Sen blev bilen nu ståendes. Av flera anledningar. En olycka kommer som bekant sällan ensam...
Min kylare var som bekant lite halvrisig. Nu är det som så att vi har en resa planerad framöver med bilen (hint hint
), så jag vill se över det mesta så att det funkar som det ska. Så kylaren åkte ut, det var dags för renovering!
Jag blev rekommenderad Kristianstads Kylarrenovering, och visst levererade dem! Bra service, supersnabba och verkar ha gjort ett riktigt bra jobb. Är helnöjd!
Passade på att rengöra lite när kylaren ändå var ute.
Längst fram på kylaren sitter en avtappningskran. Den tappade nog funktionen för ett tag sedan...
En ny sådan är beställd.
Även den undre kylarslangen har sett sina bästa dagar... Servoremmen sitter väldigt nära den undre kylarslangen, och den har visst varit lite
för närgången...
Även en sådan fick smyga med i beställningen.
Men kylaren hamnade på plats iallafall!
Men detta var som sagt inte det enda som hänt. Efter en cruising en sommarkväll kom jag hem och stängde av bilen... Och generatorlampan tändes.
Den lyser konstant när bilen är avstängd, men inte alls med tändning på. Misstänker kortslutning i generatorns diodbrygga, då det leder till exakt dessa symptom.
Testade se om generatorn laddar något, på tomgång och lätt torrvarv får jag mellan 12.4-13.2, men så fort man tänder lamporna och börjar rulla får jag... Mindre.
Dags att byta generator då. Det är inte original likströmsgenerator som sitter på bilen, de har istället monterat denna, som visade sig vara en generator som satt på bland annat Ford under 70-80-tal.
En sådan var visst inte så lätt att få tag på längre. Samtidigt råkade jag se att man kan köpa en växelströmsgenerator som ser likadan ut som original likströmsgeneratorn. Så vad gör man... Mer grejer på väg hem!
Tyvärr har man kapat i det övre fästet för att få dit Fordgeneratorn. Får se om det går att använda ändå, eller om man kan få tag på ett nytt fäste. Kollade med TA Motor, där jag beställde resten av grejerna ifrån, men de hade bara fästet till AC-bilar, som är lite rundat istället för rakt.
Jag fortsatte att klämma och känna på alla slangar jag såg. och när jag drog i bränsleslangen som går upp till pumpen märkte jag att den hade börjat få en liten torrspricka längs med slangen precis där den går bakom vattenpumpen.
Inget stort, men jag åkte ändå och köpte slang så det räckte hela vägen. Under bilen går det ett bränslerör ovanpå ramen, så det är bara den sista biten till tank respektive motor där det är slang. Hissade upp bilen bak med och inspekterade den bakre slangen, den hade inga sprickor men verkade ha blivit klämd på ett ställe, så jag valde att byta ut den också när jag ändå höll på.
Skönt med nya och fräscha slangar.
När jag var där framme och höll på så bytte jag även äntligen ut den där fettnippeln som hade svetsat fast sig på grenröret. Satte dit en med 45° vinkel istället, så nu ligger den inte an längre. (Även om det ser ut så på bilden, ursäkta den kassa vinkeln.
)
Jag såg även att en dräneringsslang var av i skuffen. Den verkar gå från bakom kromlisten under bakrutan ner i hjulhuset. Antar att den är för dränering av regnvatten, men är osäker. Ska läsa på i verkstadshandboken exakt vad det är och hur den ska gå.
Jag bytte iallafall ut den till en ny slang av silikon sålänge, fäst och tätad i båda hål med butyltätning.
Avslutningsvis så tyckte jag att det var hög tid för en avfettning och tvätt av motorrummet. Det blev faktiskt stor skillnad!