3371
Sök

Kan en nybörjade börja drifta med en Ford Scorpio 1998 (147hk)?

5 Inlägg
24 september 2020
Trådstartare
#1
Har på senare tid blivit allt mer sugen på att börja drifta lite. Jag råkar även ha en risig ford scorpio som vinterbil. Vet att det är en ovanlig bil och inte den största motorn med det är vad jag har för tillfället. Är det ens en bra bil att börja träna med? Funkar mycket bra att sladda på vintern men kommer bilen orka på asfalt? Är det ett måste att svetsa diffen? Jag borde kanske bara köpa en 740 men jag tycker att denna bilen är charmig och rolig att köra trots att den är ganska ful. Berätta gärna om ni har tips och idéer för att få detta att fungera.

Ford Scorpio 1998
2,9(149hk)
15000 mil
Skick: Rostig men annars frisk.

5 685 Inlägg
24 september 2020
#2
Allt går att sladda med om man vill, bara lära sig tekniken att slunga omkring bilens vikt.

147hk bör räcka gott, kasta ut så mycket vikt du kan så orkar den minst lika bra som en 116hk 740 wink

Svetsdiff är ett måste såvida bilen inte har lamelldiff eller dylikt.
Öppen diff är väldigt svår att sladda med på asfalt då den oftast bara enhjular eller börjar enhjula mitt i en sladd.


Forummoderator
17 996 Inlägg
24 september 2020
#3
Äsch. Den gamla 6:an är väl inte top of the line men har en del bottenkraft. En motstyrning in i rondell och sedan fullt stök i maskin och hänga ut baken ska väl inte vara något större bekymmer.

Kan ungdomarna drifta på en 740 bör man klara detta med en skorpa V6 som är väldigt lätt i baken även vid torrt underlag. Öva in tekniken bara.

Sen kan man ha åsikter om huruvida det är lämpligt att köra på tvären i en rondell men vi har väl alla varit unga... Glöm inte det. Jag kan få ett frispel ibland och köra som en galning med vår övermotoriserade Hyundai...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 392 Inlägg
24 september 2020
#4
Hybrid_ skrev:
Äsch. Den gamla 6:an är väl inte top of the line men har en del bottenkraft. En motstyrning in i rondell och sedan fullt stök i maskin och hänga ut baken ska väl inte vara något större bekymmer.

Kan ungdomarna drifta på en 740 bör man klara detta med en skorpa V6 som är väldigt lätt i baken även vid torrt underlag. Öva in tekniken bara.

Sen kan man ha åsikter om huruvida det är lämpligt att köra på tvären i en rondell men vi har väl alla varit unga... Glöm inte det. Jag kan få ett frispel ibland och köra som en galning med vår övermotoriserade Hyundai...

beror på om han menar 2,3 rak 4a,, den har 147 hk,, 2,9 v6 har aut å bara 145 hk å den kan man glömma att ha kul med på det viset smile,, drifting,, är det på vintern du menar??  då kan man ha en  slö maskin,, personligen vill jag ha över 300hk för att drifta på asfalt wink


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
24 september 2020
#5
MuminAdam skrev:
Har på senare tid blivit allt mer sugen på att börja drifta lite. Jag råkar även ha en risig ford scorpio som vinterbil. Vet att det är en ovanlig bil och inte den största motorn med det är vad jag har för tillfället. Är det ens en bra bil att börja träna med? Funkar mycket bra att sladda på vintern men kommer bilen orka på asfalt? Är det ett måste att svetsa diffen? Jag borde kanske bara köpa en 740 men jag tycker att denna bilen är charmig och rolig att köra trots att den är ganska ful. Berätta gärna om ni har tips och idéer för att få detta att fungera.

Ford Scorpio 1998
2,9(149hk)
15000 mil
Skick: Rostig men annars frisk.

Bygger man inte om framvagnen när man bygger en bil för drifting?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 056 Inlägg
24 september 2020
#6
granadadr skrev:
Hybrid_ skrev:
Äsch. Den gamla 6:an är väl inte top of the line men har en del bottenkraft. En motstyrning in i rondell och sedan fullt stök i maskin och hänga ut baken ska väl inte vara något större bekymmer.

Kan ungdomarna drifta på en 740 bör man klara detta med en skorpa V6 som är väldigt lätt i baken även vid torrt underlag. Öva in tekniken bara.

Sen kan man ha åsikter om huruvida det är lämpligt att köra på tvären i en rondell men vi har väl alla varit unga... Glöm inte det. Jag kan få ett frispel ibland och köra som en galning med vår övermotoriserade Hyundai...

beror på om han menar 2,3 rak 4a,, den har 147 hk,, 2,9 v6 har aut å bara 145 hk å den kan man glömma att ha kul med på det viset smile,, drifting,, är det på vintern du menar??  då kan man ha en  slö maskin,, personligen vill jag ha över 300hk för att drifta på asfalt wink

Det står ju 2,9 i startinlägget så det måste vara V6 automat då.

178 Inlägg
25 september 2020
#7
Ja, helt klart.
det behövs inga modifikationer alls av bilen eftersom det (i grunden) handlar om att hantera bilen.

Se det som att lära sig spela ett instrument eller liknande, får du bättre taktkänsla/fingersättning för att du har det bästa man kan köpa?

Självklart kommer det en punkt där bilen begränsar dig, men det är skillnad på att bilen inte hänger med och att föraren inte klarar av att få ut bilen.

Sen är det skillnad om du menar att tävla i drifting där det nu för tiden mer är en burnout tävling genom kurvor.


7 392 Inlägg
25 september 2020
#8
Utmarks-Loke skrev:
granadadr skrev:
Hybrid_ skrev:
Äsch. Den gamla 6:an är väl inte top of the line men har en del bottenkraft. En motstyrning in i rondell och sedan fullt stök i maskin och hänga ut baken ska väl inte vara något större bekymmer.

Kan ungdomarna drifta på en 740 bör man klara detta med en skorpa V6 som är väldigt lätt i baken även vid torrt underlag. Öva in tekniken bara.

Sen kan man ha åsikter om huruvida det är lämpligt att köra på tvären i en rondell men vi har väl alla varit unga... Glöm inte det. Jag kan få ett frispel ibland och köra som en galning med vår övermotoriserade Hyundai...

beror på om han menar 2,3 rak 4a,, den har 147 hk,, 2,9 v6 har aut å bara 145 hk å den kan man glömma att ha kul med på det viset smile,, drifting,, är det på vintern du menar??  då kan man ha en  slö maskin,, personligen vill jag ha över 300hk för att drifta på asfalt wink

Det står ju 2,9 i startinlägget så det måste vara V6 automat då.

såg det,  men inga siffror stämde, och som sagt grodan hade bara aut så det gör den ju lite besvärlig att drifta med,, även på vintern,, plus a4ld är nog den s'msta lådan man kan ha på en bil,, opålitlig å dålig,, wink


2 397 Inlägg
25 september 2020
#9
Det är väl inga större problem att sladda runt med automat, tillräckligt för att lära sig hantera bilen iaf.
Men det är klart, är automatlådan känd som "skräp" så är det väl ingen höjdare direkt :p


5 685 Inlägg
25 september 2020
#10
Vettemannen skrev:
MuminAdam skrev:
Har på senare tid blivit allt mer sugen på att börja drifta lite. Jag råkar även ha en risig ford scorpio som vinterbil. Vet att det är en ovanlig bil och inte den största motorn med det är vad jag har för tillfället. Är det ens en bra bil att börja träna med? Funkar mycket bra att sladda på vintern men kommer bilen orka på asfalt? Är det ett måste att svetsa diffen? Jag borde kanske bara köpa en 740 men jag tycker att denna bilen är charmig och rolig att köra trots att den är ganska ful. Berätta gärna om ni har tips och idéer för att få detta att fungera.

Ford Scorpio 1998
2,9(149hk)
15000 mil
Skick: Rostig men annars frisk.

Bygger man inte om framvagnen när man bygger en bil för drifting?

/Benny

Inte ett måste som nybörjare, men mer styrvinkel underlättar.
Som nybörjare räcker det gott med svetsad diff och utslängd inredning.


3 120 Inlägg
25 september 2020
#11
Har i ungdomens dagar kört Scorpio gen 2 med V6 (både Cosworth och den slöare äldre V6an).
Båda går att drifta fint längs en fuktig rondell en måndag kväll. Rätt tunga bilar och provocerar man dem lite (swedish flick) så gör massan sitt.
Optimal driftvagn? Näe, men man kör det man har.


5 Inlägg
25 september 2020
Trådstartare
#12
Hej igen och tack för många bra svar men det är faktiskt en manuell!

5 Inlägg
25 september 2020
Trådstartare
#13
Har inte bilen hemma nu men söker jag på reggen står det 149 hk så jag tänkte att det måste va 2,9an?

3 120 Inlägg
25 september 2020
#14
MuminAdam skrev:
Har inte bilen hemma nu men söker jag på reggen står det 149 hk så jag tänkte att det måste va 2,9an?

Är den manuell är det den nyare 2.3an, tror inte 2,9an såldes med manuell låda.


6 056 Inlägg
25 september 2020
#15
MuminAdam skrev:
Har inte bilen hemma nu men söker jag på reggen står det 149 hk så jag tänkte att det måste va 2,9an?

Vet du inte ens om du har fyra eller V6 i bilen?  yikes

5 Inlägg
25 september 2020
Trådstartare
#16
Oj jag röre ihop det lite, det är en v4 2,3 och inte 2,9 som jag skrev &#128513;

6 056 Inlägg
25 september 2020
#17
MuminAdam skrev:
Oj jag röre ihop det lite, det är en v4 2,3 och inte 2,9 som jag skrev &#128513;

Kanske en rak V4? tongue

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
25 september 2020
#18
Lätta den så mycket du kan. Bak behöver du få bort mest vikt. Bra att den är manuell, underlättar en hel del. Då kan du lättare lägga ut den på bredden. Svetsar du diffen på den så vet du att den alltid driver på båda och blir lättare att sladda med. En öppen diff betér sig lite som den vill och skickar gärna all kraft till innerhjulet. Då tappar man fart och bilen rätar upp sig igen.

Men med svetsad diff så sliter det hårt på drivaxlar och diff. Så ha gärna det i reserv så det går att byta. Lär dock inte vara lätt att hitta till den bilen smile


6 056 Inlägg
25 september 2020
#19
Marcus_89 skrev:
Men med svetsad diff så sliter det hårt på drivaxlar och diff. Så ha gärna det i reserv så det går att byta. Lär dock inte vara lätt att hitta till den bilen smile

Det var lätt för några år sedan, men kanske inte längre

5 Inlägg
27 september 2020
Trådstartare
#20
Tack för bra svart och tips, riktigt taggad på att dra igång nu &#128513;


Sök