Automat är inte sämre än manuella bilar. Förvisso drar de lite mer i den prisklassen men med så korta sträckor spelar det ingen roll.
En välskött bil med få ägare är viktigare än lågt miltal. Får väl göra som torsen och rekommendera japanska bilar. Europeiska bilar är en chansning. Först och främst får du se på hur liten bil du står ut med. Vi har i familjen en Toyota Aygo. Även kallad trillingbil då Citroen och Peugeot har likadana bilar med samma teknik under skalet. (Där är undantaget från EU-bilar) De fungerar bra och har inga specifika fel förutom en skramlig motor. De är mycket basutrustade, ratt är i princip det man får men de flesta har AC. Stereon påminner om en gammal klockradio i ljudet. Dessutom är de helt sjukt bullriga så den har svårt att överrösta vägljudet.
Toyota Aygo?
Jag kör min till jobbet ca 10 km på 80-väg för det mesta nu. Den rullar på cirka 0,5 l/mil. Värmen i kupén kommer väldigt fort, inte helt oviktigt om man kör korta sträckor. Tyvärr får du ingen automat för de pengarna, vilket även är orsaken till att vår bil är manuell... Billig extraburk. Jag var och besiktigade den i fredags och frågade då herren som släppte igenom den om det finns några speciella fel på dessa? Nej, möjligen rostiga bromsrör så en burk rostskydd ska inhandlas.
Toyota Yaris?
Har samma bottenplatta och växellåda som ovan bil men en 4-cylindrig motor istället för den 3-cylindriga som sitter i trillingarna. Samma antal Hk men lite vuxnare i uppförandet och lite mer bil överlag. Ett mycket bra köp. Jag gillar den digitala hastighetsmätaren. Hade en innan som såldes vid 35000 mil, fortfarande felfri. Även här gäller det att Automat är utanför budget. De är dyra av en anledning - de är bra.
Nissan Micra?
Lite som att köpa en Yaris. Pålitligt och tryggt köp. Automat utanför budget. De kan dock rosta ibland så ta en extra koll på den saken.
Automatbilar?
Du får en SMART för pengarna. Den är mindre än en normalstor torktumlare och bara 2-sitsig. Vi har provat att smälla en sådan med ett rådjur. Gick alldeles utmärkt och förutom ett dåligt humör så var det inga personskador. Bilen blev dock skrot. Rådjuret med. På dessa ska man vara lite vaksam mot höga miltal. Den lilla motorn -som sitter under mattan i bagagen- tål inte hur många mil som helst. Automatlådan är av robotmodell. Den är speciell men fungerar.
Man kan även köpa en Polo eller Golf och få automat. Räkna med mycket hög bensinförbrukning. För du köper ingen dieselbil med de korta sträckorna. Dessutom är skatten för hög på dieslar i den klassen. En gammal VW kan gå hur fint som helst men det är ett högt spel, den kan även krångla rejält redan dagen efter du köpt den så inget jag rekommenderar.
Och det vanliga då: Se till Att köpa en bil med fungerande AC. Om säljaren säger att "Det är bara att fylla på den" så ljuger denna till 99%. Alla AC behöver fyllas på lite var 8-10 år men har systemet varit trycklöst i några månader så är det helt skrot och kommer aldrig mer att fungera.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!