Hej!
Min erfarenhet efter att ha lackat lite i över 40 år är att för det första är det meningslöst att som amatör bättringsmåla (med lackstift,pensel eller sparyburk) en metalicklack om man vill att lacken ska se ut som lackytan på bilen i övrigt (det är därför jag har vit bil). Bilar som har vit, svart eller annan "ren" kulör är mycket enklare att fixa till.
Ska man fixa alldelses så små rostmärken på en metallicyta så måste man ha proffsgrejer och kunskap.
För det andra så måste all rost bort och då duger det inte med att skrapa lite med en kniv utan man måste antingen blästra eller på kemsikt väg ta bort ALL rost och då menar jag minsta mickroskopisk svart prick i metallen, annars kommer rosten tillbaka om något år eller två.
I det här fallet så måste handtaget bort och sedan, vilket är enklast om man inte har tillgång till kompressor och punktbläster, penslar man på Corroprotect rostborttagare (bästa på marknaden) och borstar med liten stålbortste. Detta gör man flera gånger och att få bort så grov rost som på bilden ovan tar några dagar att få bort under ihärdigt penslande och bortstande, men till slut får man en yta som ser ut som om den är blästrad.
Sen...kan man lägga på grundfärg och lacka ...men tro inte att du kommer att få till samma nyans om på övrig yta om du inte har 2-komponets färger och kunskap.
Senast redigerat av jaka54 (12 september 2020)