hupp, bromsarna på en Volvo 940 bak, består av en skiva med ett bromsok vilket är din normala broms bak. Handbromsen består av ett par bromsbackar som jobbar inne i skivan som en trumbroms.
Bromsvärden tas på vanliga bromsarna o visas på ditt Bes. papper. Handbromsen testas för att se att den klarar av att hålla bilen stilla, Detta får du inte några värden på, utan det bedöms av Besikningsteknikern . Den får vara ojämn o har inget med dina vanliga bromsar att göra. Bara den funkar på båda hjul bak o släpper som den ska o uppfyller total bromsförmåga så går den igenom. Vilket betyder att om inte dina skivor e´slut, så kan du ha kanonbromsar på en sida , men nada handbroms.
O tvärtom- dessa system har inget med varandra att göra. På Volvo så brukar H-bromsen vara ett problem. Bara att riva isär o få liv i expandrarna som kärvar, byta backar o Mont.sats. Slipa ur skivan i
trumman. o sätt dit en justering(finns hos alla typ. Meca, AD istället för fasta metallpinnen). Sen släpp vajern så backarna går helt till nolläge. Sen justerar du vid hjulen tills handbromsen ligger an på båda sidor- dra till i handbromsen o släpp. Sen gör du en koll vid hjulen igen. Knacka till skivan o lägg på/eller av beroende på om bromsen ligger an eller går superlätt. Skivan ska rulla lätt, men ändå att du känner att backarna precis ligger an. Nu provkörning, o tar spaken på 3-4 kugget så ok. Annars lägg på lite på vajern vid spaken. hupp, nu vart det mkt. text, Skål o lycka till/husse ps. YT Klippet som ligger ovan e´kass- man börjar alltid vid hjulen när det gäller trumbromsar..både på bilar, släpkärror osv.
Senast redigerat av husseman (28 mars 2020)