Hej på er!
Ett problem som går mig på nerverna..
Har en AUDI A4 1,8t
Började med att jag köpte sommardäck på Blocket.
Dom hade gått cirka 10mil, hade suttit på en Wolskwagen GTI tror jag innan.
I alla fall..
Jag svängde förbi ett sånt där tält, men då visade det sig att dom inte passade.
Var fel centrumring.
Åkte vidare till en däckverkstad, han höll på med massa olika ringar och testade och sa att det var jättemärkligt då fälgen ska passa och enligt datorn och allt han kollade på så skulle dem centrumringarna han provade passa. Men han lyckades inte få på däcken.
Var säkert på 4 olika innan jag åkte in på Däckteam.
Där tog dom in bilen och höll på i säkert 30-40 minuter innan han kom ut och sa att "äntligen fick vi på dom., var ett himla meck men kul när man får tänka lite."
Glad att äntligen fått på dom så åkte jag därifrån.
Kört utan problem fram tills några veckor sedan.
Började gnissla från höger bak tror jag. Sedan försvann ljudet.
En kompis till mig sa att det troligtvis var en sten som hade fastnat som nu lossnat..
Gick ett tag och sedan så började det låta lite när jag svängde höger.
Detta ljud försvann efter ett tag.
Min bror var förbi och sa att jag måste bromsa mer, då bromskivorna blir rostiga.
(kör mest korta sträckor fram och tillbaka till jobbet där jag max kommer upp i 70km/h)
Nu har det börjat skrapa. När hjulet rullat ett varv så kommer skrapljudet, så det låter mer och mer ju snabbare hjulet rullar.
Bromsar jag så gnisslar det.
(skrapljudet låter som om man skrapar bort rost ungefär)
Detta kommer och går. Kan gå en tid då det inte låter något alls.
Var ute idag och körde motorväg, då känner jag hur det börjar vibrera i ratten och bilen skakar lätt. Nästan så det känns som ett däck sitter löst och vobblar. Himla läskigt!
Sen efter ett tag så slutar det och bilen går jättebra och stabilt igen.
Sen kommer det tillbaka efter ett tag. Och sedan så försvinner det..
Ibland går bilen hur bra som helst i flera dagar utan problem.
Sedan kan dessa problem uppstå.
Känns lite lotto om vilket problem som uppstår.
Dock när det regnar ute och är blött så låter det ingenting. Varken när jag kör eller bromsar.
Kan det vara fälgarna som är fel? Eftersom många inte lyckades så känns det som det kanske kan vara något fuffens där?
Sen med tanke på när däcken är våta så låter ingenting om det är någon "glidplatta" (ursäkta om det inte finns något som heter så) som är torr och när det är torrt ute inte släpper på bromsarna?
Eller är bromsarna helt slut?
Ska även tilläggas att en gång då jag var ute och körde och kände dessa vibrationer och vobblandet ute på motorvägen och kom hem efter cirka 5 mil körning så ryker det från vänster framhjul och fälgen är varm.
Ursäkta för långt inlägg och hoppas någon orkar läsa detta och kanske kan komma med nå tips innan jag lämnar in den för felsökning.
Ett problem som går mig på nerverna..
Har en AUDI A4 1,8t
Började med att jag köpte sommardäck på Blocket.
Dom hade gått cirka 10mil, hade suttit på en Wolskwagen GTI tror jag innan.
I alla fall..
Jag svängde förbi ett sånt där tält, men då visade det sig att dom inte passade.
Var fel centrumring.
Åkte vidare till en däckverkstad, han höll på med massa olika ringar och testade och sa att det var jättemärkligt då fälgen ska passa och enligt datorn och allt han kollade på så skulle dem centrumringarna han provade passa. Men han lyckades inte få på däcken.
Var säkert på 4 olika innan jag åkte in på Däckteam.
Där tog dom in bilen och höll på i säkert 30-40 minuter innan han kom ut och sa att "äntligen fick vi på dom., var ett himla meck men kul när man får tänka lite."
Glad att äntligen fått på dom så åkte jag därifrån.
Kört utan problem fram tills några veckor sedan.
Började gnissla från höger bak tror jag. Sedan försvann ljudet.
En kompis till mig sa att det troligtvis var en sten som hade fastnat som nu lossnat..
Gick ett tag och sedan så började det låta lite när jag svängde höger.
Detta ljud försvann efter ett tag.
Min bror var förbi och sa att jag måste bromsa mer, då bromskivorna blir rostiga.
(kör mest korta sträckor fram och tillbaka till jobbet där jag max kommer upp i 70km/h)
Nu har det börjat skrapa. När hjulet rullat ett varv så kommer skrapljudet, så det låter mer och mer ju snabbare hjulet rullar.
Bromsar jag så gnisslar det.
(skrapljudet låter som om man skrapar bort rost ungefär)
Detta kommer och går. Kan gå en tid då det inte låter något alls.
Var ute idag och körde motorväg, då känner jag hur det börjar vibrera i ratten och bilen skakar lätt. Nästan så det känns som ett däck sitter löst och vobblar. Himla läskigt!
Sen efter ett tag så slutar det och bilen går jättebra och stabilt igen.
Sen kommer det tillbaka efter ett tag. Och sedan så försvinner det..
Ibland går bilen hur bra som helst i flera dagar utan problem.
Sedan kan dessa problem uppstå.
Känns lite lotto om vilket problem som uppstår.
Dock när det regnar ute och är blött så låter det ingenting. Varken när jag kör eller bromsar.
Kan det vara fälgarna som är fel? Eftersom många inte lyckades så känns det som det kanske kan vara något fuffens där?
Sen med tanke på när däcken är våta så låter ingenting om det är någon "glidplatta" (ursäkta om det inte finns något som heter så) som är torr och när det är torrt ute inte släpper på bromsarna?
Eller är bromsarna helt slut?
Ska även tilläggas att en gång då jag var ute och körde och kände dessa vibrationer och vobblandet ute på motorvägen och kom hem efter cirka 5 mil körning så ryker det från vänster framhjul och fälgen är varm.
Ursäkta för långt inlägg och hoppas någon orkar läsa detta och kanske kan komma med nå tips innan jag lämnar in den för felsökning.
0
0
0
0