Halloj i stugorna.
Har ett projekt jag nu jobbat på i ca 1 år, långt tid kvar, men tänkte det kunde vara kul dokumentera vad som gjorts och kommer göras framöver.
Hela process är en förstagångsgrej, så mycket klurande och knåp blir det på vägen. Mottager gärna div. tips etc på vägen!
Bilen är en Opel Kadett B 1.2, 70-talare.
Orginalreceptet;
-opel rekord 2.0e 110hk spis med rallykam och hårdare fjädrar, extraktorgrenrör
-framvagn, bakvagn från en Rallykadett 1.9 -68
-samt en getrag 240 5vl låda från opel rekord
-luftfjädring fram & bak
Dethär receptet skulle ge i teorin nånstans mellan 135-150hk var det tänkt.
Tanken var att kunna köra rätt igenom besiktningen i hopp om att de inte skulle märka motorbytet, iom att motorn ser tidsenlig ut och man kan ha lite tur ta sig igenom (vet, det är en jäkla chansning) men sista besiktningen är nästa tillfälle, så tänkte köra på och hoppas på det bästa.
Hade ju dock varit lite kul rulla igenom med närmare 3x orginaleffekten haha, 1.2l motorn levererade ju ändå hela 55hk!
Forskat lite i ombyggt fordonskraven. Efter några samtal med lokala besiktningsmännen fick jag då ut att;
med tanke på att jag har över tillåtna maxeffekten för ändrat fordon (90hk på min bil), men för lite ombyggt på bilen för att regga om den till ombyggt fordon så är jag i lite av ett gränsland där jag inte passar in i någon av kategorierna med de planer jag gjort. Inget i drivlina får komma från samma karossmodell, även om de kommer från en större motorstorlek.
Detta skulle då betyda att rallykadett-bakaxeln som tog mig lång tid att hitta och alldeles för stor summa att införskaffa, (de är lite svårhittade minst sagt numera) måste bytas ut mot en axel som inte fanns till min bil orginal, för att kunna regga om bilen.
Detta ledde då fram till de nya planerna, för eftersom bilen väger ca 900kg så får jag ha cirkus 185 hk max vid omreggning till ombyggt fordon, så kände jag det är lika bra stoppa i en motor med högre orginaleffekt (och större trimpotential i framtiden)
Fastnade för saab b204 med omega r25-28 växellåda och en ascona b bakaxel.
Sett många bygga med det drivlinepaketet, dels är det jävligt bra motorer och hållbarheten är ju ett stort plus.
Att jag går ifrån märket smärtar mig lite, men när jag ändå kommer bygga luftfjädring på den så känns det som jag redan sabbat orginalsträvan, så varför inte köra hela vägen ut och bygga något jag själv kommer bli nöjd med?!
Nya receptet blir då följande;
-Förstärkt 1.9 rallykadett-framvagn
-Saab b204 turbo, 2.0t från saab 900
-Opel Omega r25-28
-Luftfjädring
-Ascona B bakaxel
-Framskivor från en Ascona 400, omborrade från 5bult till 4bult parade med 4-kolvs Wilwood-ok som hittades i logen hos en gubbe i Värmlandsskogarna!
Lite historiskt så hämtade jag bilen i mitten av sommaren 2019.
Har ägt 2 kadett b sen tidigare och kände jag vill bygga det jag aldrig kunde göra som yngre, när garage eller ekonomi inte fanns för att bygga min lilla drömbil. Har hämtat inspiration från de gamla Irmscher-backräsrarna de körde i tyskland på 70-talet. SÅ fruktansvärt fräna.
Första bilen jag ägde var en kadett b -73a, senapsgul. Har den i profilen för den nyfikne.
Hittade denhär pärlan i hedemora på blocket och dagen efter åkte vi opp i polarns opel rekord, jag körde kadetten de 40ish milen hem till lilla Nyköping direkt efter köpet.
När jag köpte den var den i "någorlunda skick", jag tittade mest på kaross och ytrost, bucklor osv (något man ångra lite i efterhand med tanke på vad man gav för den), men den verkade okej och rullade framåt så slog till, den var så lik min första bil att jag kände suget var för stort och att jag skulle ångra mig om jag inte köpte den.
Sagt och gjort.
Det första jag gjorde när jag fick hem den var att provtejpa på de gamla Irmscher skärmbreddarena jag suttit på i närmare 8 år, de skulle åkt på förstabilen men den mötte tyvärr ett krondike i 40km/h 2015, och som ni säkert vet är karossen allt annat än krocksäker så den blev totalskrot och ramsne av kollisionen.
Här har den kommit hem för hela 20 minuter sen!
Mesta av mina uppdateringar har varit på instagram i en egen byggtråd, mestadels videosnuttar av vad man gör, så lite svårt få ut ordentliga bilder i vilken ordning allt gjorts men ska göra mitt bästa för att främst uppdatera med tagna bilder, och itne skärmklipp ur videos
Under senaste året har jag somsagt pillat med den. Började smått i form av att kniv-testa den, knottra runt med morakniven på vnliga rostställena och tyvärr fann jag så mycket rost att jag blev förvånad den ens klara den 40 mil jag åkt med den på premiärturen.
I princip har jag lagat 3/4 av bilen klart i dagsläget. allt från a-stolpen bak är urkapat och nysvetsat, då de titigare lagat varje rosthål (och de var fan många) med rostfri plåt, punktsvetsar utan gas, spackel och underrredsmassa. Det har varit ett rent helvete kort sagt att få ordning på gamla missar, men nu ser jag iaf ett slut i tunneln.Sen tidigare har jag mest haft med mig grunderna i migsvetsning, ohc det snys på de första svetsarna man la.
Tacka fan för slipskivor! xD Allteftersom jag kommit längre har svetsarna förbättrats markant, nu kan jag säga jag kan med det någorlunda bra.
Tog ett tag men min garagepolare är svetsare så han har lärt mig matcha svetsens matning gentemot styrka för att få fina svetsar, metoder att svetsa vinklar, bearbeta plåt etc. Känns naturligt nu, jäkla kul lära sig på vägen. Många timmar har det blivit.
Hela höger sida av ramen från dörren till front är utbytt. Rosthål tamigsatan överallt. Fick bli ett kapa ur, svetsa i, kapa ur, svetsa i- jobb av dethela, lite svårt bygga identiskt och bara byta rakt av. Speciellt när det är väldigt skralt med ekonomiplåt, då får man helt enkelt bygga vad man behöver själv. (och kan inte säga hur otroligt hjälpsam garagepolaren Lukas varit i dethär, ha polare som man kan jobba med så jäkla bra, de gör allt så mycket lättare både på psyket och i arbetsmomenten!)
Golv och ram har varit de jobbigaste bitarna. Mängden epoxy och fula svetsar har varit något så kopiöst.
Ramen under dörren fanns inte ens kvar, den hölls ihop av tunnplåt i cupén och yttre tröskenplåt. Förvånad bilen inte vikit sig på mitten tidigare.
Här kommer lite ströbilder var vi är i dagsläget!
Framvagnen kommer från en Rallykadett 1968a, 1.9l motor. Förstärkte balken undertill samt höjde genomslagsgummina ca 1 tum (man ska ju kunna köra lågt som fan, höhö)
Spindlarna har jag plockat från ascona b då det finns lite mer bolt-on uppgraderingar. Med lite modifikation av infästningshålen mot övre bärarmarna funkar de prima.
Hittar man åt 2 halvdana bakaxlar, då plockar man ihop en komplett, helt enkelt!
Knacka ut drivaxlar som rostat fast och nypts fast i lagren var ett jävelskap, men fick ur allt ur båda axlarna efter några timmar med släggan och en offerfälg som fick ta smällarna. En utav den var fin och full i olja, gööörfint skick innuti men resten av axeln var i princip bortrostad.
Därför tar jag innanmätet från den första, och stoppar den i den andra där innansidan är slutkört (svetsdiffat, flisor full klumpen och ingen olja alls i princip.
Den friskare axeln får i dagsläget en uppfräshning av roterande borste, minutiös städning på insidan och genomspolning efter genomspolning, magnetpenna och bromsrengöring. Sista stagen för att få till identiska infästningar mot orginalaxeln kommer i veckan, sen kan hon få sig den fräsha diffen och fina drivaxlarna, samt monteras på bilen så man kan få ner bakdelen på marken igen! (och ursäkta alla stavfel, skyller på att jag sitter med kalla fingrar och skriver lite fort <3 )
Hoppas ni har lite förståelse för alla gif-stillbilder och text i bilderna, ska sköta det lite finare här hade jag tänkt.
Nu bär det ut igen, hajjjp på er göbber!
Har ett projekt jag nu jobbat på i ca 1 år, långt tid kvar, men tänkte det kunde vara kul dokumentera vad som gjorts och kommer göras framöver.
Hela process är en förstagångsgrej, så mycket klurande och knåp blir det på vägen. Mottager gärna div. tips etc på vägen!
Bilen är en Opel Kadett B 1.2, 70-talare.
Orginalreceptet;
-opel rekord 2.0e 110hk spis med rallykam och hårdare fjädrar, extraktorgrenrör
-framvagn, bakvagn från en Rallykadett 1.9 -68
-samt en getrag 240 5vl låda från opel rekord
-luftfjädring fram & bak
Dethär receptet skulle ge i teorin nånstans mellan 135-150hk var det tänkt.
Tanken var att kunna köra rätt igenom besiktningen i hopp om att de inte skulle märka motorbytet, iom att motorn ser tidsenlig ut och man kan ha lite tur ta sig igenom (vet, det är en jäkla chansning) men sista besiktningen är nästa tillfälle, så tänkte köra på och hoppas på det bästa.
Hade ju dock varit lite kul rulla igenom med närmare 3x orginaleffekten haha, 1.2l motorn levererade ju ändå hela 55hk!
Forskat lite i ombyggt fordonskraven. Efter några samtal med lokala besiktningsmännen fick jag då ut att;
med tanke på att jag har över tillåtna maxeffekten för ändrat fordon (90hk på min bil), men för lite ombyggt på bilen för att regga om den till ombyggt fordon så är jag i lite av ett gränsland där jag inte passar in i någon av kategorierna med de planer jag gjort. Inget i drivlina får komma från samma karossmodell, även om de kommer från en större motorstorlek.
Detta skulle då betyda att rallykadett-bakaxeln som tog mig lång tid att hitta och alldeles för stor summa att införskaffa, (de är lite svårhittade minst sagt numera) måste bytas ut mot en axel som inte fanns till min bil orginal, för att kunna regga om bilen.
Detta ledde då fram till de nya planerna, för eftersom bilen väger ca 900kg så får jag ha cirkus 185 hk max vid omreggning till ombyggt fordon, så kände jag det är lika bra stoppa i en motor med högre orginaleffekt (och större trimpotential i framtiden)
Fastnade för saab b204 med omega r25-28 växellåda och en ascona b bakaxel.
Sett många bygga med det drivlinepaketet, dels är det jävligt bra motorer och hållbarheten är ju ett stort plus.
Att jag går ifrån märket smärtar mig lite, men när jag ändå kommer bygga luftfjädring på den så känns det som jag redan sabbat orginalsträvan, så varför inte köra hela vägen ut och bygga något jag själv kommer bli nöjd med?!
Nya receptet blir då följande;
-Förstärkt 1.9 rallykadett-framvagn
-Saab b204 turbo, 2.0t från saab 900
-Opel Omega r25-28
-Luftfjädring
-Ascona B bakaxel
-Framskivor från en Ascona 400, omborrade från 5bult till 4bult parade med 4-kolvs Wilwood-ok som hittades i logen hos en gubbe i Värmlandsskogarna!
Lite historiskt så hämtade jag bilen i mitten av sommaren 2019.
Har ägt 2 kadett b sen tidigare och kände jag vill bygga det jag aldrig kunde göra som yngre, när garage eller ekonomi inte fanns för att bygga min lilla drömbil. Har hämtat inspiration från de gamla Irmscher-backräsrarna de körde i tyskland på 70-talet. SÅ fruktansvärt fräna.
Första bilen jag ägde var en kadett b -73a, senapsgul. Har den i profilen för den nyfikne.
Hittade denhär pärlan i hedemora på blocket och dagen efter åkte vi opp i polarns opel rekord, jag körde kadetten de 40ish milen hem till lilla Nyköping direkt efter köpet.
När jag köpte den var den i "någorlunda skick", jag tittade mest på kaross och ytrost, bucklor osv (något man ångra lite i efterhand med tanke på vad man gav för den), men den verkade okej och rullade framåt så slog till, den var så lik min första bil att jag kände suget var för stort och att jag skulle ångra mig om jag inte köpte den.
Sagt och gjort.
Det första jag gjorde när jag fick hem den var att provtejpa på de gamla Irmscher skärmbreddarena jag suttit på i närmare 8 år, de skulle åkt på förstabilen men den mötte tyvärr ett krondike i 40km/h 2015, och som ni säkert vet är karossen allt annat än krocksäker så den blev totalskrot och ramsne av kollisionen.
Här har den kommit hem för hela 20 minuter sen!
Mesta av mina uppdateringar har varit på instagram i en egen byggtråd, mestadels videosnuttar av vad man gör, så lite svårt få ut ordentliga bilder i vilken ordning allt gjorts men ska göra mitt bästa för att främst uppdatera med tagna bilder, och itne skärmklipp ur videos
Under senaste året har jag somsagt pillat med den. Började smått i form av att kniv-testa den, knottra runt med morakniven på vnliga rostställena och tyvärr fann jag så mycket rost att jag blev förvånad den ens klara den 40 mil jag åkt med den på premiärturen.
I princip har jag lagat 3/4 av bilen klart i dagsläget. allt från a-stolpen bak är urkapat och nysvetsat, då de titigare lagat varje rosthål (och de var fan många) med rostfri plåt, punktsvetsar utan gas, spackel och underrredsmassa. Det har varit ett rent helvete kort sagt att få ordning på gamla missar, men nu ser jag iaf ett slut i tunneln.Sen tidigare har jag mest haft med mig grunderna i migsvetsning, ohc det snys på de första svetsarna man la.
Tacka fan för slipskivor! xD Allteftersom jag kommit längre har svetsarna förbättrats markant, nu kan jag säga jag kan med det någorlunda bra.
Tog ett tag men min garagepolare är svetsare så han har lärt mig matcha svetsens matning gentemot styrka för att få fina svetsar, metoder att svetsa vinklar, bearbeta plåt etc. Känns naturligt nu, jäkla kul lära sig på vägen. Många timmar har det blivit.
Hela höger sida av ramen från dörren till front är utbytt. Rosthål tamigsatan överallt. Fick bli ett kapa ur, svetsa i, kapa ur, svetsa i- jobb av dethela, lite svårt bygga identiskt och bara byta rakt av. Speciellt när det är väldigt skralt med ekonomiplåt, då får man helt enkelt bygga vad man behöver själv. (och kan inte säga hur otroligt hjälpsam garagepolaren Lukas varit i dethär, ha polare som man kan jobba med så jäkla bra, de gör allt så mycket lättare både på psyket och i arbetsmomenten!)
Golv och ram har varit de jobbigaste bitarna. Mängden epoxy och fula svetsar har varit något så kopiöst.
Ramen under dörren fanns inte ens kvar, den hölls ihop av tunnplåt i cupén och yttre tröskenplåt. Förvånad bilen inte vikit sig på mitten tidigare.
Här kommer lite ströbilder var vi är i dagsläget!
Framvagnen kommer från en Rallykadett 1968a, 1.9l motor. Förstärkte balken undertill samt höjde genomslagsgummina ca 1 tum (man ska ju kunna köra lågt som fan, höhö)
Spindlarna har jag plockat från ascona b då det finns lite mer bolt-on uppgraderingar. Med lite modifikation av infästningshålen mot övre bärarmarna funkar de prima.
Hittar man åt 2 halvdana bakaxlar, då plockar man ihop en komplett, helt enkelt!
Knacka ut drivaxlar som rostat fast och nypts fast i lagren var ett jävelskap, men fick ur allt ur båda axlarna efter några timmar med släggan och en offerfälg som fick ta smällarna. En utav den var fin och full i olja, gööörfint skick innuti men resten av axeln var i princip bortrostad.
Därför tar jag innanmätet från den första, och stoppar den i den andra där innansidan är slutkört (svetsdiffat, flisor full klumpen och ingen olja alls i princip.
Den friskare axeln får i dagsläget en uppfräshning av roterande borste, minutiös städning på insidan och genomspolning efter genomspolning, magnetpenna och bromsrengöring. Sista stagen för att få till identiska infästningar mot orginalaxeln kommer i veckan, sen kan hon få sig den fräsha diffen och fina drivaxlarna, samt monteras på bilen så man kan få ner bakdelen på marken igen! (och ursäkta alla stavfel, skyller på att jag sitter med kalla fingrar och skriver lite fort <3 )
Hoppas ni har lite förståelse för alla gif-stillbilder och text i bilderna, ska sköta det lite finare här hade jag tänkt.
Nu bär det ut igen, hajjjp på er göbber!
Senast redigerat av Failip (27 april 2020)
0
0
0
0