Följ Med på en Riktigt roligt resa med mig att bygga en Volvo PV Quattro som ska SFRO besiktas efter alla Deras regler Donatorbil är från en audi a6 v8 quattro Som ska bli uppskrämd
Inte så himla noga men blir det fel går det åt helvete har du ett gradpass?
Någonstans i verkstan ska det ligga 😂 problemet är att jag måste få Rätt vinkel På Motorn innan jag kan loda in den jäkla Kardanen 😂🙄 det hjälper ju inte att själva bakre diffrenstialen inte är fast den måste jag ochså hur många grader den ska luta upp eller ner 🤷‍♀️
Tusen tack för. Hjälpen då kan man börja kapa Kardanen nu 😀
Inga problem! Också att tänka på är att vinkeln på drivaxeln helst inte ska vara för stor. Ett knutkors på en vinkel ger upphov till en viss sinus-formad svängning i rotationshastigheten på utgående axel. Denna effekt kan tas bort med hjälp av ett ytterligare knutkors om vinkeln mellan växellådan och motorn är den samma. Bra exempel på denna effekt: https://youtu.be/gmV4qwLfOMY
Men då din drivaxel använder en drivknut vid diffen så får du inte samma motverkande effekt som ett knutkors hade gett. Så att hålla vinkeln minimal på knutkorset i mitten av kardan är att föredra.
Tusen tack för. Hjälpen då kan man börja kapa Kardanen nu 😀
Inga problem! Också att tänka på är att vinkeln på drivaxeln helst inte ska vara för stor. Ett knutkors på en vinkel ger upphov till en viss sinus-formad svängning i rotationshastigheten på utgående axel. Denna effekt kan tas bort med hjälp av ett ytterligare knutkors om vinkeln mellan växellådan och motorn är den samma. Bra exempel på denna effekt: https://youtu.be/gmV4qwLfOMY
Men då din drivaxel använder en drivknut vid diffen så får du inte samma motverkande effekt som ett knutkors hade gett. Så att hålla vinkeln minimal på knutkorset i mitten av kardan är att föredra.
Tackar för videon hjälper en del🙂 alltid spännande när man ska få. Rätt vinklar på allt 😂
Har gått o spånar ett tag på styrväxeln och fjäderbenstorn etc. Fick svetsat dit plattorna till styrväxel ikväll. Och som ni kan se så har jag börjat göra en prototyp på tornen. 🙂
Det var då en annorlunda styrväxel! Man lär sig något nytt varje dag😂 tyckerfjäderbenstornen ser riktigt bra ut också!👍
Haha ja man kan säga allt är bakvänt jämfört med en Volvo 😂. Ja det börjar ta sig med dom. Ska svetsa ett eget stabbstag mellan tornen sen ochså. För att få stabilitet på. Allt 🙂🥳
Haha ja man kan säga allt är bakvänt jämfört med en Volvo 😂. Ja det börjar ta sig med dom. Ska svetsa ett eget stabbstag mellan tornen sen ochså. För att få stabilitet på. Allt 🙂🥳
Låter bra! Ska bli skit-skoj att se när det blir färdigt!👍
Pyssla lite med pvn ikväll fick kapat och fick ner coilovers i fjäderbenet så nu är det att börja bygga tornet på passagerarsidan. 🙂 Fick även hem ett paket från dahlhems med tändkablarna och kontakter. Så man kanske man provstarta min projektmotor 🙄😂 tog färgen på tändkablarna som bilen ska bli 😎
Nu jäklar mina följare så är pvn på hjulen 😀 fick kortat ner styrstagen och fixat sista fjäderbenet med breddningen och ner kom den 🙂 vad tycker ni? Kommentera gärna 😀