Hallå!
Detta kommer att bli långt, så för dom som inte orkar läsa igenom allt (jag rekommenderar det, för att få en bättre inblick) men ändå är intresserad i vad vi är på gång med så har jag fetstil på det allra "viktigaste" för att förstå något ur tråden.
Förord:
Projektidén är att bygga en liten bil (2,8m lång, 1,4m bred och 60cm hög) som drivs hydrauliskt av en MC-motor
Inledning:
Jag och Ersk (ErskPersk här på garaget) har suttit och skissat och funderat på ett projekt som skulle vara väldigt intressant att bygga.
Eftersom vi går andra året på gymnasiet och det börjar att dra ihop sig till projektarbetet varje elev har så har tankarna flugit ända sen i höstat om vad man ska göra. Vi går ett special utformat Industri program i Hudiksvall med inriktning "Svets & Plåt" så då är ju det självklart att man ska bygga något i verkstaden, och så är man en sån som vill "sticka ut" lite med det man gör, att få det man gör vara lite "ut över det vanliga", vi är nog inte ensam här på Garaget att tycka å vara så. Men men, tillbaka till projekt idén...
Början:
Det började med att jag vart otroligt imponerad av Ulf Bolumlids "Super8", som publicerades i Bilsport Nr.21, 2006. Jag fastnade på den lilla bilens former och med dom skärmlösa hjulen, så jäkla fränt.
Så jag började skissa (i början av oktober) på papper först och skulle få fram några coola former men ändå inte för extrema, eftersom den skulle kunna gå att byggas. Det var efter det jag började diskutera min idé med Ersk och han vart väldigt intresserad. Efter några dagars ritande och diskuterande med Ersk så kom vi fram till en ganska bra grund och eftersom man inte är en höjdare på papper och penna så fick man gå vidare med hjälp av datorn. Jag började modulera i AutoCAD i någon vecka och för att få fram dom formerna man vela ha, men även att man skulle hålla sig till värkligheten. Ersk kom med idéer undertiden jag skötte modelleringen. Tills slut tog AutoCAD kunskaperna stop när vi vela gå vidare i lite mer detaljerade saker så då gick jag över till 3D Studio och bibehöll grunden från CAD och fortsatte med mera detaljerade saker. (Just nu så är bilen ca 2,8m lång, 1,4m som bredast och ca 60cm hög på dator skisserna). Men.. då man började komma in på funktion. Vad skulle bilen drivas av?
Fortsättning:
Eftersom vi fortfarande studerar så har vi inte den högsta pengatillgången precis, så budgeten måste bli sträv. Men tillbaka till funktion, motor? Vad för slags motor ska vi ha? Jag och Ersk satt och grubblade och kom nog fram till motorcykel motor. Liten så att den får plats i bilen, tillräckligt stark för att få bilen att gå någorlunda bra. Så åter till "byggandet" i datorn. Ett till problem! motorcykel motorer drivs av kedja och vi hade utformat bilen som om motorn skulle sitta fram och inte bak som dom flesta bilar med MC-motor. Så hur skulle vi driva bilen?
Saker som kom upp:
* Bakhjuls drift? Svar: Ja, Självklart
* Kedjedrift? Svar: Nej, inte en chans med en kedja på 4m
* Göra om bilens former och flytta motorn bak? Svar: Nej, formerna ska behållas och viktfördelningen skulle bli sämre.
Hydraulisk drift!:
Så hur ska vi göra då? Då jag sitter å bläddrar igenom några Bilsports tidningar så slår jag upp i Bilsport Nr.14/15, 2006. "Skriet från vildmarken" Ett gäng Kiruna bor som är trött på allas tjat om att vara snabbast i skoterspåren. Så dom beställer hem en Helikoptermotor! Och monterar in den i en jäkla snöskoter! (Dom är sjuk dom dära Norrlänningarna) Så dom får i motorn i skotern men fastnar på samma ställe som oss, hur ska dom driva detta jetdrivna snömonster? Då dom kom fram till hydraulisk drift borde fungera.
Då jag hade läst detta med hydraulisk drift så lät det jäkligt intressant, men jag hade ingen aning om vad det gällde.. då. Så senare efter helgen så kommer man tillbaka till skolan och eftersom man går ett Industri program så bör ju lärarna veta något, så jag frågar dom lite allmänt om hydraulik m.m så efter lite snack så började jag att förstå.. Detta kan vara svaret på vårat problem. Jag pratade vidare med lärarna om min å Ersks projekt idé och om idén med hydraulisk drift, dom små skrattade lite först men det märktes att dom blev mer och mer intresserad i våran idé. Men eftersom detta var "överkurs" och att det var väldigt mycket att tänka på när det gäller hydraulik så vart det inte så mycket mer än att vi kom fram till "-Det går" och att jag fick en bok och läsa om hydraulik. Sen dess har det inte blivit så mycket prat mellan mig, Ersk och lärarna då jag och Ersk har funderat lite vidare på det där med hydraulisk drift. Teorin om hur det ska se ut till vårat projekt är; En hydraulpump som är kopplad till MC-motorns drevaxel, så när axeln snurrar så ska hydraulpumpen pumpa olja till en hydraulmotor som sitter vid bakaxeln med ett drev på och kedja från det drevet till ett drev på bakaxeln. Eller den andra varianten istället för kedja och drev är att koppla en axel på hydraulmotorn som sedan är kopplad till en diff.
Avslutning:
Allt detta är ju förstås bara idéer! Det är inget bestämt om det blir av men projektarbetet kommer att börja v.11 så det är ju ytterligare veckor kvar tills det drar igång, så vi får tid att tänka och kontakta folk/företag angående våran idé, för v.11 drar egentligen allt planerande om vad alla ska göra och projektplanerna ska börja tas tag på riktigt så vi känner att vi har god tid på oss att bygga bilen om det skulle bli av, men va det sitter i är ju som allt annat, pengar! Men även kontakter, vi har många företag och personer runt om i Hudiksvall som är inriktade på det mesta som skulle kunna få denna bil att bli byggd.
Anledningen vi skriver detta är att vi vill ha idéer av er här på garaget, kom med förslag.
Vi vill gärna få förslag av motorval och hydraulikdriften, men det finns även mycket mer som är frågetecken för oss än så länge. Så kom med idéer och förslag, ju mer desto bättre!
Om det är ni undrar om hur vi har tänkt om vissa saker så är det bara att fråga, för att ni kan ju komma med bättre förslag än vad vi har kommit fram till.
Och ni som skulle skriva att vi små pojkungar har fått storhetsvansinne så är det för det första inte klart att vi ska göra detta och för det andra så är har vi planerat och diskuterat allt om hur man bygger m.m ca 4-5 timmar om dagen nästan varje dag, ända sen oktober.
Detta kommer att bli långt, så för dom som inte orkar läsa igenom allt (jag rekommenderar det, för att få en bättre inblick) men ändå är intresserad i vad vi är på gång med så har jag fetstil på det allra "viktigaste" för att förstå något ur tråden.
Förord:
Projektidén är att bygga en liten bil (2,8m lång, 1,4m bred och 60cm hög) som drivs hydrauliskt av en MC-motor
Inledning:
Jag och Ersk (ErskPersk här på garaget) har suttit och skissat och funderat på ett projekt som skulle vara väldigt intressant att bygga.
Eftersom vi går andra året på gymnasiet och det börjar att dra ihop sig till projektarbetet varje elev har så har tankarna flugit ända sen i höstat om vad man ska göra. Vi går ett special utformat Industri program i Hudiksvall med inriktning "Svets & Plåt" så då är ju det självklart att man ska bygga något i verkstaden, och så är man en sån som vill "sticka ut" lite med det man gör, att få det man gör vara lite "ut över det vanliga", vi är nog inte ensam här på Garaget att tycka å vara så. Men men, tillbaka till projekt idén...
Början:
Det började med att jag vart otroligt imponerad av Ulf Bolumlids "Super8", som publicerades i Bilsport Nr.21, 2006. Jag fastnade på den lilla bilens former och med dom skärmlösa hjulen, så jäkla fränt.
Så jag började skissa (i början av oktober) på papper först och skulle få fram några coola former men ändå inte för extrema, eftersom den skulle kunna gå att byggas. Det var efter det jag började diskutera min idé med Ersk och han vart väldigt intresserad. Efter några dagars ritande och diskuterande med Ersk så kom vi fram till en ganska bra grund och eftersom man inte är en höjdare på papper och penna så fick man gå vidare med hjälp av datorn. Jag började modulera i AutoCAD i någon vecka och för att få fram dom formerna man vela ha, men även att man skulle hålla sig till värkligheten. Ersk kom med idéer undertiden jag skötte modelleringen. Tills slut tog AutoCAD kunskaperna stop när vi vela gå vidare i lite mer detaljerade saker så då gick jag över till 3D Studio och bibehöll grunden från CAD och fortsatte med mera detaljerade saker. (Just nu så är bilen ca 2,8m lång, 1,4m som bredast och ca 60cm hög på dator skisserna). Men.. då man började komma in på funktion. Vad skulle bilen drivas av?
Fortsättning:
Eftersom vi fortfarande studerar så har vi inte den högsta pengatillgången precis, så budgeten måste bli sträv. Men tillbaka till funktion, motor? Vad för slags motor ska vi ha? Jag och Ersk satt och grubblade och kom nog fram till motorcykel motor. Liten så att den får plats i bilen, tillräckligt stark för att få bilen att gå någorlunda bra. Så åter till "byggandet" i datorn. Ett till problem! motorcykel motorer drivs av kedja och vi hade utformat bilen som om motorn skulle sitta fram och inte bak som dom flesta bilar med MC-motor. Så hur skulle vi driva bilen?
Saker som kom upp:
* Bakhjuls drift? Svar: Ja, Självklart
* Kedjedrift? Svar: Nej, inte en chans med en kedja på 4m
* Göra om bilens former och flytta motorn bak? Svar: Nej, formerna ska behållas och viktfördelningen skulle bli sämre.
Hydraulisk drift!:
Så hur ska vi göra då? Då jag sitter å bläddrar igenom några Bilsports tidningar så slår jag upp i Bilsport Nr.14/15, 2006. "Skriet från vildmarken" Ett gäng Kiruna bor som är trött på allas tjat om att vara snabbast i skoterspåren. Så dom beställer hem en Helikoptermotor! Och monterar in den i en jäkla snöskoter! (Dom är sjuk dom dära Norrlänningarna) Så dom får i motorn i skotern men fastnar på samma ställe som oss, hur ska dom driva detta jetdrivna snömonster? Då dom kom fram till hydraulisk drift borde fungera.
Då jag hade läst detta med hydraulisk drift så lät det jäkligt intressant, men jag hade ingen aning om vad det gällde.. då. Så senare efter helgen så kommer man tillbaka till skolan och eftersom man går ett Industri program så bör ju lärarna veta något, så jag frågar dom lite allmänt om hydraulik m.m så efter lite snack så började jag att förstå.. Detta kan vara svaret på vårat problem. Jag pratade vidare med lärarna om min å Ersks projekt idé och om idén med hydraulisk drift, dom små skrattade lite först men det märktes att dom blev mer och mer intresserad i våran idé. Men eftersom detta var "överkurs" och att det var väldigt mycket att tänka på när det gäller hydraulik så vart det inte så mycket mer än att vi kom fram till "-Det går" och att jag fick en bok och läsa om hydraulik. Sen dess har det inte blivit så mycket prat mellan mig, Ersk och lärarna då jag och Ersk har funderat lite vidare på det där med hydraulisk drift. Teorin om hur det ska se ut till vårat projekt är; En hydraulpump som är kopplad till MC-motorns drevaxel, så när axeln snurrar så ska hydraulpumpen pumpa olja till en hydraulmotor som sitter vid bakaxeln med ett drev på och kedja från det drevet till ett drev på bakaxeln. Eller den andra varianten istället för kedja och drev är att koppla en axel på hydraulmotorn som sedan är kopplad till en diff.
Avslutning:
Allt detta är ju förstås bara idéer! Det är inget bestämt om det blir av men projektarbetet kommer att börja v.11 så det är ju ytterligare veckor kvar tills det drar igång, så vi får tid att tänka och kontakta folk/företag angående våran idé, för v.11 drar egentligen allt planerande om vad alla ska göra och projektplanerna ska börja tas tag på riktigt så vi känner att vi har god tid på oss att bygga bilen om det skulle bli av, men va det sitter i är ju som allt annat, pengar! Men även kontakter, vi har många företag och personer runt om i Hudiksvall som är inriktade på det mesta som skulle kunna få denna bil att bli byggd.
Anledningen vi skriver detta är att vi vill ha idéer av er här på garaget, kom med förslag.
Vi vill gärna få förslag av motorval och hydraulikdriften, men det finns även mycket mer som är frågetecken för oss än så länge. Så kom med idéer och förslag, ju mer desto bättre!
Om det är ni undrar om hur vi har tänkt om vissa saker så är det bara att fråga, för att ni kan ju komma med bättre förslag än vad vi har kommit fram till.
Och ni som skulle skriva att vi små pojkungar har fått storhetsvansinne så är det för det första inte klart att vi ska göra detta och för det andra så är har vi planerat och diskuterat allt om hur man bygger m.m ca 4-5 timmar om dagen nästan varje dag, ända sen oktober.
0
0
0
0