Tjena.
Tänkte att jag startar en projekt tråd även här på garaget istället för bara på facebook där det mesta är nu för tiden. Har hållit på några månader så blir ett litet långt första inlägg
Ja allt började en sommardag , då det plinga till i telefonen och hade en notis från blocket att en bubbla från 66 hade kommit ut. Gick in och läste annonsen och tänkte nej jag har ingen plats att ha den. Men sen ringde jag och frågade om jag kunde komma, han hade blivit helt nedringd. Jag ringde 15gånger innan jag ens kom fram till hans telefon.
Jag och polaren satte oss i bilen och for iväg. Var bara 40min bort. Kom dit, kikade lite på den och bad han starta bilen, under tiden så ringde folk konstant så kände att det är inget att tveka på utan jag sa att jag tar den utan att ens provkört den.
Mycket trevlig herre som jag köpte den av, han satt och berättade lite om vad han hade gjort med bilen, och bilar han hade haft innan mm.
När allt var klart så hoppade jag in i bilen och for hem. Var en härlig känsla, då jag har letat efter en fram och tillbaka i 6år.
Här är när vi hade kommit hem till polaren
Jag har driver en bilvårdsfirma på sidan av mitt vanliga jobb så planen var att våtslipa hela bilen då ägaren innan hade målat om bilen men ytan var inte alls bra. Så provade lite lätt på ena framskärmen hur det skulle se ut och det såg lovande ut.
Körde med den nån vecka för att lära känna bilen och vad som behövdes åtgärdas under vintern.
Men efter lite vidare forskning så visade det sig att det inte låg så mycket färg på bilen för att kunna slipa så tänkte att jag lämnar iväg skärmar för omlack så får det va som det är.
Började kolla lite närmare på bilen och det visade sig att det fanns blåsor på även bagageluckan och motorhuven. Allt slipades ner och epoxy grund lades på.
Projektet drog igång ordentligt nu så motorn åkte ut och började plockas ner, förgasaren plockades isär och packningssats beställdes bland annat.
I detta skede så hände en vändning i mitt liv. Jag jobbade som svetsare innan och jag fick ett erbjudande att börja på en lackfirma. Valet var inte svårt jag sa upp mig från mitt jobb som svetsare och 1 månad senare började jag som lackerare vilket har varit en dröm sen jag var liten
Med tillgång till rätt utrustning och utbildning så var valet inte svårt, det blir hellack på bubblan och DÄR spårade det "lilla" projektet ur.
Jag valde alltså att göra en totalrenovering men inte till original utan lite mer "custom" om man kan säga så många kommer säkert tycka att jag förstör bilen och inte renoverar den till original men då det inte är originalmotorn i mm så tycker jag att man kan göra lite som man vill utan att "förstöra" något.
Kaross och plattan delades i mitt lilla källargarage med låg i tak, och som med de flesta bilar när man börjar riva isär så uppkommer det mer saker än vad man tror. Visade sig att värmekanalerna var inte så fräscha bland annat.
En liten rullbar vagn byggdes till karossen så det skulle vara lätt att flytta på den. Den tog med till jobbet för att blästra av lite längst ner så man har rent material att jobba med.
Kollade över vad som var dåligt och vad som fanns att köpa i "färdig" plåt och det beställdes hem.
Stommen till plattan togs med till jobbet för blästring och ett lager zink epoxy lades på.
Plåtar började ramla in och det börjades mätas upp lite lätt och vissa delar tillverkades för hand och lagades.
Sedan länge har jag haft även stort intresse för plåtformning så lite maskiner införskaffades för att underlätta projektet
Som ni såg på tidigare bilder så var dit inte så fint under allt body/underredsmassa. Rostlagning fortsättes och med hjälp men dom nya maskinerna så underlättade det mycket.
Värmekanalerna skruvades på golvhalvorna och karossen lyftes på igen för att passa in det med varandra för att få rätt passform.
När det väl var gjort så började jag plocka isär motorn för att fräscha upp den lite med nya packningar, lite färg mm.
Då jag inte är ute efter några original utseende så beställdes airride hem. Ett universal kitt så jag bygger alla fästen mm själv
Då allt annat på bilen blir tillfixat så får man även göra något åt inredningen också. Nån månad innan så beställdes en helt komplett inredning från TMI via Classic VW Up North som är min leverantör till det mesta. Dom har grym support, hjälper till och fixar när man behöver saker som kanske inte finns på sidan och snabba leveranser
Hur inredningen ser ut det får ni vänta tills det är dax för ge sig på den!
I väntan på lite andra saker så började jag plocka isär stolar, soffa mm för att blästra även dom och få på ny färg!
Funderade mycket fram och tillbaka men tillslut så tog jag beslutet att blästra hela karossen också, så den förbereds och strippades helt och hållet och lastades upp på kärran och tog en lördag och körde på. Några timmar senare så var den färdig blästrad över allt och epoxy lades på.
Nu började jag ge mig på plattan igen och började svetsa den då jag bara hade punktat upp den innan.
Sen lyftes plattan ner och bakvagnen sattes på för att börja med airriden och där är jag idag 18/2-2020 och började mitten av september 2019.
Hoppas detta är ett intressant projekt för er alla och kommentera mer än gärna för det ger en motivation för både projektet och även fortsätta göra uppdateringar här.
Jag pysslar lite då och då när tiden finnes då heltids jobb och barn samt renovering hemma tar mycket av den vakna tiden
Planen är att vara klart till påsken 2021 och ställa ut på elmia om bilen är tillräckligt intressant för dom
Tänkte att jag startar en projekt tråd även här på garaget istället för bara på facebook där det mesta är nu för tiden. Har hållit på några månader så blir ett litet långt första inlägg
Ja allt började en sommardag , då det plinga till i telefonen och hade en notis från blocket att en bubbla från 66 hade kommit ut. Gick in och läste annonsen och tänkte nej jag har ingen plats att ha den. Men sen ringde jag och frågade om jag kunde komma, han hade blivit helt nedringd. Jag ringde 15gånger innan jag ens kom fram till hans telefon.
Jag och polaren satte oss i bilen och for iväg. Var bara 40min bort. Kom dit, kikade lite på den och bad han starta bilen, under tiden så ringde folk konstant så kände att det är inget att tveka på utan jag sa att jag tar den utan att ens provkört den.
Mycket trevlig herre som jag köpte den av, han satt och berättade lite om vad han hade gjort med bilen, och bilar han hade haft innan mm.
När allt var klart så hoppade jag in i bilen och for hem. Var en härlig känsla, då jag har letat efter en fram och tillbaka i 6år.
Här är när vi hade kommit hem till polaren
Jag har driver en bilvårdsfirma på sidan av mitt vanliga jobb så planen var att våtslipa hela bilen då ägaren innan hade målat om bilen men ytan var inte alls bra. Så provade lite lätt på ena framskärmen hur det skulle se ut och det såg lovande ut.
Körde med den nån vecka för att lära känna bilen och vad som behövdes åtgärdas under vintern.
Men efter lite vidare forskning så visade det sig att det inte låg så mycket färg på bilen för att kunna slipa så tänkte att jag lämnar iväg skärmar för omlack så får det va som det är.
Började kolla lite närmare på bilen och det visade sig att det fanns blåsor på även bagageluckan och motorhuven. Allt slipades ner och epoxy grund lades på.
Projektet drog igång ordentligt nu så motorn åkte ut och började plockas ner, förgasaren plockades isär och packningssats beställdes bland annat.
I detta skede så hände en vändning i mitt liv. Jag jobbade som svetsare innan och jag fick ett erbjudande att börja på en lackfirma. Valet var inte svårt jag sa upp mig från mitt jobb som svetsare och 1 månad senare började jag som lackerare vilket har varit en dröm sen jag var liten
Med tillgång till rätt utrustning och utbildning så var valet inte svårt, det blir hellack på bubblan och DÄR spårade det "lilla" projektet ur.
Jag valde alltså att göra en totalrenovering men inte till original utan lite mer "custom" om man kan säga så många kommer säkert tycka att jag förstör bilen och inte renoverar den till original men då det inte är originalmotorn i mm så tycker jag att man kan göra lite som man vill utan att "förstöra" något.
Kaross och plattan delades i mitt lilla källargarage med låg i tak, och som med de flesta bilar när man börjar riva isär så uppkommer det mer saker än vad man tror. Visade sig att värmekanalerna var inte så fräscha bland annat.
En liten rullbar vagn byggdes till karossen så det skulle vara lätt att flytta på den. Den tog med till jobbet för att blästra av lite längst ner så man har rent material att jobba med.
Kollade över vad som var dåligt och vad som fanns att köpa i "färdig" plåt och det beställdes hem.
Stommen till plattan togs med till jobbet för blästring och ett lager zink epoxy lades på.
Plåtar började ramla in och det börjades mätas upp lite lätt och vissa delar tillverkades för hand och lagades.
Sedan länge har jag haft även stort intresse för plåtformning så lite maskiner införskaffades för att underlätta projektet
Som ni såg på tidigare bilder så var dit inte så fint under allt body/underredsmassa. Rostlagning fortsättes och med hjälp men dom nya maskinerna så underlättade det mycket.
Värmekanalerna skruvades på golvhalvorna och karossen lyftes på igen för att passa in det med varandra för att få rätt passform.
När det väl var gjort så började jag plocka isär motorn för att fräscha upp den lite med nya packningar, lite färg mm.
Då jag inte är ute efter några original utseende så beställdes airride hem. Ett universal kitt så jag bygger alla fästen mm själv
Då allt annat på bilen blir tillfixat så får man även göra något åt inredningen också. Nån månad innan så beställdes en helt komplett inredning från TMI via Classic VW Up North som är min leverantör till det mesta. Dom har grym support, hjälper till och fixar när man behöver saker som kanske inte finns på sidan och snabba leveranser
Hur inredningen ser ut det får ni vänta tills det är dax för ge sig på den!
I väntan på lite andra saker så började jag plocka isär stolar, soffa mm för att blästra även dom och få på ny färg!
Funderade mycket fram och tillbaka men tillslut så tog jag beslutet att blästra hela karossen också, så den förbereds och strippades helt och hållet och lastades upp på kärran och tog en lördag och körde på. Några timmar senare så var den färdig blästrad över allt och epoxy lades på.
Nu började jag ge mig på plattan igen och började svetsa den då jag bara hade punktat upp den innan.
Sen lyftes plattan ner och bakvagnen sattes på för att börja med airriden och där är jag idag 18/2-2020 och började mitten av september 2019.
Hoppas detta är ett intressant projekt för er alla och kommentera mer än gärna för det ger en motivation för både projektet och även fortsätta göra uppdateringar här.
Jag pysslar lite då och då när tiden finnes då heltids jobb och barn samt renovering hemma tar mycket av den vakna tiden
Planen är att vara klart till påsken 2021 och ställa ut på elmia om bilen är tillräckligt intressant för dom
Senast redigerat av Veza (26 maj 2022)