3367
Sök

Koppla od till vipp strömbrytare?

framskärm
67 Inlägg
3 november 2020
Trådstartare
Tjena, har skaffat mig en 245 med m46 od, men den är inte ikopplad så tänkte koppla den till en vipp strömbrytare då jag inte har den växelspaks knoppen som de brukar va annars. Men vet ej hur jag ska gå till väga.  Någon som gjort detta förut?

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.

1 109 Inlägg
3 november 2020
Finns nya knoppar på tex kl racing för humana priser big_smile

6 061 Inlägg
3 november 2020
Problemet med en vippströmbrytare är att om man lägger i overdriven på lägre växlar så går den sönder. Man måste alltså koppla så den bara funkar på fyran, men det går förstås att göra med en vippströmbrytare också, bara spärren är med.

framskärm
67 Inlägg
3 november 2020
Trådstartare
Du menar att jag måste koppla den till 4ans växel för att de ska kunna bli 5 ans växel typ ?  Hur vet man vilken växel man kopplar till då ? Notera att jag aldrig gjort detta förut haha!

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.

1 798 Inlägg
3 november 2020
Sitter allt där det ska och fungerar och det är bara att du vill byta knopp som gör att du vill flytta knappen? Eller fungerar det inte alls//ej inkopplat alls?
Har du tryckknapp eller skjutreglage?
Senast redigerat av Hilmer (3 november 2020)

6 061 Inlägg
3 november 2020
Razmuzz skrev:
Du menar att jag måste koppla den till 4ans växel för att de ska kunna bli 5 ans växel typ ?  Hur vet man vilken växel man kopplar till då ? Notera att jag aldrig gjort detta förut haha!

Ja, den skall bara kunna läggas i när du har fyrans växel i. På ettan blir motorn för stark och överväxeln kan gå sönder. Om jag kommer ihåg rätt skall det sitta en givare någonstans som känner om fyran är i, och ett relä.

Sök