2629
Sök

Köpråd - billig och pålitlig bil

10 Inlägg
4 oktober 2020
Trådstartare
Hej! Jag bor en bit utanför Sthlm och söker nu en bil som jag ska ha framförallt för kortare sträckor, till o från mina föräldrar, till affärer, köpcentrum osv. Då och då vill jag kunna åka till jobbet, ca 1,5 mil stadskörning (jobbar i city).

Min budget är runt 25k. Jag är ute efter en bil som framförallt är pålitligt och som inte kostar mer att reparera än vad jag köper den för. Den behöver inte vara sportig eller rolig att köra, dock är det ju en fördel om den är bekväm. Drömmen vore en automat, då det blir mycket tid i köer.

Jag har ingen aning vad jag ska leta efter. Vågar man köpa bilar som gått 20k mil? Är en nyare bil med fler mil bättre än en äldre bil med lägre mil? Vilka märken är bäst? Är automat sämre än manuell när det gäller begagnade bilar? Går det att få en bra bil för 25k?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

7 460 Inlägg
4 oktober 2020
De båda klassiska grundtipsen är att köpa en japan samt undvika europeiska bilar.

Forummoderator
18 092 Inlägg
4 oktober 2020
Automat är inte sämre än manuella bilar. Förvisso drar de lite mer i den prisklassen men med så korta sträckor spelar det ingen roll.

En välskött bil med få ägare är viktigare än lågt miltal. Får väl göra som torsen och rekommendera japanska bilar. Europeiska bilar är en chansning. Först och främst får du se på hur liten bil du står ut med. Vi har i familjen en Toyota Aygo. Även kallad trillingbil då Citroen och Peugeot har likadana bilar med samma teknik under skalet. (Där är undantaget från EU-bilar) De fungerar bra och har inga specifika fel förutom en skramlig motor. De är mycket basutrustade, ratt är i princip det man får men de flesta har AC. Stereon påminner om en gammal klockradio i ljudet. Dessutom är de helt sjukt bullriga så den har svårt att överrösta vägljudet.

Toyota Aygo?
Jag kör min till jobbet ca 10 km på 80-väg för det mesta nu. Den rullar på cirka 0,5 l/mil. Värmen i kupén kommer väldigt fort, inte helt oviktigt om man kör korta sträckor. Tyvärr får du ingen automat för de pengarna, vilket även är orsaken till att vår bil är manuell... Billig extraburk. Jag var och besiktigade den i fredags och frågade då herren som släppte igenom den om det finns några speciella fel på dessa? Nej, möjligen rostiga bromsrör så en burk rostskydd ska inhandlas.

Toyota Yaris?

Har samma bottenplatta och växellåda som ovan bil men en 4-cylindrig motor istället för den 3-cylindriga som sitter i trillingarna. Samma antal Hk men lite vuxnare i uppförandet och lite mer bil överlag. Ett mycket bra köp. Jag gillar den digitala hastighetsmätaren. Hade en innan som såldes vid 35000 mil, fortfarande felfri. Även här gäller det att Automat är utanför budget. De är dyra av en anledning - de är bra.

Nissan Micra?
Lite som att köpa en Yaris. Pålitligt och tryggt köp. Automat utanför budget. De kan dock rosta ibland så ta en extra koll på den saken.

Automatbilar?
Du får en SMART för pengarna. Den är mindre än en normalstor torktumlare och bara 2-sitsig. Vi har provat att smälla en sådan med ett rådjur. Gick alldeles utmärkt och förutom ett dåligt humör       så var det inga personskador. Bilen blev dock skrot. Rådjuret med. På dessa ska man vara lite vaksam mot höga miltal. Den lilla motorn -som sitter under mattan i bagagen- tål inte hur många mil som helst. Automatlådan är av robotmodell. Den är speciell men fungerar.

Man kan även köpa en Polo eller Golf och få automat. Räkna med mycket hög bensinförbrukning. För du köper ingen dieselbil med de korta sträckorna. Dessutom är skatten för hög på dieslar i den klassen. En gammal VW kan gå hur fint som helst men det är ett högt spel, den kan även krångla rejält redan dagen efter du köpt den så inget jag rekommenderar.

Och det vanliga då: Se till Att köpa en bil med fungerande AC. Om säljaren säger att "Det är bara att fylla på den" så ljuger denna till 99%. Alla AC behöver fyllas på lite var 8-10 år men har systemet varit trycklöst i några månader så är det helt skrot och kommer aldrig mer att fungera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 110 Inlägg
4 oktober 2020
Se om du inte kan hitta en suzuki swift i stället, de är roligare att köra än toyota

Forummoderator
18 092 Inlägg
4 oktober 2020
Utmarks-Loke skrev:
Se om du inte kan hitta en suzuki swift i stället, de är roligare att köra än toyota

Ett utmärkt förslag! Den glömde jag!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 460 Inlägg
4 oktober 2020
Hybrid_ skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Ett utmärkt förslag! Den glömde jag!

Instämmer.
Har själv en liten Suzuki -06.
För övrigt min fjärde "småsukka".

4 154 Inlägg
4 oktober 2020
Renault Clio  ?  kan vara svårt att göra ett kap på dessa bilar, men ett tips är 1.2 :an på 58 gnägg  som lätt körs under 0,6Liter milen, en 05:a bör man kunna få för denna peng

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 110 Inlägg
4 oktober 2020
spillolja skrev:
Renault Clio  ?  kan vara svårt att göra ett kap på dessa bilar, men ett tips är 1.2 :an på 58 gnägg  som lätt körs under 0,6Liter milen, en 05:a bör man kunna få för denna peng

Billig är de visserligen, men sedan har vi ju det andra kriteriet också...

4 154 Inlägg
4 oktober 2020

10 Inlägg
4 oktober 2020
Trådstartare
Tack så mycket för alla tips! Hur mycket mer får man gå upp i pris för att få en automat i samma skick? Är det värt pengarna öht?

10 Inlägg
4 oktober 2020
Trådstartare
spillolja skrev:
Här är ett riktigt kap:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … 6/92263219

Jag kan 0 om bilar men känns ju som att det var rätt mycket fel på den där, men kanske vägs upp av det extremt låga priset?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
4 oktober 2020
spillolja skrev:
Här är ett riktigt kap:

Skall besiktas sista oktober.

Kända fel:
Nox-sensor trasig. Orsakar att motorlampan lyser. Båda hjullager bak slitna. Förmodat hål i genröret.
Varningskabel broms fram glapp som orsakar att varningslampa lyser. Torkarlänkage framruta trasigt.
Skulle behöva ett oljebyte.
Men reservation för andra fel som ej upptäcktes av verkstaden.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (4 oktober 2020)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 154 Inlägg
4 oktober 2020
Thd skrev:
Jag kan 0 om bilar men känns ju som att det var rätt mycket fel på den där, men kanske vägs upp av det extremt låga priset?

begagnade bilar under 100.000:- får man som regel räkna med handpåläggning

som den jag länkade till  är valigt fel  Nox-givaren om man tankar 95 istället för 98 oktan, men å andra sidan om man nu monterar 2st nya lager och ny noxgivare så är ju dessa prylar nya  och borde hålla så länge ni har bilen,

10 Inlägg
4 oktober 2020
Trådstartare
Kanske svårt att svara på men vill man rent generellt satsa på en dyrare bil utan fel eller en billigare som måste till verkstaden, vilket i slutändan blir samma kostnad?

* Voff voff *
10 669 Inlägg
4 oktober 2020
spillolja skrev:
Här är ett riktigt kap:

Hur är det där ett kap...? Egentligen...? Möjligen för någon som vill skruva själv för att spara pengar, men jag gissar att trådskaparen i sin önskan om en pålitlig bil helst inte vill börja med att laga bilen för mer än inköpspriset. Vilket han/hon också skrev...! wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 171 Inlägg
4 oktober 2020
Hej!
För mig skulle den vara ett "kap"! Men jag gillar att svetsa och har plats att hålla till att mecka och en massa utrustning . För en som inte bor i villa /kedjehus och inte har tillgång till kunskap, verktyg och svets. -Nej!

Forummoderator
18 092 Inlägg
4 oktober 2020
Man kan köpa en Passat FSi -10 för mycket pengar och ha sjuka problem. Eller köpa en Citroen från -05 och ha noll problem (Ni som varit med ett tag vet att jag körde min Picasso aut -04 över ett år med inga reparationer alls).

Det beror på bil & köpare och säljare. Ett bra tips kan vara att INTE köpa en bil där ägaren bara ägt den i 10-14 dagar. De säger vad som helst för att få sålt skrotet...

6 171 Inlägg
4 oktober 2020
Hej!
Det kan underlätta att ha med sig någon som åtminstone kan lite om bilar vid bilköpet.

7 460 Inlägg
4 oktober 2020
torsen skrev:
De båda klassiska grundtipsen är att köpa en japan samt undvika europeiska bilar.

Sedan ska bilen vara besiktad och godkänd i MINST ett år.
Ifylld och trovärdig servicebok är en fördel.
Kamrem eller kamkedja är egalt - dock bör kamremmen vara bytt - om bytesintervallet säger så.
Få ägare spelar större roll än många mil.
Storstadsbilar i regel sämre, p g a saltslask och kökörning, än "lantisar".
Långpendlar bilar från norrlands inland kan vara "pärlor" - men med stenskott.
Barnfamiljsbilar kan vara läbbiga inuti och småbuckliga på utsidan.
Invändig "sanering" inte så svårt.
Småbucklig utsida, utan skarpa veck som det rostat i, får man nog leva med i din budget.

Men först och främst ska man gilla bilen = tycka den ser rätt ut och ha en körställning som passar dig.

Lycka till.

3 Inlägg
5 oktober 2020
Hej!
När min dotter tog  körkort ville hon ha egen bil.
hon ville ha en Clio och jag var inte så posetiv till det valet av bíl. Men det blev en Clio 1,2  2010 med 15000mil på mätaren priset blev 26000 kr, en riktigt fin liten bil och rolig att köra lite som gokart , lite plastig men man sitter bra fast jag är 185 cm. billig skatt o försäkring och under halvlitern milen. Så jag får nog säga att jag har blivit lite mer posetiv till Clion. Så hittar du en fin kan Clion vara en bra bil

Sök