torsen skrev:
caromania skrev:
FabianTsi skrev:
Ska nog inte satsa på något, undrade bara lite över deras grejer på Biltema. De har ju typ wastegates, vad är det? Vad är vevhusfilter? Oljekylare? Sånna saker, ger det högre hk?
Inget sådant är något som ger hästkrafter utan det är mer avsett som styling och bling. För 30år sedan och mer kunde både avgassystem och filter påverka positivt men inte numera då allt är optimerat. Ofta förlorar man till och med kraft om man t ex tar bort katalysatorn på en ny bil. På en bil från 1987/88 kan man vinna 10-20hk om man tar bort katalysatorn.
Nej, mitt (och de flestas) definitiva råd är att du låter motorhuven vara stängd.
Gäller väl bara Honda och Suzuki?
(Ironi!)
Jag fyller på spolarvätska ibland.
Men för att återgå till topic så ger ju Sportpilot ett bra generaliserande svar. Den typen av saker som nämns som Biltema saluför skulle snarare benämnas som styling, ball färg och utseende. Noll funktion.
Oljekylare kan vara bra på en bil som går hårt. Det var inte så ovanligt att man satte oljekylare på krokförsedda familjebilar förr som drog husvagn i Alperna. Där behövdes det.
Sportavgassystem ger ju ett annat ljud, det kan vara kul. Öppna dumpventiler tillför inget på en turbobil annat än det klassiska pysljudet när man växlar, men med ett sportluftfilter så hör man originaldump ganska bra, åtminstone på min turbobil.
Annars är väl ny vass kamaxel och planad topp ett klassiskt och ganska billigt recept för fler friska hästar. En annan kamaxel påverkar hur mycket, hur snabbt och när bränsle/luftblandningen når förbränningsrummet. En planad topp gör att förbränningsrummet blir något mindre, vilket ger ökad kompression=fler hk.
En annan klassiker är att ställa tändningen så tidigt det går utan att motorn spikar (bränslet antänds innan stiftet tänder det) och tanka högre oktan för att motverka just det.
Men återigen, dessa ingrepp är synnerligen omöjliga för lekmannen att göra på en modern bil. Dels pga tillgång till delar, men även pga komplexitet i motorstyrning, elektronik etc.