 305 v8 tbi?
Samt med växel i? (Automat med foten på bromsen)

Hur höjer/sänker man tomgång på en tbi? Finns ingen justerskruv vid gasvajern.


2 327 Inlägg
25 januari 2020
#2
Datorn bestämmer detta, det ligger i programvaran. Har den börjat dumma sig? Vet ej svaret på din fråga men skulle gissa på 500-600 rpm nånstans.


3 371 Inlägg
25 januari 2020
Trådstartare
#3
Tomgånen är jämn, dock känns den ibland låg, med växel i c 500rpm, 600-650  utan växel i. (Om jag minns rätt). Stör mig mer att den lägger vissa växlar så bilen lägger sig på 950-1000rpm vissa hastigheter ( känns att den säckar ihop ). Får då bråka lite mer med kickdown vajern. Har med vrid vid 1100-1200rpm. ( Tänkte om tomgång en höjdes så skulle det lösa det)

Efter "bas" justering på slider så har jag dragit ut den ytligare 8mm, ligger på 16mm.. får prova dra ut den 1mm till smile erfarenhet kring det?

Justerat den ett antal gånger vid 19-20mm så kommer 2ans växel efter 2100rpm ( skriker efter växel)...smile


962 Inlägg
26 januari 2020
#4
Tittar du framifrån på TBI:n så ska du se en torxs som ställer reglaget. Denna torxs sitter så du ser den inte från sidan utan endast framifrån. Senare TBI har inte denna skruv så under reservation.

Men jag kan tycka att du har något annat problem, som tjuvluft eller vakuumläckage.

Vilken låda har du i den?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

3 371 Inlägg
26 januari 2020
Trådstartare
#5
M123 skrev:
Tittar du framifrån på TBI:n så ska du se en torxs som ställer reglaget. Denna torxs sitter så du ser den inte från sidan utan endast framifrån. Senare TBI har inte denna skruv så under reservation.

Men jag kan tycka att du har något annat problem, som tjuvluft eller vakuumläckage.

Vilken låda har du i den?

Där skruven är på vanliga förgasare motorer så har jag endast en pluggat hål, man ser att de har pluggat hålet, är det den du menar? Kan fixa en bild senare.

Jasså kan vakuumläcka skapa dessa "problem"?
Var/hur börjar jag leta? Har en flaska start gas hemma kan man leta med det?

Den klassiska 700 lådan..


962 Inlägg
27 januari 2020
#6
Lite såhär tänker jag.
Om du har dålig med vakuum så stör det både ut tomgång och fördelare, bilen blir trött och växlar konstigt för den har ju sina punkter den ska peta i dom.
Hade lådan dessutom varit vakuumstyrd så har det varit mer brev på posten, men inte i detta fallet.

Kolla om du har bra vakuum med klocka sen om isolationsplattan är hel om sådan finns.

Sen är det noga att du inte varit för snäll att ställa åt lådan för då bränner du den rätt snart så kolla runt på nätet vad som rekommenderas istället för att gå på känn. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

3 371 Inlägg
27 januari 2020
Trådstartare
#7
M123 skrev:
Lite såhär tänker jag.
Om du har dålig med vakuum så stör det både ut tomgång och fördelare, bilen blir trött och växlar konstigt för den har ju sina punkter den ska peta i dom.
Hade lådan dessutom varit vakuumstyrd så har det varit mer brev på posten, men inte i detta fallet.

Kolla om du har bra vakuum med klocka sen om isolationsplattan är hel om sådan finns.

Sen är det noga att du inte varit för snäll att ställa åt lådan för då bränner du den rätt snart så kolla runt på nätet vad som rekommenderas istället för att gå på känn. smile

Okej:)

Det har jag läst en massa om, innan jag började som tur är:).  Läst lite på denna sida:
http://non-stoptransmission.com/info-th … stment.php

Samt YouTube har bra guider.  Växlar väldigt tydligt, bara att den känns trött vissa hastigheter/växlar.


Letade igår lite, men detta är väl någonslags ventilation på ventilkåpan?https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-a94d04812fe20de4050b01d7c387c219.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-e5a55ba9fd460b7a3dafc17aab84ff98.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-98108bdb0f82a000d2766151db987c5c.jpg

Ska fortsätta någon dag att leta mer efter vacuumläckor, blev halv storm när man höll på sist:)


1 966 Inlägg
27 januari 2020
#8
Här finns det en guide: https://www.thirdgen.org/tpimod2/

Enligt guiden kan det som du säger finnas en fabriksmonterad plugg.

Det borde se ut så här när pluggen är borttagen:
https://i15.photobucket.com/albums/a366/slammins15/Picture045.jpg

3 371 Inlägg
27 januari 2020
Trådstartare
#9
ehedman skrev:
Här finns det en guide: https://www.thirdgen.org/tpimod2/

Enligt guiden kan det som du säger finnas en fabriksmonterad plugg.

Det borde se ut så här när pluggen är borttagen:
https://i15.photobucket.com/albums/a366/slammins15/Picture045.jpg

Tack så mycket!! Visste inte det var en skruv bakom pluggen:) Det ska provas om jag inte skulle hitta någon vacumm läcka.

Men 600rpm på drive är normalt typ?


3 371 Inlägg
6 maj 2020
Trådstartare
#10
Tillbaka igen, gått igenom alla slangar hittade några riktigt torrspruckna som går till en vacuumklocka?( Svart rund sak som sitter undersidan av huven.)
Samt slangar som går till farthållaren typ alla små slangar ser så ut.
Bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-e0c13532d522c3bcc82d83c24dfbfee6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-b73b982ba819fd52133f4d766b113695.jpg

Dessa kanske kan vara orsaken? Ska byta ut dom oavsett.


1 966 Inlägg
7 maj 2020
#11
Den runda grejen du pratar om är förmodligen ack.tanken för vakuum. Denna styr bland annat farthållaren.

3 371 Inlägg
10 maj 2020
Trådstartare
#12
ehedman skrev:
Den runda grejen du pratar om är förmodligen ack.tanken för vakuum. Denna styr bland annat farthållaren.

tack smile Då kanske det inte påverkar bilens gång om det läcker? Denna del av vacuumet har varit helt öppet. Där T kopplingen är har pluggen smulat sönder. Samt alla ändar. Om jag skulle haft AC i bilen så skulle det gått en vacuum slang dit från t kopplingen, om jag förstått det rätt.

Väntar på nya vacuum slangar... smile


3 371 Inlägg
21 maj 2020
Trådstartare
#13
Nu har jag bytt de små slangarna! Vilken skillnad bilen har fått sin ork och väljer växlarna i rätt tid!smile Jämn tomgång!

Luftburken hade en flärp som inte funkade heller först, pillade med en o till slut började den funka. Men tog bort den då jag inte lita på den. Bilen har princip bara sugit varmluft hela tiden...https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-f83d582f5af00d785e50415131e4170c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-53769f59a5fb31dc5cc62b85e5c9a502.jpg



Sök