3667
Sök

Bmw kokar och bygger upp mycket tryck i kylarsystemet..

139 Inlägg
29 april 2020
Trådstartare
#1
Kylsystemet* bmwn börja koka å slangen te kykarn sprack och när man öppnar kylarlocket så skriker det nåjävulskt å sprutar rakt upp när man gasar. de förra expansionkärlet sprängdes upp
Senast redigerat av d24turbo (30 april 2020)

1 513 Inlägg
29 april 2020
#2
Det låter inte bra.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

139 Inlägg
29 april 2020
Trådstartare
#3
trubbelturbo skrev:
Det låter inte bra.

nä bytte ju till volvo expansionskärl eftersom de andra gick sönt
men de är inte nå bra cirkulation heller...

2 338 Inlägg
29 april 2020
#4
Vad för bmw är det? Är expansionkärlet en del av kylaren? Gjort i plast? Kan det kanske vara toppackning som skickar ut komp i kylsystemet?


139 Inlägg
29 april 2020
Trådstartare
#5
Xebers76 skrev:
Vad för bmw är det? Är expansionkärlet en del av kylaren? Gjort i plast? Kan det kanske vara toppackning som skickar ut komp i kylsystemet?

bmw e39 2000, har provat toppackning fix

2 849 Inlägg
29 april 2020
#6
d24turbo skrev:
Xebers76 skrev:
Vad för bmw är det? Är expansionkärlet en del av kylaren? Gjort i plast? Kan det kanske vara toppackning som skickar ut komp i kylsystemet?

bmw e39 2000, har provat toppackning fix

Har du hällt i skit i kylsystemet, nåja, då brukar det bli tätt, och då menar jag tätt, värmepaket och allt. Jag skulle aldrig ha sån skit i min bil.

Är det sexcylindriga motorn på den? Låter mest sannolikt att toppackningen eller toppen gått. Sexorna är känsliga för att gå varma och då hjälps det inte med annat än att riva topp och i med en ny packning samt plana/ byta topp beroende på hur illa det är.

139 Inlägg
29 april 2020
Trådstartare
#7
uhlin skrev:
d24turbo skrev:
Xebers76 skrev:
Vad för bmw är det? Är expansionkärlet en del av kylaren? Gjort i plast? Kan det kanske vara toppackning som skickar ut komp i kylsystemet?

bmw e39 2000, har provat toppackning fix

Har du hällt i skit i kylsystemet, nåja, då brukar det bli tätt, och då menar jag tätt, värmepaket och allt. Jag skulle aldrig ha sån skit i min bil.

Är det sexcylindriga motorn på den? Låter mest sannolikt att toppackningen eller toppen gått. Sexorna är känsliga för att gå varma och då hjälps det inte med annat än att riva topp och i med en ny packning samt plana/ byta topp beroende på hur illa det är.

har inge värmepaket. men de ä sexan, drygt

2 338 Inlägg
29 april 2020
#8
Dem är nästan omöjliga att lufta, finns instruktioner online


6 170 Inlägg
29 april 2020
#9
Ja som sagt, börja med att göra en luftning enligt konstens alla regler, funkar inte det är det dags för komptest.

2 849 Inlägg
30 april 2020
#10
Utmarks-Loke skrev:
Ja som sagt, börja med att göra en luftning enligt konstens alla regler, funkar inte det är det dags för komptest.

Jag tror faktiskt inte det hjälps med att lufta systemet för som jag förstod så började den koka och sköt en slang och även expansionskärlet från allra första början. Så nåt hände ju redan då.

Men visst.... Prova att lufta systemet, det kan va grymt svårt att få ur all luft, men upp med framändan på bilen så högt du kan. Det är första steget.

Eller så börjar du med kompprov.

Tyvärr tror jag packningen/ toppen är körd, i synnerhet då den kokat mer än en gång.

Som sagt så är BMW- sexor känsliga för att gå varma.

139 Inlägg
30 april 2020
Trådstartare
#11
uhlin skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Ja som sagt, börja med att göra en luftning enligt konstens alla regler, funkar inte det är det dags för komptest.

Jag tror faktiskt inte det hjälps med att lufta systemet för som jag förstod så började den koka och sköt en slang och även expansionskärlet från allra första början. Så nåt hände ju redan då.

Men visst.... Prova att lufta systemet, det kan va grymt svårt att få ur all luft, men upp med framändan på bilen så högt du kan. Det är första steget.

Eller så börjar du med kompprov.

Tyvärr tror jag packningen/ toppen är körd, i synnerhet då den kokat mer än en gång.

Som sagt så är BMW- sexor känsliga för att gå varma.

den går dock bra på tomgång. om man inte gasar eller gör nått så kan den stå i flera timmar. men när man börjar gasa börjar den bygga tryck.

139 Inlägg
30 april 2020
Trådstartare
#12
https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227236/227236-e35ce7dc0ff34a7e072c75de8ff48753.jpg
så ser de ut

6 170 Inlägg
30 april 2020
#13
Antingen var slangen dålig från början eller så har du fel på övertrycksventilen som sitter i locket på expansionskärlet. Den skall ju öppna långt innan slangarna spricker.

139 Inlägg
30 april 2020
Trådstartare
#14
Utmarks-Loke skrev:
Antingen var slangen dålig från början eller så har du fel på övertrycksventilen som sitter i locket på expansionskärlet. Den skall ju öppna långt innan slangarna spricker.

men kan ja köra om ja ha vatten med i bilen?

528 Inlägg
30 april 2020
#15
Utmarks-Loke skrev:
Antingen var slangen dålig från början eller så har du fel på övertrycksventilen som sitter i locket på expansionskärlet. Den skall ju öppna långt innan slangarna spricker.

Om jag läser rätt så har han ju bytt ut sitt expansionskärl till ett från volvo.  Kan det påverka ngt?

6 170 Inlägg
30 april 2020
#16
Rensvinf skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Antingen var slangen dålig från början eller så har du fel på övertrycksventilen som sitter i locket på expansionskärlet. Den skall ju öppna långt innan slangarna spricker.

Om jag läser rätt så har han ju bytt ut sitt expansionskärl till ett från volvo.  Kan det påverka ngt?

Fast han bytte väl för att de riktiga också gick sönder, "sprängdes upp" som det står i startinlägget.

139 Inlägg
30 april 2020
Trådstartare
#17
Utmarks-Loke skrev:
Rensvinf skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Antingen var slangen dålig från början eller så har du fel på övertrycksventilen som sitter i locket på expansionskärlet. Den skall ju öppna långt innan slangarna spricker.

Om jag läser rätt så har han ju bytt ut sitt expansionskärl till ett från volvo.  Kan det påverka ngt?

Fast han bytte väl för att de riktiga också gick sönder, "sprängdes upp" som det står i startinlägget.

men orginala expansionskärlet gick sönt men volvo expansionskärlet är helt men luftslangen gick sönder

2 251 Inlägg
30 april 2020
#18
Är det inte rätt tryck i systemet, så kommer kylvätskan att koka!
Alltså måste systemet vara tätt.

Två ventiler brukar finnas i locket till expansionskärlet eller i närheten av detta.
Den ena ventilen släpper in luft när motorn kallnar, den andra reglerar trycket vid varm motor.

Så har du bytt till annat fabrikat och utförande av expansionskärl med lock, så  måste det funka på samma sätt som original.
Det går inte att köra med öppet system, då kokar det.
Och med helt tätt system, utan ventiler, så sprängs slangar och annat.

139 Inlägg
30 april 2020
Trådstartare
#19
Meaganeowner skrev:
Är det inte rätt tryck i systemet, så kommer kylvätskan att koka!
Alltså måste systemet vara tätt.

Två ventiler brukar finnas i locket till expansionskärlet eller i närheten av detta.
Den ena ventilen släpper in luft när motorn kallnar, den andra reglerar trycket vid varm motor.

Så har du bytt till annat fabrikat och utförande av expansionskärl med lock, så  måste det funka på samma sätt som original.
Det går inte att köra med öppet system, då kokar det.
Och med helt tätt system, utan ventiler, så sprängs slangar och annat.

har inte öppet system. men de blir ba för mye tryck

2 849 Inlägg
30 april 2020
#20
Som jag skrev tidigare, ta ett kompprov så har du svaret där varför den blåser ur kylvätskan.


Sök