Har inte hänt supermycket med denna på sistone, har mest kört och njutit. Vilket ledde till detta.
Lite grann har dock hänt, så summerar det här tänker jag.
Jag lyckades byta till mig en R-sport turbo/laddtrycksmätare! Den åkte i bilen istället för ekonomimätaren. Den gör ju ingenting alls just nu, men är en bra motivationshöjare tills dess att turbomotorn ska åka i.
Trillade hem ett paket också.
Hade länge letat efter en begagnad hasplåt(...plast) i vettigt skick utan att hitta något, så det blev att jag nu till slut beställde en helt ny. Det var inte så blodigt dyrt som jag trodde att det skulle vara, så lika bra att passa på. Även en bättre begagnad flexslang mellan luftburk och grenrör åkte på plats.
Monterade den härom veckan med nya rostfria skruvar.
Bra timing, för bara några dagar senare kom världens snöfall - när jag backade ut på uppfarten noterade jag fina nersänkningar i snön mitt under bilen. Det var ribborna på hasplåten som tagit i snön.
Så oavsett hur mycket eler lite skillnad den gör i bränsleförbrukning eller att hålla smutsen ute från motorrummet så skyddade den motorrummet från en hel del snö denna gång iallafall.
Sen har jag haft lite problem under vintern med att förardörrens lås fryser fast ibland, någon gång har det varit så illa att jag fått klättra in från passagerarsidan. Plockade av dörrsidan och kollade, visade sig att gummihatten till centrallåsmotorn i förardörren hade vittrat sönder, så det rann in vatten i den som sedan frös. Motorn hade dock klarat sig, så den fick torka och fick sig sedan ett nytt gummiskydd. Tog tyvärr inga bilder på detta. Däremot tog jag samtidigt loss låscylindern, rengjorde den noga från gammalt kladd med bromsrengöring och smorde upp med rent grafitpulver. Blev stor skillnad i låset, flrsta gången jag testar rent grafitpulver men är supernöjd hittills! Trots avsaknaden av olja eller flytande medel så rör låset sig klockrent, mjukare än det någonsin gjort tidigare. Inte visat minsta tendens till att bli segt eller fruset i minusgrader heller.
Och när armstödet ändå var av och halva jobbet gjort så passade jag äntligen på att montera de NOS kromade knopparna till de främre armstöden som jag haft liggandes i mittkonsolen i typ ett år.
Det är knoppen högst upp på armstödet som normalt är i vanlig plast, är en liten detalj men tycker det gör sig väldigt bra.