3464
Sök

Banklån - Utslängd ur systemet?

9 108 Inlägg
30 januari 2007
FireTraXX skrev:
Vad vet du om mina föräldrars ekonomi och huruvida de vill låta mig fixa något själv i livet?
Jag hade tre val:
Köpa en skitbil för de pengar jag har och lägga en massa pengar på renoveringar.
Låna pengar av banken till en galen ränta.
Låna pengar av dem till 0 ränta.

Vilket tror du en normal förälder väljer?
Du kanske hade taskiga föräldrar som inte gav dig något men mina föräldrar vill inte att jag ska lägga mina pengar på ränta till banken.

Plus att det vara bara ett förslag eftersom att han inte får några pengar av banken...

Och ärligt talat så skiter jag i hans föräldrars ekonomi.

Yes jag skiter i dina föräldrars ekonomi också, grejen var att med ditt inlägg lät det som att vem som helst kan låna av föräldrarna. Hade möjligheten funnits tror jag inte han hade frågat här, eller hur.

Tråden handlar hur som helst inte om att du har välbärgade föräldrar eller om du är en bortskämd slyngel utan om varför trådstartaren inte fick lån av banken.

Mina föräldrar är knappast taskiga, dom ger mig det jag behöver och det har inte med pengar att göra. Tror du allas föräldrar har några hundratusen liggandes på banken så behöver du en koll på hur det verkliga livet är.

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
30 januari 2007
Ja FireTraXX du verkar ha en jävligt vrång verklighets bild alltså.. som sagt det är egentligen väldigt få föräldrar som har möjlighet att låna ut så mycke pengar.. sen får du tycka att mina föräldrar är hur taskiga som helst men helt ärligt så vill jag bara ge sådana bortskämda jävlar som dej en smäll på käften.. ingen verklighets uppfattning överhuvudtaget utan bara tror att pappa ska betala hela livet

* Voff voff *
10 637 Inlägg
30 januari 2007
Ehm... Det är väl ändå en viss skillnad på att kunna låna av sina föräldrar och att FÅ pengarna...?!

Så... Lugna ner er ett par hekto nu och låt inte den Svenska nationalsporten avundsjuka få förstöra denna tråd!

FireTraXX lånade pengar av sina päron, nå´n annan lånar av banken... Vad är skillnaden egentligen? Det blir lite dyrare att låna av banken, men det är faktiskt egentligen den ENDA skillnaden...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
30 januari 2007
MilleN skrev:
FireTraXX skrev:
Vad vet du om mina föräldrars ekonomi och huruvida de vill låta mig fixa något själv i livet?
Jag hade tre val:
Köpa en skitbil för de pengar jag har och lägga en massa pengar på renoveringar.
Låna pengar av banken till en galen ränta.
Låna pengar av dem till 0 ränta.

Vilket tror du en normal förälder väljer?
Du kanske hade taskiga föräldrar som inte gav dig något men mina föräldrar vill inte att jag ska lägga mina pengar på ränta till banken.

Plus att det vara bara ett förslag eftersom att han inte får några pengar av banken...

Och ärligt talat så skiter jag i hans föräldrars ekonomi.

Yes jag skiter i dina föräldrars ekonomi också, grejen var att med ditt inlägg lät det som att vem som helst kan låna av föräldrarna. Hade möjligheten funnits tror jag inte han hade frågat här, eller hur.

Tråden handlar hur som helst inte om att du har välbärgade föräldrar eller om du är en bortskämd slyngel utan om varför trådstartaren inte fick lån av banken.

Mina föräldrar är knappast taskiga, dom ger mig det jag behöver och det har inte med pengar att göra. Tror du allas föräldrar har några hundratusen liggandes på banken så behöver du en koll på hur det verkliga livet är.

Det finns ett ganska bra citat som passar in i den här diskutionen.
Jag äter hellre på MCDonalds med polarn/tjejen,Än ensam på en skitfin resturang.
Senast redigerat av jinxs (30 januari 2007)

Diesel is the blood of satan.

DFFL
9 020 Inlägg
30 januari 2007
GurraG skrev:
Ja FireTraXX du verkar ha en jävligt vrång verklighets bild alltså.. som sagt det är egentligen väldigt få föräldrar som har möjlighet att låna ut så mycke pengar.. sen får du tycka att mina föräldrar är hur taskiga som helst men helt ärligt så vill jag bara ge sådana bortskämda jävlar som dej en smäll på käften.. ingen verklighets uppfattning överhuvudtaget utan bara tror att pappa ska betala hela livet

NEJ...
Jag vet mycket väl att inte alla har det lika lätt som jag.
Men det är ett lån, jag betalar tillbaka det.
Jag FÅR inte pengarna det är inte så...
Jag vet hur mycket en krona är värd, jag kör lastbil.
Jag tjänar inte fjorton triljarder kronor i sekunden, detta är det ENDA jag har lånat pengar av mina föräldrar till.
Jag tigger inte om pengar från dem till varenda liten sak jag vill ha.
Men nu är det så att jag bara jobbat i 4 månader och mamma ville ha tillbaka sin bil.
Så då var jag ju tvungen att köpa en bil, och jag ville inte ha en rutten liten peugeot utan jag ville ha en bra bil.
Därför bestämde jag mig för att låna en summa pengar från mina föräldrar och det var inget problem med tanke på min pappas ekonomiska tillstånd.
Och då ser inte jag något fel med det, precis som att låna från banken fast billigare.
Jag har fått skriva kontrakt på det, visserligen med flexibel avbetalning, men pengarna SKA betalas tillbaka.

Och varför har denna tråden börjat handla om mig och min situation?
För att jag skrev ett annat sätt att få ihop pengarna till bilen man vill ha?

Och ifall du vill slå mig så kom bara...

EDIT:
Brådhis skrev:
Ehm... Det är väl ändå en viss skillnad på att kunna låna av sina föräldrar och att FÅ pengarna...?!

Så... Lugna ner er ett par hekto nu och låt inte den Svenska nationalsporten avundsjuka få förstöra denna tråd!

FireTraXX lånade pengar av sina päron, nå´n annan lånar av banken... Vad är skillnaden egentligen? Det blir lite dyrare att låna av banken, men det är faktiskt egentligen den ENDA skillnaden...

//Brådhis

Tycker detta citatet passar bra här.
Senast redigerat av FireTraXX (30 januari 2007)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
30 januari 2007
FireTraXX skrev:
NEJ...
Jag vet mycket väl att inte alla har det lika lätt som jag.
Men det är ett lån, jag betalar tillbaka det.
Jag FÅR inte pengarna det är inte så...
Jag vet hur mycket en krona är värd, jag kör lastbil.
Jag tjänar inte fjorton triljarder kronor i sekunden, detta är det ENDA jag har lånat pengar av mina föräldrar till.
Jag tigger inte om pengar från dem till varenda liten sak jag vill ha.
Men nu är det så att jag bara jobbat i 4 månader och mamma ville ha tillbaka sin bil.
Så då var jag ju tvungen att köpa en bil, och jag ville inte ha en rutten liten peugeot utan jag ville ha en bra bil.
Därför bestämde jag mig för att låna en summa pengar från mina föräldrar och det var inget problem med tanke på min pappas ekonomiska tillstånd.
Och då ser inte jag något fel med det, precis som att låna från banken fast billigare.
Jag har fått skriva kontrakt på det, visserligen med flexibel avbetalning, men pengarna SKA betalas tillbaka.

Och varför har denna tråden börjat handla om mig och min situation?
För att jag skrev ett annat sätt att få ihop pengarna till bilen man vill ha?

Och ifall du vill slå mig så kom bara...

"jag ville ha en bra bil"

Mm, vissa har det bra.
Jag var tvungen att köpa ny bil, för att min gick sönder och skulle kosta mer att reparera än att köpa ny bil. Inte ny, men ny för mig.
Så jag stog inför samma val som du gjorde; köpa en billig bil och reparera eller köpa en bra bil och slippa reparera.
Jag ville ha en BMW 328, eller en Omega 3000, eller en nyare Volvo 940 Turbo.
Jag köpte en Volvo 740, med minsta möjliga motorn och med en massa mil på mätaren.
Vet du varför? För att jag inte hade råd med mer.
Frågade mina föräldrar (som förövrigt varken är fattiga eller olyckliga) om råd på hur jag skulle göra med finans, de är med sin ålder och expertis mycket mer erfarna än vad jag är.

Svaret jag fick var samma från båda: köp en bil du har råd med, och spara till en bättre.
Så, jag får köra 740 i ett år, men sen köper jag min egen 328. För egna pengar.

Det jag vill säga är att alla inte har det så bra, och hade det varit ett alternativ för trådskaparen så hade han skrivit det, och inte skapat en tråd bara om varför han inte fick banklån.

Förstår inte varför du blev så aggressiv när du fick respons på ditt inlägg.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

* Voff voff *
10 637 Inlägg
30 januari 2007
John87 skrev:

För att folk kallade honom bortskämd och en ville slå honom på käften...?! :-/

//Brådhis

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
30 januari 2007
Brådhis skrev:
John87 skrev:

För att folk kallade honom bortskämd och en ville slå honom på käften...?! :-/

//Brådhis

Jo, visst. Det skulle jag inte heller uppskatta och jag tycker att det var helt onödigt skrivet av "GurraG".

Men jag tänkte mer på allt andra, om man bortser från slå-biten.

9 108 Inlägg
30 januari 2007
Avundssjuka är nog fel ord, jag missunnar ingen att låna pengar av dom som har, det enda jag störde mig på var att FiretraXX verkade tro att vem som helst skulle kunna låna pengar av föräldrarna och det är jävilgt plumpt sagt utan att ha en aning om vilken situation trådstartaren var i. Som sagt hade han nog inte startat den här tråden om han hade haft möjlighet att låna av föräldrarna.

Låna av dina föräldrar.
Gjorde jag till min bil.

Inser du inte hur dumt det låter själv? Det lät som en självklarhet i dina ögon så du behövde komma ner på jorden.

* Voff voff *
10 637 Inlägg
30 januari 2007
MilleN skrev:
Avundssjuka är nog fel ord, jag missunnar ingen att låna pengar av dom som har, det enda jag störde mig på var att FiretraXX verkade tro att vem som helst skulle kunna låna pengar av föräldrarna och det är jävilgt plumpt sagt utan att ha en aning om vilken situation trådstartaren var i. Som sagt hade han nog inte startat den här tråden om han hade haft möjlighet att låna av föräldrarna.

Låna av dina föräldrar.
Gjorde jag till min bil.

Inser du inte hur dumt det låter själv? Det lät som en självklarhet i dina ögon så du behövde komma ner på jorden.

Men... Varför blev du så upprörd över det? FireTraXX berättade/tipsade om hur han gjorde! Varför blir du inte lika upprörd över folk som säger att dom lånat pengar på banken...? Eller är det just att han lånat av föräldrarna som retar dig?

//Brådhis

9 108 Inlägg
30 januari 2007
Brådhis skrev:
Men... Varför blev du så upprörd över det? FireTraXX berättade/tipsade om hur han gjorde! Varför blir du inte lika upprörd över folk som säger att dom lånat pengar på banken...? Eller är det just att han lånat av föräldrarna som retar dig?

//Brådhis

Ska jag behöva ta det en gång till?
Jag stör mig inte på vart han fått pengarna ifrån utan att han förutsatte att andra hade det likadant, hur svårt är det att förstå? wink "Varför lånar du inte av föräldrarna?" lät det som ungefär, oerhört dumt sagt när trådskaparens föräldrar lika gärna kan bo i en etta i ghettot.

Skiter fullständigt i om folk har gott om pengar så länge dom har verklighetsuppfattning.  Kan vi inte vara överens om att OM trådskaparen kunnat låna av föräldrarna hade inte tråden funnits? Det kan finnas hundra anledningar. Därför känns det onödigt att påpeka att ens föräldrar gärna sprider pengar över en, för annars älskar dom en inte? bah tongue

edit: Även om han nu kan låna pengar av föräldrarna, tror ni inte han tänkt den tanken innan? Jag skulle inte vilja låna av mina föräldrar till en bil ärligt talat. Jag sköter hellre sånt själv.
Senast redigerat av MilleN (30 januari 2007)

* Voff voff *
10 637 Inlägg
30 januari 2007
MilleN skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Ska jag behöva ta det en gång till?
Jag stör mig inte på vart han fått pengarna ifrån utan att han förutsatte att andra hade det likadant, hur svårt är det att förstå? wink "Varför lånar du inte av föräldrarna?" lät det som ungefär, oerhört dumt sagt när trådskaparens föräldrar lika gärna kan bo i en etta i ghettot.

Skiter fullständigt i om folk har gott om pengar så länge dom har verklighetsuppfattning.  Kan vi inte vara överens om att OM trådskaparen kunnat låna av föräldrarna hade inte tråden funnits? Det kan finnas hundra anledningar. Därför känns det onödigt att påpeka att ens föräldrar gärna sprider pengar över en, för annars älskar dom en inte? bah tongue

Fast det skrev han ju inte... Det är ju din personliga tolkning...!

//Brådhis

9 108 Inlägg
30 januari 2007
Brådhis skrev:
Fast det skrev han ju inte... Det är ju din personliga tolkning...!

//Brådhis

Orka. Jag skrev att jag tyckte det var ett dumt inlägg, sedan frågade jag om han visste vad trådskaparens föräldrars ekonomi var. Då blev det ett jävla liv!

Din personliga tolkning är att jag sitter och är avundssjuk när jag skiter blanka fan i det utan bara tycker att folk ska ha koll på att inte alla har det lika lätt, jag talar inte för mig själv utan för trådskaparen. Om han håller med mig eller inte är en helt annan femma.

Hur var det nu, kom vi överens om att tråden inte funnits om trådskaparen hade kunnat säga till sin pappa "ge mig 60 papp"? Lägg ner i så fall.

DFFL
9 020 Inlägg
30 januari 2007
Jag ger mig.
Käfta på som ni vill, säg vad ni vill.
Ni kan även hota mig om ni känner för det.
Men jag gjorde inget fel när jag lånade pengar utaav mina föräldrar och inte heller när jag tipsade han om att det var ett alternativ.

Tack för mig och sug ***.
mvh FireTraXX

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
30 januari 2007
FireTraXX skrev:
Jag ger mig.
Käfta på som ni vill, säg vad ni vill.
Ni kan även hota mig om ni känner för det.
Men jag gjorde inget fel när jag lånade pengar utaav mina föräldrar och inte heller när jag tipsade han om att det var ett alternativ.

Tack för mig och sug ***.
mvh FireTraXX

Det sa ju allt.

Nu kan denna tråden låsas tycker jag.

9 108 Inlägg
30 januari 2007
Ett tips hade varit att fråga om han kunde låna av föräldrarna, du gav helt enkelt en order. "låna av föräldrarna" wink Ungefär lika individuellt som att säga "råna en bank"

Sug *** själv min gode herre, jag har absolut inget emot dig utan bara anmärkte på en sak du skrev, ta det inte så hårt.  cool
Senast redigerat av MilleN (30 januari 2007)

do i look like i sell DRUGS
379 Inlägg
30 januari 2007
MeloveGolf skrev:
SEB:
Avslag okänd anledning

Ikanobanken:

Finns ingen histprik om dig! tro fan det har ju inte tagit lån förut! fick snacka med chefen inga lån här inte....

Citibank:

Avslag

Sökte lån på 60.000Sek
Jobbar utomlands bor hemma och tjänar MYCKET pengar
60k betalar jag av på 3månader utan problem inkomst:
30k/månad i NOK och 2000SEK i utgifter/månad

Är det bara låginkomst/Arbetslösa människor som får ta lån?
Har säkerhet borgenär och årsinkomster på närmare 400k....
Är jag helt jävla ute ur systemet?

om du nu tjänar så mycket, varför ta lån överhuvudtaget?

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
30 januari 2007
Nazty skrev:
om du nu tjänar så mycket, varför ta lån överhuvudtaget?

Det är lättare att spendera pengar än att spara pengar.
-pratar om min egen erfarenhet.
Senast redigerat av jinxs (30 januari 2007)

Diesel is the blood of satan.

555 Inlägg
30 januari 2007
Alla har sina egna val, andra köper bilar som de bara har råd, andra lånar från banken eller någon som vill låna ut pengar till dem. Själv så tycker jag att det inte är värt att låna från banken, och känns inte så jävla skönt att låna från föräldrarna eller släktingar. Men, hellre låna från föräldrar och släktingar och betala samma ränta eller inget alls än att låna av banken.

643 Inlägg
30 januari 2007
man kan ju undra var låntagaren tog vägen. . HAHA

Sök