Hybrid_ skrev:
Saken är ju redan utredd. Plugin-bilen laddar sig själv också. Men!
Inte lika effektivt som en ren hybrid. Detta beror på att den rena hybridbilen har ett väldigt litet batteripaket jämfört med plugin-varianten. Tror inte Optima finns som rena hybridbilar? Aldrig sett någon i alla fall.
Tittar vi på Niro så har hybriden 1,56 kW batteri och den laddbara har 8,9 kW. Dessutom sitter det en mycket fläskigare elmotor i plugin-släden. Det märks när man stämplar fullt vid rödljuset. Den totala systemeffekten är högre i den senare. Även om de har lika många Hk på pappret.
Givetvis kommer bilen aldrig att tillåta att accarna blir för urladdade. Dels för att de tar stryk om cellerna går under ca 2,3 volt och dels för att de blir instabila. Bilen har upp mot 96 celler och varje enskild cell övervakas mycket nitiskt av bilens laddningsdator.
Optima PHEV har 2 körlägen HEV/PHEV som styrs med en knappen bakom växelväljaren. I HEV-läget går bilen som en ren hybridbil och använder inte den överskottsenergi som finns lagrad i batterierna. Man kan således köra 20 mil på motorvägen och sedan växla över till eldrift för exempelvis en stunds stadskörning. Bilen startar dock alltid i läge PHEV.
I andra länder finns ytterligare ett läge som heter CHARGE. Då laddar bilen aktivt upp hela hela batteripaketet med hjälpa av lite aggressivare körning av bensinmotorn. Antar att den inte finns hos oss pga förordningar kring miljöbilar. Inte ens tanklocket öppnas med en gång på grund av dessa. Vet ej om det är möjligt att programmera in den funktionen i efterhand. Lagligt är det nog inte.
Bilens kupé värms upp av bensinmotorn vintertid. Därför är det inte ovanligt att bilarna utrustas redan från start med en Eberspaecher bensinvärmare på 5kW. Leta efter en sådan. Varm bil på 10 minuter...