Börja med att lossa polskorna från batteriets poler. Ööööh minus först.
(Och den sätts dit sist...).
Hur ser det ut i polskornas hål och på batteriets poler. Är det metalliskt rent?
Så följer du kablarna från polskorna, utan att montera dessa på batteriet.
Kolla varje ställe som de kommer i kontakt med.
En gammal Audi jag hade, uppförde sig så exakt så. Det var oxid i andra änden på pluskabeln.
På den bilen gick kabeln till startmotorns solenoid och därifrån vidare till säkringar mm.
På en nyare bil, brukar pluskabeln gå till en säkringsbrygga, med huvudsäkringar, strax intill batteriet. Gissar att det är glapp just där.
Som Allvetare vet du väl nyttan av att lossa polskon från batteriets minuspol först av allt innan du gör något med det elektriska systemet?
Såvida du inte ska mäta likspänningar, så klart.
Typ "Voltar vare här" och "Oooops det gnistrar" .
.
Senast redigerat av Meaganeowner (27 januari 2020)