3275
Sök

SAAB 900 OG-modeller UTAN turbo, något att ha?

53 Inlägg
27 april 2020
Trådstartare
#1
Jag är ute och spanar på klassiska SAAB 900. Det är en snygg, praktisk och sådär lagom udda veteranbil. Har aldrig ägt eller ens kört en äldre SAAB innan så jag har ingen aning vad jag ger mig in på.

Spanar på Blocket och Bytbil och ser att turbomodellerna får mer kärlek. De är i regel bättre skötta ("originalskick", "pärla" osv.) och kräver därför högre priser. Billigaste jag hittar är GL från första halvan av 80-talet. Förgasare och 101hk. Även fräscha lågmilare säljs för runt 20.000kr.

Jag bryr mig inte om att åka fort, vill bara åka utan krångel, så i mitt huvud kommer jag vara lika nöjd med en gammal GL än en mindre gammal T16, särskilt när det kan skilja 50.000kr mellan dem. Det är ju designen och byggkvaliteten som lockar mig, inte hästkrafterna. Dessutom vill jag ha alla 4 dörrar.

Är bilarna med turbo dyrare för att turbo = coolt = dyrt, eller är de modellerna utan turbo bara kassa på något sätt? Ska någon av motorerna eller årgångarna undvikas helt, tycker ni?
Senast redigerat av noob_robban (27 april 2020)


716 Inlägg
27 april 2020
#2
Kolla istället att bilen inte är upprostad,

272 Inlägg
27 april 2020
#3
Håller med zzr, mängden rost är avgörande!

Det var många år sedan jag körde förgasarmodellen så kan inte riktigt uttala mig om den. En i8 räcker egentligen bra för vad det är! Mjuk och skön i fjädringen och relativt bra bottendrag (sen att det inte händer mycket mer när man trampar på är en annan sak).

Själv hade jag nog hållit mig till H-motorn (ersatte B-motorn från Triumph i början av 80-talet), mest för att det är en Saab-motor smile.


2 845 Inlägg
27 april 2020
#4
Rost är vanligt särskilt vid länkarmsinfästningar fram.

Undvik även de årsmodeller fram till 1988 då det kom ett annat bromssystem fr.o.m. 1988 ( tror det var den årsmodellen)

Även växellådan kan ge ifrån sig ljud, främst från pinjonglagret om de gått långt vilket de flesta har gjort vid det här laget. Så är inte detta bytt så rekommenderas byte av det. Inte för att det kanske händer så mycket men sjukt irriterande att höra på det.

272 Inlägg
27 april 2020
#5
uhlin skrev:
Undvik även de årsmodeller fram till 1988 då det kom ett annat bromssystem fr.o.m. 1988 ( tror det var den årsmodellen)

Bromsarna från 88 och framåt är absolut bättre, inget tal om saken. Men, är det bara en sommarbil att glida runt i så skulle jag vilja påstå att de äldre funkar finemang.

Jag renoverade bromsarna på min cab för 9 år sedan måste det vara vid det här laget och de har fungerat klanderfritt sedan dess; jämn och fin bromsverkan vid varje besiktning. Bara sommarkörning då så klart, ska man köra året om har jag fått för mig att de är känsligare.


Forummoderator
17 996 Inlägg
27 april 2020
#6
När fick de 5-växlade lådor? En sådan är ju att föredra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

53 Inlägg
27 april 2020
Trådstartare
#7
Åh, bra svar hittills! Tack!

Ja, rost är ju det man kan märka av på bilderna. Och är den fin i karossen så finns det ju ändå hopp om att resten är okej.

Tanken är att detta ska bli min enda bil. Men jag är ingen pendlare som kör varje dag så därför kan jag unna mig något gammalt och charmigt.

Om jag ska få tummen ur och modda den så är bromsarna det första jag skulle ge mig på, oavsett. Så om den har de gamla "dåliga" bromsarna så blir jag bara ännu mer motiverad.

Det som är bra är att de äldre bilarna med 5 växlar skryter om det och har "5 speed" tryckt på bakluckan.



Sök