rudak skrev:
Kul läsning 👍
Lite nyfiken vad som behövdes för sfro regningen ?
Vad kollas ? Vid motor bytet ?
Hur kollar dom tex bromsar så dom är anpassade för effekten ?
Gärna lite tips
Jag började mitt SFRO projekt genom att läsa deras bok och byggde efter deras riktlinjerna. Jag byggde egentligen klart allt innan jag tog kontakt med Ingemar på Sfro här i Östersund.
Det jag började med var att köpa en donator bil, en Golf 3 Gti 16v, betalade 6000:- då den var ganska risig i karossen, brutalt bra affär så här i efterhand då jag slapp leta del för del. Den plockade jag allt jag behövde ifrån.
Vilket var framvagn med länkarmar, jag sparade manuell styrväxel från mk2an och bytte till längre styrstag. Bakvagn med skivbromsar original är det trumbromsar. Motor med växellåda, Du får ej byta till en motor som har suttit i samma kaross. Jag gjorde tabben att bygga en Kr motor så fick byta till ABF. Bränsletank med slangar. Frambromsar från skroten Vag 313mm golf v6 4motion / Audi S3 bla. Huvudbromscylinder Från Transporter T4 23.8mm. Rimliga storlek på spridare. Max 50% överkraft i Turbon , beräknas på storlek (MM) på kompressorhjulet. Styrsystem (Vems) då jag bytte till E85 inkl bränslepump och slangar anpassat efter det.
Jag behövde 2st besiktningar. En då han gick igenom allt som jag hade gjort med bilen och då skrev han även in allt i deras system. Allt med motorkod, växellådskod olika dimensioner osv. Det blev Inget som behövde fixas eller ändras på. Gång nummer 2 skulle underredet inspekteras på lyft och bromstest utfördes, det användes en speciell mätare som fästes i framrutan som visar G krafter om jag minns rätt. Det prövas också att låsa däcken så att fram låser först.
Pris SFRO besiktning 4500:- inkl Bromstest
Pris bullertest 1300:-
Pris regbes 2985:- + vanlig bes efter 600:-
Pris effektintyg 2500:-