1867
Sök

Biltema Trim

7 472 Inlägg
8 maj 2020
#21
Hybrid_ skrev:
TS kan ju faktiskt mappa om bilen. Den har ju turbo osv. Men om man plockar ut cirka 170hk är ju frågan hur länge den håller?

En mappning (ändrar i bilens dator hur den ska bete sig) kostar väl 3-4k men man får mycket mos i maskin för de pengarna. Dessutom går den som den ska efteråt.

Har Skoda Fabia 1,2 Kombi Turbo???

Forummoderator
18 109 Inlägg
8 maj 2020
#22
torsen skrev:
Hybrid_ skrev:
TS kan ju faktiskt mappa om bilen. Den har ju turbo osv. Men om man plockar ut cirka 170hk är ju frågan hur länge den håller?

En mappning (ändrar i bilens dator hur den ska bete sig) kostar väl 3-4k men man får mycket mos i maskin för de pengarna. Dessutom går den som den ska efteråt.

Har Skoda Fabia 1,2 Kombi Turbo???

Trodde det var en 1,4 men det stämmer. Den har turbo.

Men inte lönt att trimma den tröskan. Då rasar maskin. Det är ju en VAG...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 339 Inlägg
9 maj 2020
#23
Den kommer knappast hålla sämre än den gör nu, vill påstå att det är relativt riskfritt att optimera den... men det är å andra sidan inte ekonomiskt försvarbart, det ger för lite. Låt den vara original smile


1 716 Inlägg
9 maj 2020
#24
Hmm, enligt rubriken Biltema trim till Motoroptimering är en jävla skillnad. En bil med turbo oavsett cylindervolym har all potential att trimmas.  Skulle tro att du kan få ut rätt många kusar till ur denna VAG med rätt optimering. Bara att googla vem som levererar bäst effekt till rätt pris.
Lycka till/husse

6 116 Inlägg
9 maj 2020
#25
husseman skrev:
Hmm, enligt rubriken Biltema trim till Motoroptimering är en jävla skillnad. En bil med turbo oavsett cylindervolym har all potential att trimmas.  Skulle tro att du kan få ut rätt många kusar till ur denna VAG med rätt optimering. Bara att googla vem som levererar bäst effekt till rätt pris.
Lycka till/husse

Tror inte det är biltema i alla fall.

1 716 Inlägg
9 maj 2020
#26
Utmarks-Loke skrev:
husseman skrev:
Hmm, enligt rubriken Biltema trim till Motoroptimering är en jävla skillnad. En bil med turbo oavsett cylindervolym har all potential att trimmas.  Skulle tro att du kan få ut rätt många kusar till ur denna VAG med rätt optimering. Bara att googla vem som levererar bäst effekt till rätt pris.
Lycka till/husse

Tror inte det är biltema i alla fall.

Hehe, njä- där e´vi helt överens.- mvh/husse

208 Inlägg
12 maj 2020
Trådstartare
#27
torsen skrev:
Hybrid_ skrev:
TS kan ju faktiskt mappa om bilen. Den har ju turbo osv. Men om man plockar ut cirka 170hk är ju frågan hur länge den håller?

En mappning (ändrar i bilens dator hur den ska bete sig) kostar väl 3-4k men man får mycket mos i maskin för de pengarna. Dessutom går den som den ska efteråt.

Har Skoda Fabia 1,2 Kombi Turbo???

husseman skrev:
Hmm, enligt rubriken Biltema trim till Motoroptimering är en jävla skillnad. En bil med turbo oavsett cylindervolym har all potential att trimmas.  Skulle tro att du kan få ut rätt många kusar till ur denna VAG med rätt optimering. Bara att googla vem som levererar bäst effekt till rätt pris.
Lycka till/husse

Japp, det är en turbo i den lilla rackaren!

Chip har jag faktiskt redan funderat på, nu är det ju inte biltema men när vi ändå pratar om det. Gillar idén med bsr eller tex kcr där man får någon slags hårdvara med sig. Men dessa ger inte högst ökninh tyvärr.

Som jag kan hitta är GDM Performance både billigast och bäst i effekt ökning. Ingen hårdvara följer med utan det görs på plats i skpne. Men vågar man trimma den och sedan riskera att någon tar bort det, tex på service? Ett år trimgaranti hade man, men efter det året då?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian

7 472 Inlägg
12 maj 2020
#28
FabianTsi skrev:
torsen skrev:
Hybrid_ skrev:
TS kan ju faktiskt mappa om bilen. Den har ju turbo osv. Men om man plockar ut cirka 170hk är ju frågan hur länge den håller?

En mappning (ändrar i bilens dator hur den ska bete sig) kostar väl 3-4k men man får mycket mos i maskin för de pengarna. Dessutom går den som den ska efteråt.

Har Skoda Fabia 1,2 Kombi Turbo???

husseman skrev:
Hmm, enligt rubriken Biltema trim till Motoroptimering är en jävla skillnad. En bil med turbo oavsett cylindervolym har all potential att trimmas.  Skulle tro att du kan få ut rätt många kusar till ur denna VAG med rätt optimering. Bara att googla vem som levererar bäst effekt till rätt pris.
Lycka till/husse

Japp, det är en turbo i den lilla rackaren!

Chip har jag faktiskt redan funderat på, nu är det ju inte biltema men när vi ändå pratar om det. Gillar idén med bsr eller tex kcr där man får någon slags hårdvara med sig. Men dessa ger inte högst ökninh tyvärr.

Som jag kan hitta är GDM Performance både billigast och bäst i effekt ökning. Ingen hårdvara följer med utan det görs på plats i skpne. Men vågar man trimma den och sedan riskera att någon tar bort det, tex på service? Ett år trimgaranti hade man, men efter det året då?

Risken är nog större att "någon" upptäcker trimningen - visuellt eller vid kontrollen av emissionerna.
Servar du bilen hos VAG märkesverkstad??????

208 Inlägg
12 maj 2020
Trådstartare
#29
torsen skrev:
FabianTsi skrev:
torsen skrev:

Har Skoda Fabia 1,2 Kombi Turbo???

husseman skrev:
Hmm, enligt rubriken Biltema trim till Motoroptimering är en jävla skillnad. En bil med turbo oavsett cylindervolym har all potential att trimmas.  Skulle tro att du kan få ut rätt många kusar till ur denna VAG med rätt optimering. Bara att googla vem som levererar bäst effekt till rätt pris.
Lycka till/husse

Japp, det är en turbo i den lilla rackaren!

Chip har jag faktiskt redan funderat på, nu är det ju inte biltema men när vi ändå pratar om det. Gillar idén med bsr eller tex kcr där man får någon slags hårdvara med sig. Men dessa ger inte högst ökninh tyvärr.

Som jag kan hitta är GDM Performance både billigast och bäst i effekt ökning. Ingen hårdvara följer med utan det görs på plats i skpne. Men vågar man trimma den och sedan riskera att någon tar bort det, tex på service? Ett år trimgaranti hade man, men efter det året då?

Risken är nog större att "någon" upptäcker trimningen - visuellt eller vid kontrollen av emissionerna.
Servar du bilen hos VAG märkesverkstad??????

Har inte hunnit serva den sedan inköp, men tanken är att fortsätta med VAG som den tidigare ägaren gjort varje gång. Behålla värdet lite.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 maj 2020
#30
FabianTsi skrev:
torsen skrev:
FabianTsi skrev:
torsen skrev:
Har Skoda Fabia 1,2 Kombi Turbo???


Japp, det är en turbo i den lilla rackaren!

Chip har jag faktiskt redan funderat på, nu är det ju inte biltema men när vi ändå pratar om det. Gillar idén med bsr eller tex kcr där man får någon slags hårdvara med sig. Men dessa ger inte högst ökninh tyvärr.

Som jag kan hitta är GDM Performance både billigast och bäst i effekt ökning. Ingen hårdvara följer med utan det görs på plats i skpne. Men vågar man trimma den och sedan riskera att någon tar bort det, tex på service? Ett år trimgaranti hade man, men efter det året då?

Risken är nog större att "någon" upptäcker trimningen - visuellt eller vid kontrollen av emissionerna.
Servar du bilen hos VAG märkesverkstad??????

Har inte hunnit serva den sedan inköp, men tanken är att fortsätta med VAG som den tidigare ägaren gjort varje gång. Behålla värdet lite.

Jag är skeptisk till det resonemanget. Jämför vad din märkesverkstad ska ha för en specifik service med tex din lokala OKQ8-verkstad. Det kanske inte skiljer nämnvärt men det kan även skilja ett gäng tusenlappar och värdet på bilen påverkas ytterst lite av ”rätt stämpel” i boken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

208 Inlägg
12 maj 2020
Trådstartare
#31
caromania skrev:
FabianTsi skrev:
torsen skrev:

Risken är nog större att "någon" upptäcker trimningen - visuellt eller vid kontrollen av emissionerna.
Servar du bilen hos VAG märkesverkstad??????

Har inte hunnit serva den sedan inköp, men tanken är att fortsätta med VAG som den tidigare ägaren gjort varje gång. Behålla värdet lite.

Jag är skeptisk till det resonemanget. Jämför vad din märkesverkstad ska ha för en specifik service med tex din lokala OKQ8-verkstad. Det kanske inte skiljer nämnvärt men det kan även skilja ett gäng tusenlappar och värdet på bilen påverkas ytterst lite av ”rätt stämpel” i boken.

Stämmer kanske. Tror du det finns verkstäder som inte återställer trimmet?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian

* Voff voff *
10 686 Inlägg
12 maj 2020
#32
FabianTsi skrev:
caromania skrev:
FabianTsi skrev:
Har inte hunnit serva den sedan inköp, men tanken är att fortsätta med VAG som den tidigare ägaren gjort varje gång. Behålla värdet lite.

Jag är skeptisk till det resonemanget. Jämför vad din märkesverkstad ska ha för en specifik service med tex din lokala OKQ8-verkstad. Det kanske inte skiljer nämnvärt men det kan även skilja ett gäng tusenlappar och värdet på bilen påverkas ytterst lite av ”rätt stämpel” i boken.

Stämmer kanske. Tror du det finns verkstäder som inte återställer trimmet?

Egentligen alla utom märkesverkstäderna eftersom det bara är just märkesverkstäderna som kan uppdatera styrenheterna och därmed skriva över programvaran.
Senast redigerat av Brådhis (12 maj 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

208 Inlägg
12 maj 2020
Trådstartare
#33
Brådhis skrev:
FabianTsi skrev:
caromania skrev:

Jag är skeptisk till det resonemanget. Jämför vad din märkesverkstad ska ha för en specifik service med tex din lokala OKQ8-verkstad. Det kanske inte skiljer nämnvärt men det kan även skilja ett gäng tusenlappar och värdet på bilen påverkas ytterst lite av ”rätt stämpel” i boken.

Stämmer kanske. Tror du det finns verkstäder som inte återställer trimmet?

Egentligen alla utom märkesverkstäderna eftersom det bara är just märkesverkstäderna som kan uppdatera styrenheterna och därmed skriva över programvaran.

Ok, det känns ju bra. Besiktningen kan inte nollställa något eller?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian

Ubåtsingenjör
7 339 Inlägg
12 maj 2020
#34
Nej besiktningen har inte utrustning till det.
Hade absolut inte servat hos VAG, inte värt det.


208 Inlägg
12 maj 2020
Trådstartare
#35
SportPilot skrev:
Nej besiktningen har inte utrustning till det.
Hade absolut inte servat hos VAG, inte värt det.

Tack för tipset, ska se mig om efter annan verkstad.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian


Sök