Ibland så fastnar jag verkligen på fel detaljer. Här är ett bra exempel. Dem tre fästena i motorrummet här framme som håller i AC-komponenter ska ha en speciell skruv med stjärna i mitten. Av någon anledning kunde jag inte acceptera att jag monterat andra skruvar här så rätt skruv från 13milarn åkte dit istället.
Ah för ingen kommer se det, och allt ser slitet ut oavsett.
Vi kanske ska prioritera andra saker? Fortsatt att slipa ner ytrost under bilen där tanken snart ska få komma på plats!
Grundmålat så nu kan jag börja montera grejer. Handbromsvajrar åkte på för att se så allt passar.
Passar på att rensa gängorna till den bakre krängningshämmaren. Återigen, alla dessa har muttrar monterade i balkarna men det vara bara MB6 (min modell fast inte kombi) som faktiskt hade en krängningshämmare.
Slipat rent och målat i vänster hjulhus.
Nya bromsrör hela vägen från motorrummet. Blir lite egna fästen osv, allt gammalt har rostat bort.
Koning av rör.
Bränslerör, retur och tankventilation draget! Exakt hur det ska se ut vet jag inte förens tanken sitter där så jag kapar av rören så att dem är något för långa. Nu släppte jag ner rören och sprayade på rostskydd på allt. Kommer bli riktigt bra detta!
Tanken då ja! Planen var att ta tanken som satt i J-swappet för den är finare. Tyvärr har jag inte sett till att den varit tät.
Så nu när den legat ute i flera år så hade det gått fukt i tanken. Såg detta på tankarmaturen och pumpen.
Största problemet däremot var ju att tanken i sig nu hade massa rostflagor i sig och bensinen luktade riktigt skumt.
Plockade fram VTi tanken istället.
Japp den ser ju riktigt fin ut inne i! Det får bli denna tanken istället.
Det där jobbiga röret som går ut ifrån tankarmaturen rostar ju alltid av. Som tur var hade jag plockat detta från 13milarn som var i riktigt fint skick! Så det är väl bara att kasta i allt med pump osv? Tänkte att det kanske är bäst att jag kollar reservdelskatalogen så det är samma pump på en D-serie och en B-serie. Visade sig att det inte är samma pump. Hoppsan. Hade dessutom råkat skriva MB3 på pumpen från 13milarn! Ska stå MB2! Hoppas Honda-polisen inte tar mig!
Så jag flyttade över VTi pumpen (som har gått 26000 mil) till 13milarnas armatur. Detta kommer säkert inte bita mig i baken längre fram. körde J-swappet på original pump som normalt sett ska mata en D15z8 och det var inga konstigheter. Läser man online så ska B-pumparna flöda lite mer. Läser man spec på pumpar på exempelvis Autodoc så skilljer det ganska rejält på pumpar som alla ska vara rätt för en MC2 och då kan jag inte ens se hur det skulle spela någon roll om jag har en D-pump i. Men men, det blir original MC2 pumpen iaf.
Tanken var inte så illa som jag minns den. Började slipa ner rosten så jag kunde "måla" den.
Går en liten slang mellan tanken och påfyllningsröret som jag fick ta från J-swappets tank istället.
Då var allt krimskrams på plats och alla skruvar osv är inkletat i krypolja. Längst ner på bilden ser ni dubbla slangklämmor. Det är detta röret som rostar upp och börjar läcka. Sitter en skarv här i form av en snabbkoppling i plast. Då det redan är en rejäl krage i röret som den snabbkopplingen ska hålla runt så kan jag istället skicka på en bensinslang och sedan säkra mig rejält med dubbla slangklämmor. Denna lösningen kommer inte rosta. Slangen får vara lite för lång så jag kan passa in den med röret på bilen sen. Inget av detta är speciellt lätt att komma åt sen när tanken är i bilen.
"Måla" var det ja. Spola in hela tanken i Hagmans tunnflytande kanske man ska kalla det istället. Nu är det riktigt kladdigt under denna bilen!
Rensade gängorna på krokarna som ska hålla uppe tankbanden sen.
Kom sen på att jag hade ju köpt nya till en Rover!
Tankbanden på plats!
Kasat upp tanken på banden.
Tanken ska hänga i denna kroken under detta momentet.
Detta var inte helt lätt. All Hagmans tunnflytande var dessutom pålagt bara minuter innan. Handskarna överlevde inte detta!
Nu kunde jag börja planera ut hur rör och slangar ska möta varandra.
Gjorde liten krans även på dem små rören. Notera att jag pluggat den röda slangen med en skruv.
Dem små klarar sig ganska bra men den stora slangen som jag satte med dubbla slangklämmor är ack så viktig att plugga! Kryper ju runt i gruset så det vill vi inte ha in i systemet. xP
Tanken nästan uppe hela vägen. Fått rör och slangar på plats!
Påfyllningsröret som satt på bilen var i princip helt slut. Detta på bilden är från J-swappet och röret slipade jag ner och lackade om 2013 och nu är det dags igen.
Blev förvånansvärt bra för en gångs skull!
Innerskärm bak finns enbart på vänster sida. Den skyddar påfyllningsröret.
I ovankant sitter den med en skruv in i en tunn plåt som är svetsad i hjulhuset. Den hade ju såklart rostat så det gick sönder vid demontering
Så bara fram med svetsen igen! Byggt eget fäste.
Har troligen stannat mycket fukt här bakom så det fick slipas en hel del. Men inga hål vilket var trevligt!
Målat med POR-15.
I rambalken sitter en mutter som vi ska skruva fast påfyllningsröret i.
Skruven fick bytas ut. Den var verkligen helt slut.
YES! Va fint det blir!
Den lilla slangen hoppade på fint men den stora var stenhård. Man kunde inte ens tro att det var gummi. Lösningen blev att värma den med varmluftspistolen och då återgick den till gummi igen och allt hoppade på så fint!
Nu fattas det bara att jag tankar bilen och sen går den att starta!!! 0.o
Nu är det spännande!
Ah för ingen kommer se det, och allt ser slitet ut oavsett.
Vi kanske ska prioritera andra saker? Fortsatt att slipa ner ytrost under bilen där tanken snart ska få komma på plats!
Grundmålat så nu kan jag börja montera grejer. Handbromsvajrar åkte på för att se så allt passar.
Passar på att rensa gängorna till den bakre krängningshämmaren. Återigen, alla dessa har muttrar monterade i balkarna men det vara bara MB6 (min modell fast inte kombi) som faktiskt hade en krängningshämmare.
Slipat rent och målat i vänster hjulhus.
Nya bromsrör hela vägen från motorrummet. Blir lite egna fästen osv, allt gammalt har rostat bort.
Koning av rör.
Bränslerör, retur och tankventilation draget! Exakt hur det ska se ut vet jag inte förens tanken sitter där så jag kapar av rören så att dem är något för långa. Nu släppte jag ner rören och sprayade på rostskydd på allt. Kommer bli riktigt bra detta!
Tanken då ja! Planen var att ta tanken som satt i J-swappet för den är finare. Tyvärr har jag inte sett till att den varit tät.
Så nu när den legat ute i flera år så hade det gått fukt i tanken. Såg detta på tankarmaturen och pumpen.
Största problemet däremot var ju att tanken i sig nu hade massa rostflagor i sig och bensinen luktade riktigt skumt.
Plockade fram VTi tanken istället.
Japp den ser ju riktigt fin ut inne i! Det får bli denna tanken istället.
Det där jobbiga röret som går ut ifrån tankarmaturen rostar ju alltid av. Som tur var hade jag plockat detta från 13milarn som var i riktigt fint skick! Så det är väl bara att kasta i allt med pump osv? Tänkte att det kanske är bäst att jag kollar reservdelskatalogen så det är samma pump på en D-serie och en B-serie. Visade sig att det inte är samma pump. Hoppsan. Hade dessutom råkat skriva MB3 på pumpen från 13milarn! Ska stå MB2! Hoppas Honda-polisen inte tar mig!
Så jag flyttade över VTi pumpen (som har gått 26000 mil) till 13milarnas armatur. Detta kommer säkert inte bita mig i baken längre fram. körde J-swappet på original pump som normalt sett ska mata en D15z8 och det var inga konstigheter. Läser man online så ska B-pumparna flöda lite mer. Läser man spec på pumpar på exempelvis Autodoc så skilljer det ganska rejält på pumpar som alla ska vara rätt för en MC2 och då kan jag inte ens se hur det skulle spela någon roll om jag har en D-pump i. Men men, det blir original MC2 pumpen iaf.
Tanken var inte så illa som jag minns den. Började slipa ner rosten så jag kunde "måla" den.
Går en liten slang mellan tanken och påfyllningsröret som jag fick ta från J-swappets tank istället.
Då var allt krimskrams på plats och alla skruvar osv är inkletat i krypolja. Längst ner på bilden ser ni dubbla slangklämmor. Det är detta röret som rostar upp och börjar läcka. Sitter en skarv här i form av en snabbkoppling i plast. Då det redan är en rejäl krage i röret som den snabbkopplingen ska hålla runt så kan jag istället skicka på en bensinslang och sedan säkra mig rejält med dubbla slangklämmor. Denna lösningen kommer inte rosta. Slangen får vara lite för lång så jag kan passa in den med röret på bilen sen. Inget av detta är speciellt lätt att komma åt sen när tanken är i bilen.
"Måla" var det ja. Spola in hela tanken i Hagmans tunnflytande kanske man ska kalla det istället. Nu är det riktigt kladdigt under denna bilen!
Rensade gängorna på krokarna som ska hålla uppe tankbanden sen.
Kom sen på att jag hade ju köpt nya till en Rover!
Tankbanden på plats!
Kasat upp tanken på banden.
Tanken ska hänga i denna kroken under detta momentet.
Detta var inte helt lätt. All Hagmans tunnflytande var dessutom pålagt bara minuter innan. Handskarna överlevde inte detta!
Nu kunde jag börja planera ut hur rör och slangar ska möta varandra.
Gjorde liten krans även på dem små rören. Notera att jag pluggat den röda slangen med en skruv.
Dem små klarar sig ganska bra men den stora slangen som jag satte med dubbla slangklämmor är ack så viktig att plugga! Kryper ju runt i gruset så det vill vi inte ha in i systemet. xP
Tanken nästan uppe hela vägen. Fått rör och slangar på plats!
Påfyllningsröret som satt på bilen var i princip helt slut. Detta på bilden är från J-swappet och röret slipade jag ner och lackade om 2013 och nu är det dags igen.
Blev förvånansvärt bra för en gångs skull!
Innerskärm bak finns enbart på vänster sida. Den skyddar påfyllningsröret.
I ovankant sitter den med en skruv in i en tunn plåt som är svetsad i hjulhuset. Den hade ju såklart rostat så det gick sönder vid demontering
Så bara fram med svetsen igen! Byggt eget fäste.
Har troligen stannat mycket fukt här bakom så det fick slipas en hel del. Men inga hål vilket var trevligt!
Målat med POR-15.
I rambalken sitter en mutter som vi ska skruva fast påfyllningsröret i.
Skruven fick bytas ut. Den var verkligen helt slut.
YES! Va fint det blir!
Den lilla slangen hoppade på fint men den stora var stenhård. Man kunde inte ens tro att det var gummi. Lösningen blev att värma den med varmluftspistolen och då återgick den till gummi igen och allt hoppade på så fint!
Nu fattas det bara att jag tankar bilen och sen går den att starta!!! 0.o
Nu är det spännande!
4
0
0
0