VIll se mer campervantrådar här, så jag får väl föregå med gott exempel Köpte en halvfärdig GMC Vandura 2500 (kallad Chevy Van G20 i amerikat) som skall få lite uppgraderingar och renovering. Tråd skapad, uppdateras allt eftersom
Mycket jobb men få bilder tyvärr, får försöka bli bättre på det. Gjort sedan start: * Trimätare lagad * Varvräknare lagad * Träram kring instrumentering nerslipad och lackad. * AC är lagad och kyler äntligen * Olja reglerad i växellåda, nu växlar den vettigt! * Elhissmotor bytt, vettigt att få in lite friskluft ibland? * Underredstvättad inför underredsskydd.
Bakdörren hade visst krympt med åren...
Efter typ 150 liter vatten så var det rent och motorn kunde få korrisionsskydd igen.
Började bygga lite smått på en 1994 G20 med högtak, men kom inte så långt som din. Härliga bilar, men lite törstiga om man ska köra till södra Europa eller i öststaterna. Då är nog en VW-buss med diesel bättre.
Började bygga lite smått på en 1994 G20 med högtak, men kom inte så långt som din. Härliga bilar, men lite törstiga om man ska köra till södra Europa eller i öststaterna. Då är nog en VW-buss med diesel bättre.
Ja, dom är grymt härliga. Känns till 110% att de är byggda för amerikaner med mjuka flådiga stolar men med slö motor som låter mycket utan tanke på bränsleförbrukning. Dock så tycker jag inte att bränsleförbrukningen är allt för farlig ändå, denna hade sugit i sig 1.7-1.8 liter/mil med full packning. Det blir ändå en bit över 3ton att släpa fram Så småningom så kan det blir LS1-snurra i denna. Där har GM börjat fokusera på bränsleförbrukning på riktigt! En bra V8 kring 1l/mil är grymt bra.
Inte så kul att följa massa rost-bilder kanske men det är prio inför vintern så så får det bli just nu!
Framdörren genomgången, nu rostfri, ny elhissmotor, invändigt linoljesprutad och ny tätningslist! Isolering kvarstår att ordna.
Bort med nästa dörr! Lite faschinerande att det nästan går en rak linje på alla dörrar där rosten slutar. Många timmar senare..... Passade även på att rycka fram plasman för att förbereda för att nyttja utrymmet i dörren lite bättre. Vet inte till vad än bara, förslag (har barn, så porrtidningssamlingen är ett mindre bra förslag på den höjden)?
Just en utfällbar drickahållare var det som kom till sinns, vore väl bra o ha en burkhållare till ölgästerna
Bra förslag, tanken är dock ungefär precis detta fast på den andra, mindre dörren på den stora '60'-dörren så får det bli någonting mer praktiskt - kanske skohylla.
Just en utfällbar drickahållare var det som kom till sinns, vore väl bra o ha en burkhållare till ölgästerna
Bra förslag, tanken är dock ungefär precis detta fast på den andra, mindre dörren på den stora '60'-dörren så får det bli någonting mer praktiskt - kanske skohylla.
Träskorna skall vi absolut se till att det får plats (måste bara skaffa ett par först).
Lite 'catch up post' med rejäl framspolning. 60-70h jobb i bilderna: 40/60-dörrarna rostlagade, oljesprutade invändigt och har fått nya lister! Nya mattor skall på i nederkant såklart. Tror bauhaus har bäst pris/prestanda här. Eller finns andra förslag?
När man monterar ner kjolen och får lite nyheter (hade definitivt väntat mig betydligt värre dock):
Rostfritt igen!
Bilen var nära rostfri under, men nytt skydd skall den få ändå såklart Runt 8kg underredsmassa senare så skall det få härda några dagar för att sedan linoljesprutas:
Hehe ingen aning. Men den bakre var nästan ny. Det är 3", men vet inte om dessa vanar gjordes med 3" eller om det var 2,5" orginal? Hur som helst så ersätter jag den bakre dämparen med ett rak rör. Blir det för tyst så ryker den främre också, blir det för högljutt så ersätts istället den främre med rakt rör och den bakre åker tillbaka igen. Bränner man 1.5-1.7 liter/mil i en 'stor' V8 så ska man väl ändå få höra hur motorn låter?