2967
Sök

Laga rost

6 Inlägg
29 april 2020
Trådstartare
#1
Tja!
Besiktade min Ford Focus som inte gick genom besiktningen pga rost och skulle nu behöva svetsas lite och undrar vart kan man lämna in den och va kan de komma att kosta. Har ni tips på verkstäder runt Enköping så tar jag gärna emot det. På bilderna ser ni hur de ser ut. De är bakre tvärbalk som är rostskadad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177291/177291-50f658dd8cd314ab16028846fe75b43f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177291/177291-70ba0d39f676de385f225d89f1933d0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177291/177291-b14127a9d1045812188d5a0632b0703a.jpg

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 april 2020
#2
Räkna med MINST 600kr /tim och kanske 5 tim..
Så bortåt 5000 är min gissning med material..
Men man kan ju undra hur resten ser ut undertill..
Kanske skulle du satsa pengarna på någon bättre begagnad kärra istället..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 849 Inlägg
29 april 2020
#3
axxet skrev:
Räkna med MINST 600kr /tim och kanske 5 tim..
Så bortåt 5000 är min gissning med material..
Men man kan ju undra hur resten ser ut undertill..
Kanske skulle du satsa pengarna på någon bättre begagnad kärra istället..

Håller med, kan man inte göra det själv eller nån kompis som är villig att hjälpa till för en rätt så billig peng så skulle jag se mig om efter nåt annat.

Rost har ju en benägenhet att bli mycket mer än det som syns från början då man börjar rota i det.

Så runt 5000:- som axxets gissning är kan det lätt springa iväg mer.

6 123 Inlägg
29 april 2020
#4
Jag håller med övriga. När det ser ut så där lagar man det inte, då byter man bil. Är det så dåligt i den balken är resterande också dåliga även om det inte gått hål än. Kan man fixa sånt själv kan man kladda ihop det och köra ett år, fortsätta lappa efter nästa besiktning och hålla på så, men skall man lämna in det passerar man snabbt bilens värde - varje år. Men det där ser ju ut som dragbalken. Möjligen kan man plocka bort dragkroken och få köra vidare utan. Så har det varit på vissa bilmodeller, på vissa besiktningsstationer, vid vissa tillfällen...

7 481 Inlägg
30 april 2020
#5
Om du av någon outgrundlig anledning vill behålla en så rostig bil, räkna med att detta inte är enda stället den är rostig på, och du har tillgång till garage och kompis som kan lära dig grunderna för rostlagning, egentligen fel ord - borde heta rostdöljning, så köp en begagnad MIG-svets - inte en ny enfas varuhus-MIG.
Efter utförd åtgärd säljer du MIG:en och får tillbaka pengarna, eller i alla fall nästan alla pengarna.
Har du väl "fått smak" på svetsning så kanske du fortsätter med din nya hobby, och hjälper andra, och tjänar en liten slant.

Att en bilverkstad skulle nöja sig med 500:-/tim tror jag inte är med verkligheten överensstämmande.
Räkna snarare med 750:- till 1.000:-/timme.
Om "svetsaren" hittar fler angrepp, och det gör han sannolikt, så stannar inte åtgärden vid 10.000:- om han ska behandla ut- och invändigt på/i svetsade balkar.


Sök