Hybrid_ skrev:
En kompis jobbar på ett företag som har två olika lokaler som ligger 300m ifrån varann. De har en S40 1,8F som transport mellan dessa lokaler. Den går alltså bara 300m åt gången flera gånger per dag. Inga problem med den förutom att den gillar att tända motorlampan som släcks inför varje bes. Fast den tankas bara med bensin.
Så klart intressant och höra vad problemet är!
Jag är också av uppfattningen att det vore intressant at reda ut eventuellt problem, men då det idag är en månad sedan jag köpte bilen hoppas jag att firman som sålde bilen till mig kan ta på sig eventuell reparation och felsökning. Konsumentköplagen är ju inte alltid enkel att tyda, men mig veterligen är fel som inte uppkommer på grund av felaktig användning inom sex månader från köp att betrakta som att de fanns vid köpet. Jag har inte ens kört 40 mil ännu, men är inte jättebekant med bilar. Jag noterade att nivån för bromsvätskan är låg och motorolja ska nog toppas upp också.
Hoppas att det löser sig, idag körde jag den två mil blandad körning, mest landsväg, för att försöka utröna ifall den behöver adaptera sedan senaste tankningen, har inte provat att starta igen ännu så håller tummarna.
När jag skulle starta den idag var det liknande beteende, först dog den tvärt strax efter att jag släppt tändningen, så jag gav lite gas när jag vred om på nytt och det hjälpte. Efter detta gav den upp när jag gav gas till en början. Efter att låtit den svaja lite på tomgången och med lite pumpande på gasen upp till 3-4k rpm stabiliserades tomgången på runt 1,2k rpm och jag kunde köra iväg "som vanligt", alltså utan problem.
Ska såklart göra handlaren uppmärksam på detta så får jag se vad de har att säga.
I övrigt gillar jag bilen skarpt, är lagom stor för oss och härlig at köra, och fram till häromdagen har den aldrig bråkat det minsta.