Någon som vet vad som gör att en e87 120d med M47N2 sotar / ryker för mycket vid gaspådrag ? Tillägg: efter lite grävande så fann jag att den hade fått Föreläggande på en flygande besiktning efter en visuell inspektion.
Finns det några obvious grejjer som leder till att den sotar / ryker ?
vad är det för färg när den ryker sotar? svart, blått, vitt etc etc. när servades den sist? inte ovanligt att turbon går på dessa gamla eller nya turbodieslar. topplock? behöver inte vara effektbox men kolla vid motorrummet ifall det sitter nån speciell dosa eller nått som inte ska sitta där egentligen. bara rycka bort skiten då. hur går bilfan annars? ojämn tomgång?
vad är det för färg när den ryker sotar? svart, blått, vitt etc etc. när servades den sist? inte ovanligt att turbon går på dessa gamla eller nya turbodieslar. topplock? behöver inte vara effektbox men kolla vid motorrummet ifall det sitter nån speciell dosa eller nått som inte ska sitta där egentligen. bara rycka bort skiten då. hur går bilfan annars? ojämn tomgång?
har ej sett bilen än, tänkte samla fakta innan så jag vet lite vad jag ska kika på. Den ryker förmodligen svart då de nämnde sot.
Turbo kommer att kontrolleras. Effektbox kommer jag leta efter. Topplock,, menar du då spricka?
vad är det för färg när den ryker sotar? svart, blått, vitt etc etc. när servades den sist? inte ovanligt att turbon går på dessa gamla eller nya turbodieslar. topplock? behöver inte vara effektbox men kolla vid motorrummet ifall det sitter nån speciell dosa eller nått som inte ska sitta där egentligen. bara rycka bort skiten då. hur går bilfan annars? ojämn tomgång?
har ej sett bilen än, tänkte samla fakta innan så jag vet lite vad jag ska kika på. Den ryker förmodligen svart då de nämnde sot.
Turbo kommer att kontrolleras. Effektbox kommer jag leta efter. Topplock,, menar du då spricka?
rycker för mycket kan tyda på sprucken topplock vad ja vet. men får hoppas det inte är nått alvarligt. bess folk kan vara lite griniga ibland, skulle vilja se det faktiskt hur mycket det ryckte för att dom ska behöva säga till. kanske var kallt och var bara kondens^^
vad är det för färg när den ryker sotar? svart, blått, vitt etc etc. när servades den sist? inte ovanligt att turbon går på dessa gamla eller nya turbodieslar. topplock? behöver inte vara effektbox men kolla vid motorrummet ifall det sitter nån speciell dosa eller nått som inte ska sitta där egentligen. bara rycka bort skiten då. hur går bilfan annars? ojämn tomgång?
har ej sett bilen än, tänkte samla fakta innan så jag vet lite vad jag ska kika på. Den ryker förmodligen svart då de nämnde sot.
Turbo kommer att kontrolleras. Effektbox kommer jag leta efter. Topplock,, menar du då spricka?
. bess folk kan vara lite griniga ibland, skulle vilja se det faktiskt hur mycket det ryckte för att dom ska behöva säga till. kanske var kallt och var bara kondens^^
Någon tidigare ägare som optimerat bilen och plockat bort dpf och egr?
garanterat.. inget man missar som bilägare heller.. det är skapliga skillnaden.. men samtidigt så förstår jag inte varför dom inte mätervärdena istället gör en visuellt kontroll . Jag fått underkänt oxå men godkända värden hos en annan bilprovare 1vecka senare..
skillnaden den ena vägrade ta avgasmätaren och mäta. den andra mätte och den var godkänd.
men som sagt det kommer knappast som en överraskning att en bil ryker det syns skapligt bakom bilen när man klipper på.
Jag tror man kunde välja själv om man skulle ha partikelfilter eller inte på den tiden. Leta upp någon VIN-decoder och se vad bilen hade för utrustning om du vill veta om den hade filter.
Jag tror man kunde välja själv om man skulle ha partikelfilter eller inte på den tiden. Leta upp någon VIN-decoder och se vad bilen hade för utrustning om du vill veta om den hade filter.
man borde oxå se det hur stora utsläpp man har.. gissar att med partikelfilter tillhör den utsläpp 2005 eller något liknande i reggbeviset.. vill minnas att det står så på min 407a som fanns med och utan dpf.. min har dpf annars är det 2000 om det är utan. om jag fattat det rätt