3577
Sök

Volvo V70 Bytt skivor och klossar, Överhettade ?

3 292 Inlägg
7 maj 2020
Trådstartare
#1
Jag frågar åt en vän som bytt skivor och klossar fram på sin V70 D5 från 2010. Hon köpte Brembo skivor och Fabi bromsklossar (för Bremboklossarna var slut), när hon var ute och testkörde bromsade hon ganska hårt från ca 90km/h och det började ryka så in i nordens sa hon, hon gick ut och tittade genom ekrarna på fälgarna och kände att skivorna var kokheta... hon blev nervös och smög hem och ringde till mig.. jag sa att dom troligen blivit överhettade bara eftersom grejerna inte är inslitna med varandra så kan det vara bra att ta det lite lugnt i början.. hon är duktig på att byta bromsar osv på dom flesta typer av bilar så jag kan med säkerhet säga att grejerna är rätt monterade...

Men jag ställer i alla fall frågan här, kan det vara så att det var en överhettning eller kan det vara nåt annat tekniskt med Bremboskivorna och/eller Fabi klossarna ??

Tacksam för svar så hon vet hur hon ska göra.. hon behöver visst använda bilen nu i eftermiddag...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

6 139 Inlägg
7 maj 2020
#2
Hej!
Fabrikat på bromsklossarna spelar ingen roll, bara grejerna är avsedda för bilen.
Hon höll inte foten på bromsen hela tiden hon körde??
Det är viktigt att glidpinnarna är infettade för backarna ska kunna röra sig lite. Kanske hon glömde att göra det?!


6 067 Inlägg
7 maj 2020
#3
Kollade hon så klossarna gled lätt fram och tillbaka? Ofta får man slipa ner dom lite där de hänger i bromsokshållaren och man kan även ta på lite fett just där. Jag skulle tro att de går så trögt att efter att hon bromsade lite första gången låg bromsarna på och så var de ganska varma redan innan hon gjorde den hårda testbromsningen.

3 292 Inlägg
7 maj 2020
Trådstartare
#4
Japp oken kled lätt på pinnarna så det var inga problem alls.. och nej hon hade inte foten på bromsen men bromsade ganska hårt från typ 90 ner till noll.. hon säger att hon inte vet varför hon gjorde så eftersom hon aldrig brukar göra så när hon bytt skivor.. så finns ingen vettig förklaring till det..  hon har kört lugnt nu sa hon och bromsat mjukt och fin som hon brukar göra.. små bromsat lite lätt ibland för att slita in grejerna.. hon stannade och kände och tittade och lite varmt var det ju men hon kunde ta på grejerna så efter mjuka inbromsningar verkar det nu som det inte blir överhettat..  men man vet ju aldrig, vid nästa hårda inbromsning kan det ju blir överhettat och börja ryka som fan igen..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

6 067 Inlägg
7 maj 2020
#5
Ja oken kanske gled lätt på pinnarna, men gled beläggen lätt i oken?

3 292 Inlägg
7 maj 2020
Trådstartare
#6
Ja hon hade skrapat och filat upp glidytorna så klossarna gled lätt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

8 250 Inlägg
7 maj 2020
#7
Gick kolven tillräckligt långt in så nya skivor + belägg fick plats med lite marginal?


7 394 Inlägg
7 maj 2020
#8
alltså om man bromsar kraftigt från 90 -0 och sen känner på hjulen blir dem ju varma,,


3 292 Inlägg
7 maj 2020
Trådstartare
#9
Ja nya belägg och skivor fick plats med lite marginal.. ja klart hjulen blir varma men det rök som satan och luktade brända bromsklossar helt enkelt.. antagligen på grund av nya grejer och att det blev en väldigt hård inbromsning..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

7 394 Inlägg
7 maj 2020
#10
kan ju varit att dem är nya,, ex när jag monterat ihop en motor så ryker å luktar den RÄV i början smile


716 Inlägg
7 maj 2020
#11
Tvättades skivorna rena från oljefilmen ?

3 292 Inlägg
8 maj 2020
Trådstartare
#12
zzr9409209 skrev:
Tvättades skivorna rena från oljefilmen ?

Ja hon gjorde ren dom.. vet inte med vad dock..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 037 Inlägg
9 maj 2020
#13
Danne_1977 skrev:
zzr9409209 skrev:
Tvättades skivorna rena från oljefilmen ?

Ja hon gjorde ren dom.. vet inte med vad dock..

Vissa bremboskivor har väl någon annan behandling så de inte rostar lika lätt och saknar oljefilmen. Bytte för en tid sen på min och minns att de inte hade någon olja på sig.
Kanske denna yta som inte tycker om alltför mycket värme före den nötts bort?

Står väl vanligtvis att man inte ska göra kraftigare inbromsningar när man bytt skivorna och klossarna för att de ska nöta in sig som de ska.


Sök