FabianTsi skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Byter man bakre burken till ett rakt rör kan man få fenomenet att ljudet studsar och ekar på vägen ut, vilket låter dumt. Plockar man burken på mitten slipper man den risken. Men oavsett vilken ljuddämpare du väljer att slopa så lägg undan den så du kan sätta tillbaka den när du tröttnat att köra med hörselskydd på.
Jag hör dig, och jag har forskat lite i det. Vissa väljer ju att ta bort båda burkarna på tex en Mustang 5.0, det hade jag aldrig gjort. Men detta är ju som sagt en mittenburk som är kanske 10-15 cm max i diameter och 30 cm lång, kan den verkligen skapa hörselskyddsbehov?
Att tillägga är att jag skulle köpt ett sportsytem, om det hade funnits att köpa i Sverige.
Kör du på mittendämparen, men spara den, som sagt. Om inte annat kanske nästa ägare vill montera tillbaks den.
Sedan beror det mycket på bil och motor. Min 940 har jag monterat rostfritt "sportsystem" på, men valt att behålla båda dämparna då de motorerna tyvärr låter hemskt utan ljuddämpning, låter ungefär som traktorer.
Min gamla BMW E39 tog jag bort bakre dämpare på och ersatte med ett rakt rör, BMWs sexor låter fantastiskt i mina öron, ett raspigt ljud som är svårslaget. Dock fick jag lite resonans vis vissa varvtal, det var som mest vid ca 90km/h i 5ans växel och sedan avtog det lite. Där hade jag nog valt att ta bort mittendämparen istället om jag gjort om det. Där sparade jag ljuddämparen och skickade med den när jag sålde bilen.
Angående Mustangen du nämnde så är det lite annorlunda. V8or låter inte alltid så högt, blir inte resonans på samma sätt vad jag har märkt. Min Cadillac har i princip raka rör hela vägen och där är det ingen resonans överhuvudtaget, ett dovt muller på låga varv och så vaknar ljudet till liv när man drar på, men inget malande ljud. Där lät BMWn högre. Det samma gäller BMW E39 M5 (Som också har en V8), där tar man ofta bort de båda bakre dämparna, det blir heller inte resonans på samma sätt som i den raka 6an jag hade i min bil.
Det blev visst ett långt inlägg som inte riktigt svarar på din fråga, men det kanske är till någon nytta iallafall.