3145
Sök

Projektidé utöver det vanliga! behöver förslag och åsikter

46 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
#1
Hallå!

Detta kommer att bli långt, så för dom som inte orkar läsa igenom allt (jag rekommenderar det, för att få en bättre inblick) men ändå är intresserad i vad vi är på gång med så har jag fetstil på det allra "viktigaste" för att förstå något ur tråden.

Förord:
Projektidén är att bygga en liten bil (2,8m lång, 1,4m bred och 60cm hög) som drivs hydrauliskt av en MC-motor

Inledning:
Jag och Ersk (ErskPersk här på garaget) har suttit och skissat och funderat på ett projekt som skulle vara väldigt intressant att bygga.
Eftersom vi går andra året på gymnasiet och det börjar att dra ihop sig till projektarbetet varje elev har så har tankarna flugit ända sen i höstat om vad man ska göra. Vi går ett special utformat Industri program i Hudiksvall med inriktning "Svets & Plåt" så då är ju det självklart att man ska bygga något i verkstaden, och så är man en sån som vill "sticka ut" lite med det man gör, att få det man gör vara lite "ut över det vanliga", vi är nog inte ensam här på Garaget att tycka å vara så. Men men, tillbaka till projekt idén...

Början:
Det började med att jag vart otroligt imponerad av Ulf Bolumlids "Super8", som publicerades i Bilsport Nr.21, 2006. Jag fastnade på den lilla bilens former och med dom skärmlösa hjulen, så jäkla fränt.
Så jag började skissa (i början av oktober) på papper först och skulle få fram några coola former men ändå inte för extrema, eftersom den skulle kunna gå att byggas. Det var efter det jag började diskutera min idé med Ersk och han vart väldigt intresserad. Efter några dagars ritande och diskuterande med Ersk så kom vi fram till en ganska bra grund och eftersom man inte är en höjdare på papper och penna så fick man gå vidare med hjälp av datorn. Jag började modulera i AutoCAD i någon vecka och för att få fram dom formerna man vela ha, men även att man skulle hålla sig till värkligheten. Ersk kom med idéer undertiden jag skötte modelleringen.  Tills slut tog AutoCAD kunskaperna stop när vi vela gå vidare i lite mer detaljerade saker så då gick jag över till 3D Studio och bibehöll grunden från CAD och fortsatte med mera detaljerade saker. (Just nu så är bilen ca 2,8m lång, 1,4m som bredast och ca 60cm hög på  dator skisserna). Men.. då man började komma in på funktion.  Vad skulle bilen drivas av?

Fortsättning:
Eftersom vi fortfarande studerar så har vi inte den högsta pengatillgången precis, så budgeten måste bli sträv. Men tillbaka till funktion, motor? Vad för slags motor ska vi ha? Jag och Ersk satt och grubblade och kom nog fram till motorcykel motor. Liten så att den får plats i bilen, tillräckligt stark för att få bilen att gå någorlunda bra. Så åter till "byggandet" i datorn. Ett till problem! motorcykel motorer drivs av kedja och vi hade utformat bilen som om motorn skulle sitta fram och inte bak som dom flesta bilar med MC-motor. Så hur skulle vi driva bilen?
Saker som kom upp:
* Bakhjuls drift?  Svar: Ja, Självklart
* Kedjedrift? Svar: Nej, inte en chans med en kedja på 4m
* Göra om bilens former och flytta motorn bak? Svar: Nej, formerna ska behållas och viktfördelningen skulle bli sämre.


Hydraulisk drift!:
Så hur ska vi göra då? Då jag sitter å bläddrar igenom några Bilsports tidningar så slår jag upp i Bilsport Nr.14/15, 2006. "Skriet från vildmarken" Ett gäng Kiruna bor som är trött på allas tjat om att vara snabbast i skoterspåren. Så dom beställer hem en Helikoptermotor! Och monterar in den i en jäkla snöskoter! (Dom är sjuk dom dära Norrlänningarna) Så dom får i motorn i skotern men fastnar på samma ställe som oss, hur ska dom driva detta jetdrivna snömonster? Då dom kom fram till hydraulisk drift borde fungera.
Då jag hade läst detta med hydraulisk drift så lät det jäkligt intressant, men jag hade ingen aning om vad det gällde.. då. Så senare efter helgen så kommer man tillbaka till skolan och eftersom man går ett Industri program så bör ju lärarna veta något, så jag frågar dom lite allmänt om hydraulik m.m så efter lite snack så började jag att förstå.. Detta kan vara svaret på vårat problem. Jag pratade vidare med lärarna om min å Ersks projekt idé och om idén med hydraulisk drift, dom små skrattade lite först men det märktes att dom blev mer och mer intresserad i våran idé. Men eftersom detta var "överkurs" och att det var väldigt mycket att tänka på när det gäller hydraulik så vart det inte så mycket mer än att vi kom fram till "-Det går" och att jag fick en bok och läsa om hydraulik. Sen dess har det inte blivit så mycket prat mellan mig, Ersk och lärarna då jag och Ersk har funderat lite vidare på det där med hydraulisk drift. Teorin om hur det ska se ut till vårat projekt är; En hydraulpump som är kopplad till MC-motorns drevaxel, så när axeln snurrar så ska hydraulpumpen pumpa olja till en hydraulmotor som sitter vid bakaxeln med ett drev på och kedja från det drevet till ett drev på bakaxeln. Eller den andra varianten istället för kedja och drev är att koppla en axel på hydraulmotorn som sedan är kopplad till en diff.

Avslutning:
Allt detta är ju förstås bara idéer! Det är inget bestämt om det blir av men projektarbetet kommer att börja v.11 så det är ju ytterligare veckor kvar tills det drar igång, så vi får tid att tänka och kontakta folk/företag angående våran idé, för v.11 drar egentligen allt planerande om vad alla ska göra och projektplanerna ska börja tas tag på riktigt så vi känner att vi har god tid på oss att bygga bilen om det skulle bli av, men va det sitter i är ju som allt annat, pengar! Men även kontakter, vi har många företag och personer runt om i Hudiksvall som är inriktade på det mesta som skulle kunna få denna bil att bli byggd.

Anledningen vi skriver detta är att vi vill ha idéer av er här på garaget, kom med förslag.
Vi vill gärna få förslag av motorval och hydraulikdriften, men det finns även mycket mer som är frågetecken för oss än så länge. Så kom med idéer och förslag, ju mer desto bättre!


Om det är ni undrar om hur vi har tänkt om vissa saker så är det bara att fråga, för att ni kan ju komma med bättre förslag än vad vi har kommit fram till.

Och ni som skulle skriva att vi små pojkungar har fått storhetsvansinne så är det för det första inte klart att vi ska göra detta och för det andra så är har vi planerat och diskuterat allt om hur man bygger m.m ca 4-5 timmar om dagen nästan varje dag, ända sen oktober.


Slav
1 454 Inlägg
26 januari 2007
#2
Hej verkar exremt intressant, kommer garanterat att följa detta. har väl ingen vettig idé direkt, hmm tvärställa motorn och använda nån form av kardan? för lång förmodligen? flera mindre kedjor? ajja vad vet jag hmm hehe skrattade gott i början på tråden big_smile "(Dom är sjuk dom dära Norrlänningarna)" de tar ja som en mysig komplimang big_smile lycka tilöl. hoppas att man kanske får se lite bygg bilder här kanske..

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 januari 2007
#3
Finns en hundkoja av gamla modellen med en Yamaha R1-motor i sig som rullar (iaf rullade) i Ulricehamnstrakterna. Riktigt vass bil med en RIKTIGT vartvillig motor.
0-100 var den svårslagen smile

Låter som en kul idé ni har iaf. Det har ju gjorts förut, så kolla upp det eftersom där vet ni att det går.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Svindåre
1 433 Inlägg
26 januari 2007
#4
Bra skrivet mackan! ja kunde inte ha kunnat gjort det bättre själv big_smile

http://aycu04.webshots.com/image/8003/2004095183107971446_rs.jpg

http://aycu05.webshots.com/image/10884/2001373794685572974_rs.jpg

fler bilder kommer
Senast redigerat av ErskPersk (26 januari 2007)

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

Svindåre
1 433 Inlägg
27 januari 2007
#5
för det första då, vilken motor tror ni kommer passa bra? så den får bra acceleration och ganska snabb big_smile

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

2 123 Inlägg
27 januari 2007
#6
Så som det ser ut på bilden tycker jag verkligen motorn ska sitta bak för att tynga ner bilen där eftersom den ska vara bakhjulsdriven och en Yamaha R1 eller R6 motor kanske vore något ?
Hur många kubik är motorn tänkt att vara på ?

Svindåre
1 433 Inlägg
27 januari 2007
#7
Fredrik.Gustavsson skrev:
Så som det ser ut på bilden tycker jag verkligen motorn ska sitta bak för att tynga ner bilen där eftersom den ska vara bakhjulsdriven och en Yamaha R1 eller R6 motor kanske vore något ?
Hur många kubik är motorn tänkt att vara på ?

nej! big_smile motorn ska sitta fram. det finns inte så mycket utrymme bak heller. man sitter nästan på bakaxeln så man får tyngd bak ändå. åsså om det ska vara en massa hydral grejjer där åchså.. men en motor mellan 500 å 1000 cc läre ju få bilen att rulla?

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

2 123 Inlägg
27 januari 2007
#8
ErskPersk skrev:
Fredrik.Gustavsson skrev:
Så som det ser ut på bilden tycker jag verkligen motorn ska sitta bak för att tynga ner bilen där eftersom den ska vara bakhjulsdriven och en Yamaha R1 eller R6 motor kanske vore något ?
Hur många kubik är motorn tänkt att vara på ?

nej! big_smile motorn ska sitta fram. det finns inte så mycket utrymme bak heller. man sitter nästan på bakaxeln så man får tyngd bak ändå. åsså om det ska vara en massa hydral grejjer där åchså.. men en motor mellan 500 å 1000 cc läre ju få bilen att rulla?

Jo sjävklart men jag är skeptiskt till era hydrual planer faktiskt, tror nog att man måste sitta på stor kunskap och veta en hel del om hydrualik. Tror det blir lättare med nån form av kardan.
Men det är ni som bygger och jag själv tror att bygga hydrualik drift tar mer än 2 år och kommer kosta skjortan.

46 Inlägg
27 januari 2007
Trådstartare
#9
Okej!
Vi ska höra med våra lärare som sitter på än del kunskaper inom hydraulik och så ska vi prata med Sunfab Hydraulics AB här i Hudiksvall som säljer hydraulmotorer och pumpar.
Men som du säger, det kan kosta mycket pengar med hyradulik. Därför ska vi försöka få så mycket sponsor som möjligt från alla företag runt om kring här i Hudiksvall. Det finns många företag här som inriktar sig på hydraulik allt från hydraulpumpar till snabbfästessystem.

Angångde motor så är jag själv väldigt intresserad av Suzukis GSXr 1000, eller 750 beroende på åtkomligheten och priset.

Jag skulle gärna vela ha några förslag av någon här som är insatt i hydraulik eller som jobbar med det.
MVH//Mackan


90mil+ på en tank.
484 Inlägg
27 januari 2007
#10
Din inkorg är full.

Funkar inte så bra med en mc motor,Den är för högvarvig och har för lite vridmoment.
-Det är inte med varvtalet på motoraxeln som bestämmer farten,Det är med flödet på pumpen som man gör det med.

Diesel is the blood of satan.

1 997 Inlägg
27 januari 2007
#11
vrf inte prova me nån volvo-motor typ B20 eller nått?? men den går nog inte under karossen...men den kan ju kanske sticka upp om de inte blir för mkt. följer de med intresse:) lycka till!
//Fredrik


46 Inlägg
27 januari 2007
Trådstartare
#12
jinxs;
Det jag har förstått är att man ska kunna få MC-motorns växelaxel att snurra lika mycket som hydraulmotorns. dvs. att det blir exakt som om motorn skulle befinna sig bak och driva bakaxlen med en kedja.
Är det inte så?

isak90;
En b20 eller dyligt är som du säger, för stor. Även att vi skulle måsta bygga om bilen till tvåsitsig för att få plats med kardan axeln emellan sitsarna.

Tack för svaren; behöver mer förslag!

MVH//Mackan


90mil+ på en tank.
484 Inlägg
27 januari 2007
#13
WTF: bådas inkorgar är fulla.

Nej det är det inte.
Det finns inte så många hydralpumpar som klarar av högvarv,Då menar jag över ca:2500 varv. Kolla på lastbilarna som har kran,Dom står lite högre än tomgången.

Det är storleken på pumpen som bestämmer flödet.(flödet=hastigheten.Trycket=kraften på motorn) Det är att föredra en pump med variabelt flöde än med en som har fast och låta styrblocket bestämma flödet,pga värmeutveckligen.

Diesel is the blood of satan.

46 Inlägg
27 januari 2007
Trådstartare
#14
Alltså hydraulpumpen ska ju monteras på "drevaxeln" den axel framdrevet sitter på en motorcykel motor. Så då ska man räkna ut hur fort den snurrar som fortast, det vill säga att man måste räkna ut hur många varv axeln snurrar på motorcykelns max hastighet och så måste man räkna ut omkretsen på motorcykelns bak däck. Då får man ut hur många varv axeln snurrar på max hastigheten. man inte kan koppla hydraulpumpen direkt till motorn för då skulle man inte kunna använda motorns växel låda, alltså man skulle måsta "Styra" den med hydraulik reglage.
Så ja en pump med variabelt flöde är det som gäller.


90mil+ på en tank.
484 Inlägg
27 januari 2007
#15
ett tips till:
bygg så lätt och litet (kompakt)som möjligt går.en hydral slang som klarar ett rejält flöde går på ca:1000:- metern och kopplingarna från 100:- - 800:-st.
Jag skulle tippa på en ungefärlig kostnad på delarna.(för ett snabbt fordon 50+)
Hydralpump: 50k (det finns pumpar som kostar 250k)
Hydralmotor:50k (samma här 250k)
Hydralblock:10k-30k
Slangar+kopplingar 4-8k
En kylare 5k-15k

Diesel is the blood of satan.

Min fina Opel Kadett GSI Cabriolet från- 1991
10 Inlägg
27 januari 2007
#16
HALLO jag har en Opel kadett GSI cabriolet och jag undrar om någon vet var man kan få ett fint kjolpalket fö under 10000 kr isåfall skicka hemsidans Adress i min gästbok tack i förhand Tobias

2 123 Inlägg
27 januari 2007
#17
Kadett_GSI_Cabbe skrev:
HALLO jag har en Opel kadett GSI cabriolet och jag undrar om någon vet var man kan få ett fint kjolpalket fö under 10000 kr isåfall skicka hemsidans Adress i min gästbok tack i förhand Tobias

Det märks ju att du är ny och att du inte riktigt förstår hur man postar men det här är garanterat fel tråd att posta din fråga i.

46 Inlägg
27 januari 2007
Trådstartare
#18
Okej!
Vi ska prata med Sunfab, Hydroscand och flera av Hudiksvalls hydraulik företag och höra vad dom har att komma med. Dom sponsrar vårat gymnasieprogram och ifall dom blir intresserad av våran idé och vill hjälpa oss så tror jag att dom av några kan klura ut det billigaste och bästa sättet, sen får man se hur lågt vi kan få ner summan.

En fråga jinxs;
Jag har inte stött på "Hydralblock" någon gång, vad är det? vad gör den?


90mil+ på en tank.
484 Inlägg
27 januari 2007
#19
Hydralblock Är ett samlingnamn för styrnings mekanismen av flödet och trycket mellan pumpen och motorn,Kallar det block för det finns hur många olika sorter som helst.
I princip så är det som en vattenkran,ett stort block med en ventil i.

Diesel is the blood of satan.

46 Inlägg
27 januari 2007
Trådstartare
#20
Okej
Tackar

Vill ha fler förslag och åsikter av flera personer.



Sök