3152
Sök

Opel Kadett B Saab B204 2.0t

Ett projekt som aldrig blev av i yngre dagar, i ny tappning

7 971 Visningar
Uppdaterades senast 15 april 2021
29 Inlägg
27 april 2020
Trådstartare
#1
Halloj i stugorna.

Har ett projekt jag nu jobbat på i ca 1 år, långt tid kvar, men tänkte det kunde vara kul dokumentera vad som gjorts och kommer göras framöver.
Hela process är en förstagångsgrej, så mycket klurande och knåp blir det på vägen. Mottager gärna div. tips etc på vägen!

Bilen är en Opel Kadett B 1.2, 70-talare.

Orginalreceptet;
-opel rekord 2.0e 110hk spis med rallykam och hårdare fjädrar, extraktorgrenrör
-framvagn, bakvagn från en Rallykadett 1.9 -68
-samt en getrag 240 5vl låda från opel rekord
-luftfjädring fram & bak

Dethär receptet skulle ge i teorin nånstans mellan 135-150hk var det tänkt.
Tanken var att kunna köra rätt igenom besiktningen i hopp om att de inte skulle märka motorbytet, iom att motorn ser tidsenlig ut och man kan ha lite tur ta sig igenom (vet, det är en jäkla chansning) men sista besiktningen är nästa tillfälle, så tänkte köra på och hoppas på det bästa.
Hade ju dock varit lite kul rulla igenom med närmare 3x orginaleffekten haha, 1.2l motorn levererade ju ändå hela 55hk!

Forskat lite i ombyggt fordonskraven. Efter några samtal med lokala besiktningsmännen fick jag då ut att;
med tanke på att jag har över tillåtna maxeffekten för ändrat fordon (90hk på min bil), men för lite ombyggt på bilen för att regga om den till ombyggt fordon så är jag i lite av ett gränsland där jag inte passar in i någon av kategorierna med de planer jag gjort. Inget i drivlina får komma från samma karossmodell, även om de kommer från en större motorstorlek.

Detta skulle då betyda att rallykadett-bakaxeln som tog mig lång tid att hitta och alldeles för stor summa att införskaffa, (de är lite svårhittade minst sagt numera) måste bytas ut mot en axel som inte fanns till min bil orginal, för att kunna regga om bilen.
Detta ledde då fram till de nya planerna, för eftersom bilen väger ca 900kg så får jag ha cirkus 185 hk max vid omreggning till ombyggt fordon, så kände jag det är lika bra stoppa i en motor med högre orginaleffekt (och större trimpotential i framtiden)
Fastnade för saab b204 med omega r25-28 växellåda och en ascona b bakaxel.
Sett många bygga med det drivlinepaketet, dels är det jävligt bra motorer och hållbarheten är ju ett stort plus.
Att jag går ifrån märket smärtar mig lite, men när jag ändå kommer bygga luftfjädring på den så känns det som jag redan sabbat orginalsträvan, så varför inte köra hela vägen ut och bygga något jag själv kommer bli nöjd med?!

Nya receptet blir då följande;
-Förstärkt 1.9 rallykadett-framvagn
-Saab b204 turbo, 2.0t från saab 900
-Opel Omega r25-28
-Luftfjädring
-Ascona B bakaxel
-Framskivor från en Ascona 400, omborrade från 5bult till 4bult parade med 4-kolvs Wilwood-ok som hittades i logen hos en gubbe i Värmlandsskogarna!


Lite historiskt så hämtade jag bilen i mitten av sommaren 2019.
Har ägt 2 kadett b sen tidigare och kände jag vill bygga det jag aldrig kunde göra som yngre, när garage eller ekonomi inte fanns för att bygga min lilla drömbil. Har hämtat inspiration från de gamla Irmscher-backräsrarna de körde i tyskland på 70-talet. SÅ fruktansvärt fräna.

Första bilen jag ägde var en kadett b -73a, senapsgul. Har den i profilen för den nyfikne.
Hittade denhär pärlan i hedemora på blocket och dagen efter åkte vi opp i polarns opel rekord, jag körde kadetten de 40ish milen hem till lilla Nyköping direkt efter köpet.

När jag köpte den var den i "någorlunda skick", jag tittade mest på kaross och ytrost, bucklor osv (något man ångra lite i efterhand med tanke på vad man gav för den), men den verkade okej och rullade framåt så slog till, den var så lik min första bil att jag kände suget var för stort och att jag skulle ångra mig om jag inte köpte den.
Sagt och gjort.

Det första jag gjorde när jag fick hem den var att provtejpa på de gamla Irmscher skärmbreddarena jag suttit på i närmare 8 år, de skulle åkt på förstabilen men den mötte tyvärr ett krondike i 40km/h 2015, och som ni säkert vet är karossen allt annat än krocksäker så den blev totalskrot och ramsne av kollisionen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-b578bc5424f9e2a89d3fa12578a6870a.jpg
Här har den kommit hem för hela 20 minuter sen!

Mesta av mina uppdateringar har varit på instagram i en egen byggtråd, mestadels videosnuttar av vad man gör, så lite svårt få ut ordentliga bilder i vilken ordning allt gjorts men ska göra mitt bästa för att främst uppdatera med tagna bilder, och itne skärmklipp ur videos smile
Under senaste året har jag somsagt pillat med den. Började smått i form av att kniv-testa den, knottra runt med morakniven på vnliga rostställena och tyvärr fann jag så mycket rost att jag blev förvånad den ens klara den 40 mil jag åkt med den på premiärturen.
I princip har jag lagat 3/4 av bilen klart i dagsläget. allt från a-stolpen bak är urkapat och nysvetsat, då de titigare lagat varje rosthål (och de var fan många) med rostfri plåt, punktsvetsar utan gas, spackel och underrredsmassa. Det har varit ett rent helvete kort sagt att få ordning på gamla missar, men nu ser jag iaf ett slut i tunneln.Sen tidigare har jag mest haft med mig grunderna i migsvetsning, ohc det snys på de första svetsarna man la.
Tacka fan för slipskivor! xD Allteftersom jag kommit längre har svetsarna förbättrats markant, nu kan jag säga jag kan med det någorlunda bra.
Tog ett tag men min garagepolare är svetsare så han har lärt mig matcha svetsens matning gentemot styrka för att få fina svetsar, metoder att svetsa vinklar, bearbeta plåt etc. Känns naturligt nu, jäkla kul lära sig på vägen. Många timmar har det blivit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-85c1db3d04ee4e3cc75581598911c7b3.jpg

Hela höger sida av ramen från dörren till front är utbytt. Rosthål tamigsatan överallt. Fick bli ett kapa ur, svetsa i, kapa ur, svetsa i- jobb av dethela, lite svårt bygga identiskt och bara byta rakt av. Speciellt när det är väldigt skralt med ekonomiplåt, då får man helt enkelt bygga vad man behöver själv. (och kan inte säga hur otroligt hjälpsam garagepolaren Lukas varit i dethär, ha polare som man kan jobba med så jäkla bra, de gör allt så mycket lättare både på psyket och i arbetsmomenten!)

Golv och ram har varit de jobbigaste bitarna. Mängden epoxy och fula svetsar har varit något så kopiöst.
Ramen under dörren fanns inte ens kvar, den hölls ihop av tunnplåt i cupén och yttre tröskenplåt. Förvånad bilen inte vikit sig på mitten tidigare.
Här kommer lite ströbilder var vi är i dagsläget!
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-cb4726d39644980f0400d1fa9b83cdaa.jpg
Framvagnen kommer från en Rallykadett 1968a, 1.9l motor. Förstärkte balken undertill samt höjde genomslagsgummina ca 1 tum (man ska ju kunna köra lågt som fan, höhö)

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-994144ba643a1d5ee073167496dd8120.jpg
Spindlarna har jag plockat från ascona b då det finns lite mer bolt-on uppgraderingar. Med lite modifikation av infästningshålen mot övre bärarmarna funkar de prima.

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-df9984fee6d5d03e6e5ad344fedf506f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-f7d65a923b247354199c679a9016a27b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-e060dc6a59bfba2f80712c984f6bcf1a.jpg

Hittar man åt 2 halvdana bakaxlar, då plockar man ihop en komplett, helt enkelt!
Knacka ut drivaxlar som rostat fast och nypts fast i lagren var ett jävelskap, men fick ur allt ur båda axlarna efter några timmar med släggan och en offerfälg som fick ta smällarna. En utav den var fin och full i olja, gööörfint skick innuti men resten av axeln var i princip bortrostad.
Därför tar jag innanmätet från den första, och stoppar den i den andra där innansidan är slutkört (svetsdiffat, flisor full klumpen och ingen olja alls i princip.
Den friskare axeln får i dagsläget en uppfräshning av roterande borste, minutiös städning på insidan och genomspolning efter genomspolning, magnetpenna och bromsrengöring. Sista stagen för att få till identiska infästningar mot orginalaxeln kommer i veckan, sen kan hon få sig den fräsha diffen och fina drivaxlarna, samt monteras på bilen så man kan få ner bakdelen på marken igen! (och ursäkta alla stavfel, skyller på att jag sitter med kalla fingrar och skriver lite fort <3 )

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-ca7cb7c85d7db799793a75ec006d7955.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-f96c1f14803b73aa252fffa70b124b1a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-2cadcbdf01cf8379351314280871eb51.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-46f9114c867227d1d1fd9166650d6008.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-e363aa742132bbc3f112c55289a43b45.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-bdf09dbb703b16e38c3e52017939dfd2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-ce257f7577d46b550f5180fb8612da47.jpg

Hoppas ni har lite förståelse för alla gif-stillbilder och text i bilderna, ska sköta det lite finare här hade jag tänkt.
Nu bär det ut igen, hajjjp på er göbber!
Senast redigerat av Failip (27 april 2020)


29 Inlägg
27 april 2020
Trådstartare
#2
Ikväll bygger vi infästningspunkter på ascona axeln att passa mot orginalpunkterna på kadetten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-f65ad782046ad3528cfa817a8a9b8aa5.jpg


gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
28 april 2020
#3
Tufft bygge, följer självklart smile


556 Inlägg
28 april 2020
#4
Följer! Kul bygge! Hur ser tidsplanen ut? smile

29 Inlägg
28 april 2020
Trådstartare
#5
turbonova skrev:
Tufft bygge, följer självklart smile

Tack, ja det är faktiskt skitkul nu när man hittat motivationen igen! smile


29 Inlägg
28 april 2020
Trådstartare
#6
RandomMaister skrev:
Följer! Kul bygge! Hur ser tidsplanen ut? smile

Tack!
Till en början skulle jag vara klar innan hösten -19 (lite väl optimistiskt haha), sen tänkte jag istället sommaren -20, men troligtvis mot slutet av sommaren -20 iom de större ombyggnationsplanerna.
Men vi knatar på i rätt snabb takt nu, så hoppas det går någorlunda smärtfritt framåt och får mycket gjort närmaste tiden nu när motivationen är på topp! smile


29 Inlägg
29 april 2020
Trådstartare
#7
Idag kom axeln för första gången på plats, nu ska nya främre fästen byggas och svetsas i kaross. Punkterna för stätdämparna & tvärstaget blev förvånansvärt bra på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-f2c7148bbac33eadad271e14b5ca5f75.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-5659ab0e7c86cb64ae5af68e098f188c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-e48329194a0ba3e6429e9c234c01d893.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-61fbba5d7ed273f96ffc68948cf7b365.jpg



Hajp!


29 Inlägg
29 april 2020
Trådstartare
#8
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-64155a8635f4a420d1852c1db89789f8.jpg

Plomp, så var fästena färdiga. Nu ska det snyggas till (väldigt tjocka svetsar för att palla trycket) och måla upp srnare i veckan. Även främre balken för struten ska moddas på bredden så man fortfarande kan använda bussningarna och få bort lite vibrationer.
Hajp!


29 Inlägg
5 maj 2020
Trådstartare
#9
Halloj.
Senaste veckan har bjudit på rätt många timmar i garaget.

Bakaxeln är färdigsvetsad, likaså fästet för struten. Har byggt fästen i 10mm stål för att kunna använda asconans orginal kränghämmare. Skiljer ca 1dm på var sida, så gjorde 2 spegelvända plattor med ögglor att hänga den i med plattjärn som vagga.
Blev bättre än förväntat, men svetsarna kommer inte vinna några skönhetstävlingar haha, skyller på att det är en läroprocess wink

Har införskaffat huvudbromscylinder, reduceringsventiler, fästen, bromsok med
Inbyggd handbroms och skivor från en mazda miata som en kollega på jobbet kunde avvara från sitt saab-i-fel-kaross bygge.
Tyvärr visade sig (dumt nog för jag inte kontrollmätte i förväg) att skivorna från miatan har mindre axeldiameter vid hjulbultarnas infästning så de passade inte, skickade efter ett set nya skivor till bmw e30 som passade med mycket tillgodo.
Nästa steg i processen är att montera ihop skalet och alla stag för bakaxeln, få den på plats i karossen, och börja pilla in diff, drivaxlar och färdigställa adapterplattan för bromsoken som bultas genom fästena för drivaxlarna.

Plocka ihop ett gäng bilder innan man åkte hem för kvällen i någorlunda hullerombuller ordning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-545c47b50105d68f5a1d68569f0fd26d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-e478427c9c7d48b7bc86984a513878e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-890a38d69cb4b2802d3bfbb3f690d81a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-316705d34f921a3eca3607d6eb6dbfc0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-8160500a75c9c97d6bcbab94c40cf055.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-bab90ba4077d462252db5a89efe93ab2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-190729a0b09d1e7eb5340533660feb7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-64c6aa73880d58c7991c88fb9337c1c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-4c62a70bb34f6ad11877041d8b2103bb.jpg

Chipchip!
Senast redigerat av Failip (5 maj 2020)


29 Inlägg
14 maj 2020
Trådstartare
#10
Ännu en dag.
Gått sakta vidare med bakaxeln.
Gått i tankarna på att bygga 1031, flytta över alla fästen och få axlarna omborrade till 4bult av en gubbe jag fått kontakt med som är en jäkel på bakaxlar.
Vad ja komlit fram till är väl att ändå fortsätta med asconans axel, har hört att drivaxlarna i dom skjutit för folk som kört med bara 110 häst, medans andra klarat sig upp till 300 gränsen utan trubbel.
Jag kör på denhär och rasar axlarna så bygger jag om till 1031 i framtiden istället.

Iaf, blev en tur till biltema att handla 3" rör idag, ska bygga nytt avgasrör till min outback då det jag redan har byggt ska säljas vidare till en gammal gymnasiepolare som också kör subbakombi, lite kul sidoprojekt.

Efter hemkomst kände jag mig inspirerad och återmonterade hela insidan av bakaxeln, nu ska bara överslagen på diffen momentdras (någon som kanske har en tabell på hur mycket nm?) sen bär det upp med den i bilen och ner med röven så jag kan fortsätta ätgärda sista rosten i framvagnen nu innan nya motorn anländer till garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-1a1fded5a806a4a438713d0f9b4edff7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-d51548d1b201b045da919b4dac75504d.jpg


Hajphajp!
Senast redigerat av Failip (14 maj 2020)


-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
15 maj 2020
#11
Kul projekt! Har ägt en bunt Rally Kadetter, Ascona A och Ascona B. Följer ditt jobb. Kan bara intyga att diff o slutväxel i bakaxlarna är en öm punkt. Du kommer säkert att matcha den effekt jag körde i mina fulltrimmade rally- och gatbilar och då på asfalt gissar jag.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

29 Inlägg
15 maj 2020
Trådstartare
#12
eastmotorsport skrev:
Kul projekt! Har ägt en bunt Rally Kadetter, Ascona A och Ascona B. Följer ditt jobb. Kan bara intyga att diff o slutväxel i bakaxlarna är en öm punkt. Du kommer säkert att matcha den effekt jag körde i mina fulltrimmade rally- och gatbilar och då på asfalt gissar jag.

Kul fler har varit i kadettsvängarna wink
Ja, är ju mest nojjig för hållbarheten då det somsagt har varit väldigt varierande resultat bland de jag frågat och läst mig runt om. Blir ju asfalt för denhär, för ,många har gått år i skogen haha.
Hur mkt rullade du med cirkus? Gissar det blir orginal 184hk tills bes & mappning etc, men nånstans runt 250 vill jag nog kunna köra med och att det håller.
Du vet förresten inte kanske va mkt nm överslagen ska dras med? smile
Allt gött!


-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
15 maj 2020
#13
Jag bromsade aldrig bilen. Men gissar på som dom var förr, 160-180hk.  Du ser den Asconan bland mina gamla bilar.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

29 Inlägg
24 juni 2020
Trådstartare
#14
Halloj!
Idag har jag fått tummen ur röven efter en dryg månad av problem med svetsen och tapp av motivation därav.
Ascona B 400 skivorna har tagit plats på ascona b naven jag införskaffat.
Naven har tömts på den lilla smörjning som var kvar, fått sig några timmar med roterande borstar och putsats upp till fint skick att monteras ihop med skivorna.
Tog ca 3 timmar att få ut 3 av de 4 bultarna som håller skivan i naven från insidan, satt med en såndäringa 12-tandad torx (rätt namn??) som självklart hade så gott som bortrostade spår i, så fick bli borr och hammra en jäkla massa.
Fick det iaf att funka, men får förstora hålen från m10-1.25 gängor till m12-1.5 pga uppborningen av de risiga bultarna som aldrig lossnade.
Sjukt taggad för tillfället. Få klart några av delarna och bara kunna lägga undan inlindat i lakan inför montering är skönt.

Slänger in ett set bilder på dagens slutresultatet.
Har även börjar jobba bort gamla färgen på Willwood 4-kolvs oken och aluminium adaptrarna för oken mot spindeln.
Men de bilderna får dyka upp när dom är färdigarbetade!

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-660b40960388c6358756e6a7925e1263.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-3edf29bd272f8b18c3227b6c17e1136c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-233c5aa989833312d05e4f2465345dd1.jpg

Föresten, kul att se så många följer tråden även med sån liten progress det uppskattas smile

Hajp!


29 Inlägg
19 augusti 2020
Trådstartare
#15
Halloj i lådan.
Varit väldigt tyst här, mest pga hopplöshet i problem som uppstått.
I korta drag till att börja med, så har jag fått på framvagnen och ställt ner bilen på marken, mest för att trycket ska ligga på rätt ställen när jag fortsätter rostlagningen.
I ca 2 månader har jag suttit still nu i rostlagningen, allt på grund av min största miss hittills.
Iom att jag bytt ramen från baksidan passagerardörren ända fram till fronten så har karossen dragit sig hejvilt. Innan jag började byta ramen så strukturerade jag inte upp dörrgången, lätt att vara efterklok.
Jag provade passa in dörren för 2 måm sen, visade sig den inte gick stänga.
Den nöp emot karossen i bottenhörnet, en öppning på 2cm mot talrt och det var hela 3cm(!!!)
kortare mellan korsmätningspunkterna, från botten på dropplisten bredvid framrutan till notchningen i plåten nere i bakre hörnet på dörröppningen.
Summa sumarum så har alltså hela karossen dragit ihop sig vid reparationerna.
Fick spel på skiten och ringde en polare som är riktigt styv på bilplåtarbete.
Kort och gott, så kapades ramen rätt av där jag just bytt plåten, med karossplåten ännu ihopsittande.
Orginaldomkraften från min daily subaru, en sax-domkraft, placerades nere i bakre hörnet med en tjockare planka under dropplisten.
Stretch,stretch,stretch, tills måtten stämde överens mot förarsidan, och punktade fast det.
Hör och häpna när dörrjäveln plötsligt passade, Helt.Jävla.Perfekt!
Identisk springa mellan kaross och dörr hela vägen runt, kunde inte blivit mer nöjd med resultatet!
Hela A-stolpen och en bit av plåten framför fick bytas ut och förstärkas, är mer standard nu att både byta ut och förstärka allt jag ger mig på. Det är lika bra, vill bara slippa framtida angrepp så långt det går.
I allt så leker svetsen med mig ibland och börjar bete sig som ett svin, gasbortfall, slutar mata omlott, etc.
Tillslut får jag damp, och bara matar på så svetsen blir tjock som helvete, men iaf hållbar utav satan &#128517;
Innan allt är klart och ska slutmålas blir det tillsnyggning med slipning och epoxygrund, men för nu får det se ut som det gör.

Dagarna som nu följt har det gått fort. Ramen är ihopsvetsad igen. Tröskel är borttagen, och utsidan av ramen ska få 4mm stål längs med hela längden innan den nya tröskeln svetsas på. Nedre kant av den nya rambiten där fram ska få en förlängning nedåt för att matcha bredden på bakre delen av befintliga ramen.
Hittade även lite mer rost bakom tröskeln, men bättre hitta det nu än senare.


Lite bilder följer i någorlunda ordning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-898af0b37a1247161c1304b1c6f5c03b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-48b9de9cbed373c3616eadcca9d0427e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-6b511e58331fca9ecb643f5d8a479dd6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-f70d0e59be47bc68b73efad36ab643fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-3fb0d2a369f7cf772209a0f5f1dfdb71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-713b3fbc6b001b1aa890522381a30f8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-a46a7a477122a2d1a230e7ac2a294b41.jpg

Framåt går det.
Hajp!
Senast redigerat av Failip (19 augusti 2020)


Baronen
1 434 Inlägg
22 augusti 2020
#16
Kul projekt! Följer &#128513;

Elbilar kan dra åt helvete.

29 Inlägg
8 januari 2021
Trådstartare
#17
Gud, ja vilket år det varit!
Här har det varit tyst, ville följa upp hur det går.
Först och främst; en ny kaross har införskaffats och de två bilarna ska bli en.
Den gula var bortom räddning i ramen. Synd som fan, men behövligt för fortsättning av projektet, jag ger mig inte!
I snabba drag så är set flrst och främst front & a-stolpar samt bitar av golvet som behöver bytas och fort har det gått.
Den blå nya karossen hämtades i början av november, blivit rätt permanent bosatt i garaget sen dess.
Ramen är *mint condition* fantastiskt nog.
Bangat igenom båda stolparna samt en tröskel. Mest bara för jag har ekonlmiplpt för båda trösklarna så what the hell, lik bra byta dem när man väl håller på.
Bakaxeln är utbytt mot en 1031 från 940, 3,54 utv automatare.
Axeln är kortad 17(!!)cm, omborrad till 4 bult och naven nersnarvade till 120mm diam. för att kunna köra mazda miata skivor & bromsok.
Valet av miata bromsar bak är för storleken, samt att de har handbroms i oket.
En jigg för främre och bakre del av bakaxelfästena är byggd, alla fästen avkapade och gamla axeln är såld till en behövande rallygubbe.
Opel fästena flyttas över till 1031an nu i veckan.
Fart som satan i dagarna.
Provat bifoga bilder i kronologisk ordning men de blev lite hullerom.

Hursomhaver!
Tack för alla följningar och visningar, roligt se intresserade i bygget.

Hajp!

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-c887759cd6f8ef68137a098ec04aa328.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-a8223718fc5e6473b4bb5ac91f6eaeb4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-5a049aa645a4d9738209f921289460a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-500fb6d23a16395688f9d02c96dad41a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-55ad3a14934f8369d1c7148b20f8ea0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-232e4411412da1bf068b8176c809a79c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-4920e89460b92756d3685f2163ef60a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-4ceed2eb0587e31aa02c85f06b58cb96.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-18477c30464eb2b7c9f3e731f65a8e27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-6676a7da2e2be6a7d2d07d3c4f0b5e2b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-9f7a27e64b32e42490a28c035638b7cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-36be3d57e2ee389719c40fc69524e6ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-6dceb608975cd2f69289e1afc4857be1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-7baf552cd16ab05a82c1848df50da8cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-4e173826abd10b845b6cb0cecb49770b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-aacaefbd8ec9ae70086a5c3a188715aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-0a28bad2fbbf9e804c3cd82e318f2e93.jpg


-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
8 januari 2021
#18
Kul att det kommer nya uppdateringar. Rost är aldrig kul. Bra du fick tag i ytterligare en bil och skärmbredd ningen passar riktigt bra.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

29 Inlägg
15 april 2021
Trådstartare
#19
Hej halloj!
Varit tyst länge, livet har bjudit på några törnar och omotivation. Men hänt grejer har det sannerligen.
Summasumarum;
-bakskärm höger har bytts ut mot den gulas. Bucklor och borslipad karosslinje var anledningen.
-innerskärmar båda sidor
-1031 bakaxel införskaffad, kortad 17cm till orgbredd
-bakläpp utbytt mot den gula
-vänster bakskärm tillfixad efter slog sig i tillverkning av innerskärm
-vänster tröskel utbytt, just färdig.
-oljetråg för baksump, motorfästen, adapteranslutning för vattenrör införskaffat
Löper några bilder i o-ordning, kan fan inte få till det i löpande haha.

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-ccc5627739b5d1d1616ed24de66e962a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-6240b12687fa0b6e11eabe6f9781e228.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-fd0e5f486bd5825f5e693854ccafe5b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-26769971d49db0a1d9e7b80fd283801c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-84d7e28a3d7af994bd7c922cf9550bb6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-1ad719a275cbe54334429372363e3c06.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-e81f7c87afc5f6506c18de69496eb3db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-3bd6d369cb13415fd0cf902e14bf94f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-dd44e8addb34bc8f44e000e231955e10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-efcc8bde0caa3b793a7119ffa28a005a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-a1ef3678123d449c6299c062a30246aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-11cee090bf385b95fd7f0f1d13825dd8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-eedca2cdbf6ac3e11ab2396fb4a946f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-4bdd9ed2b68e6718f5afe9ac8c3bdc26.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-c6ef65cdd67a87795b951689d78279b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-607c652131c16b66abef3670e80122d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-32b934f31650e088951f3900cf727711.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-3001ef7657768c18551b0ce8a78a6ad7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-e67ab76916bca7d7feee92beaaa2f455.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-fcf389d0afd80a5ed13790fa7d176d4e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-135667ad70059f582320c0c32948c846.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-b2917347b625a2fa350a4670ef3663be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-2d4df689e6e4baeb84aaf0d824960703.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-3df46796873e3600d147429f10138bef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-b593dc523d17ede122a49e6b949d2938.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-ea901e37b0cd006a51fc36b6b87b2baf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-39bfc50396ef3c5452f6e7b98b532d1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-435a78c8c3fc4e97dfc52c3cfb0d6885.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-d29c250942e1c190f2d8f9c72f32eb97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-dae1b3dc1a572ba7a18a123168c1a5bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-0eff00a608255216492846f69a0f7a47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-d8c8bf44186ca960a44a01d71ba8fa88.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-667c3bc3f10ee77826f3acbde8060ed2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-1c2f682927542c77c39376b42adb3069.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-ddb0173db42fa5719644df29fb62caa0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-66569a2bd7d2e5250e0c04ca4ef69604.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-c5a72a66108d2ef0b8c590cadf80b3c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-bb2c6c2c0a9fc01ab03b5decfcac0720.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-9e406769e7080045aabedf91cb8b1d0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159153/159153-ddbea71b880425b53f604393a3bdb011.jpg

Ha de gött!
Mvh f



Sök