Har legat lite på "latsidan" när de gäller tid i garaget. Men det beror på att jag har försökt lista ut vad jag ska ta mig till när det kommer till kopplingen. Sen har jag ju iofs även vart på skidsemester en långweekend 😁⛷️😅
Men, jag kom in nyss från ett par timmar där ute. Plockade av växellådan igen för jag tänkte att jag sätter dit min fx400 så får de bli vad de blir av det hela.
Jag hittade det här gamla inlägget på internet där killen nämner att han satte dit sin fx400 för att han ville göra "605's". Jag kan bara gissa mig till att det är hästkrafter, eftersom det är vad man oftast pratar om. I min motor kommer det vara under 600 eftersom jag hört att vevstakarna är känsliga därikring, även fast jag också läst om byggen som har 7-800hk med originaldelar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-780ff48cfe1af54783e316bd59d46172.jpg]()
(Ursäkta kommande messengerbild, men råkade spara över originalbilden 🤦‍♂️😅)
Hur som helst, motor och låda togs isär, den andra kopplingen togs bort (turkosa ringen, varför monterade jag den ens 🤦‍♂️🤦‍♂️) och jag plockade fram fx400 (blå ring) samt skulle till och montera den. Då passar den givetvis inte på 034 svänghjulsinlägget (röd ring). Så det var bara att ta fram de nya ttv svänghjulet (gul ring) och kolla om det var annorlunda.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-73285a6061231a57e4bf59a9300d61d2.jpg]()
034 svänghjulet så ligger tryckplattan i höjd med ytan där lamellerna ligger emot.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a8b7dd9a9125125d9d3eb96009dd1b16.jpg]()
På ttv svänghjulet så är den ytan givetvis försjunken
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-292b3cdb218959b313a2a8040a4e19dd.jpg]()
Så de var ju bara att riva loss audi flexplattan med 034 inlägget, placerade det ovanpå ttv svänghjulet och tror att "2-hålet" är förskjutet. Glömde kolla vart de satt på motorn innan jag rev ner det, så har inget att jämföra med. Så blir till att stroba 1'an TDC igen när jag har fått ihop allt för att vara säker 🙂
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-60583ef2daf93556cfe1113aa17fd02f.jpg]()
Här är iallafall FX400'n
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f3c4a1b84d0c02dab3bc293c926b8d4a.jpg]()
Och här är den gamla som jag fortfarande funderar på varför jag hoppades på att den skulle funka, men om man inte kan och folk säger att de ska funka så hoppas man väl på det. Den är köpt i paket med 034 inlägget och det var dem som rekomenderade kopplingen till min setup, så visst, den kanske håller, men siffrorna säger annorlunda 🤷‍♂️
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-63b211b516dffb7e232d3301a0ac456e.jpg]()
Här ser man hur fx400 ligger försjunken i ttv svänghjulet
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-46a9621c57191df8c700765734f7b0b0.jpg]()
Medans här ligger den en bra bit utanpå
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7df3342a6aa09dce50a2e331658154ce.jpg]()
Här ser man även att anliggningsytan ser annorlunda ut på tryckplattorna, i den röda korgen är den mer försjunken
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7454e57cadc7413b998a55516cdca7d8.jpg]()
Medan i tryckplattan till fx400 är det snarare tvärtom
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1b1a4d7006b830c7d3a6d8d279fa1821.jpg]()
Hur som helst, TTV svänghjulet åkte på motorn (De röda strecken är bara att det är draget 60nm, inget med efterdragningen att göra). De är de ritsade strecken som pekar inåt som är de som gäller, markerade för att peka in mot centrum när de var klart.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ea00f071266fd458eca4ed692e68d39c.jpg]()
Sen åkte FX400 kopplingen på plats
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4a2af7ecc39885a68ac4df8d898f054b.jpg]()
Och sedan med hjälp av min sambo (gu va lätt de var att vara 2) så fick jag på växellådan på motorn igen 🥳🎉
![https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3663b68a33804c2154f195adb83134a3.jpg]()
Ska se till att få en stund i garaget imorgon igen så ska jag hänga på turbos igen, med silikonslang imellan samt tänkte jag ev fasa ur lite där skruvskallarna sitter mot turbon, för att de ska kunna röra sig lite lite.
Sen se till att greja klart de sista i motorutrymmet såklart och förbereda att få i motorn igen.
Så ska jag se om jag får tid på lördag eller söndag att hissa i motorn i bilen igen 🙂
Ska se vad jag kan lirka fram med skatteåterbäringen så kanske de blir ett nytt sats med svänghjul anpassad för 2-skivig framöver 😁😅
Mvh
Timmy