3646
Sök

Behöver man bygga in 6,9 i någon låda ?

24 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
Har valt att endast använda stereon som krafkälla då jag inte ställer allt för höga krav på ljudet i bilen då det är en pendlarbil till och från jobbet´.

Har en hyffsad stereo samt GAS ALPHA¨6,9 som jag endast har satt in i hatthyllan.

Får en klart och fint ljud men inte så go bas som jag trodde.

Enligt BRL så skall det gå fin fint att driva dessa på stereons egna kraft.

saken är att jag har dom fast i hatthyllan så dom arbetar med hela koffen, frågan är ifall jag ska bygga in dom i någon låda som sitter under hatthyllan.

Kanske kan man få en bättre bas?

Kanske är det inte ens värt att bygga in dom då det kanske inte ger en bättre bas ?

Någon som har något tips?

//idekabel

Ät gul snö, det kan vara öl!

Speed FMK
849 Inlägg
25 januari 2007
Bättre bas kommer det att ge dig om du bygger en låda till dem. Hur mycket är svårt att säga men skillnad gör det. Jag hade byggt en låda och testat. Det är inte så stor ansträngning. Annars säljer MDS lådor gjorda för 6*9 högtalare, fast kanske är lite onödiga pengar.

Du kan nog som de säger driva en 6*9 på stereon men för att få ut max av dom så bör du nog driva dem på ett mindre steg.

Mvh Ludde

21 761 Inlägg
25 januari 2007
Dessa högtalare är gjorda för att kunna spela utan låda, alltså i hatthyllan. När man har en baslåda i skuffen är det dock bra att bygga in 6x9" i en låda så att de inte påverkas av baslådan, har man bara 6x9" i hatthyllan och ingen baslåda i skuffen så är det meningen att man inte ska behöva bygga en låda till 6x9".

För att kunna utnyttja basen hos högtalare som sitter i hatthyllan så är det viktigt att hyllan är stabil och att det är tätt runt högtalarna så att luften på undersidan av konen inte kommer i kontakt med ovansidan av konen, annars får man inte ut den bas som dessa element egentligen ska kunna spela.

Att bara skruva fast elementet i en hatthylla som är gjord av en tunn masonitskiva är inte bra, helst bör man såga till en MDF eller spånskiva(tex 19mm eller så)och skruva fast den ordentligt i hatthyllebalkarna. Sedan skruvar man fast högtalarna i den nya hyllan så att de sitter tätt. Då ska man kunna få ut maximal prestanda av högtalaren.

Vill man ändå göra en låda under hatthyllan till högtalarna så är den generella rekommendationen ca 15-20 liter sluten låda för 6x9" och 8" koaxialhögtalare oavsett märke. Sätt mycket dämpull i lådan.
Senast redigerat av Drönirettab (25 januari 2007)

110 Inlägg
25 januari 2007
Drönirettab skrev:
Sätt mycket dämpull i lådan.

Mycket dämpull? Typ proppfull lr vad är lagom?

Have a good time, all the time!

21 761 Inlägg
25 januari 2007
Huvudsaken är att dämpullen inte tar i konen eller magneten på högtalaren, sedan behöver man inte pressa ihop ullen utan den ska ligga fluffigt. Men man kan ju testa själv med olika mycket dämpull och höra hur det låter.

Sök