3589
Sök

JDM Xheos mopedbil (diesel) stannar efter några hundra meter och vill nu inte starta alls

19 Inlägg
22 december 2020
Trådstartare
#1
Jag har en JDM Xheos Mopedbil 2013 (diesel, yanmar-motor).

Dottern hade åkt några hundra meter och plöstsligt tappade bilen kraften och stannade.

Drog hem den med annnan bil och sedan startade den igen. Körde iväg och den stannade igen efter några hundra meter.

Sedan dess har den inte velat starta alls. Startmotor mm går runt så el finns. Har även testat med startkablar (ifall bateriet inte räcker till) men den vill inte gå igång (känns som den nästan går igång).

Har bytt förfilter och bränslefilter (förfiltret var rätt sotigt) men går inte igång

Någon som har ideer på vad det kan vara för fel

6 079 Inlägg
22 december 2020
#2
Har du luftat motorn efter att du bytta filtren?

19 Inlägg
22 december 2020
Trådstartare
#3
Nej, är det nått man klarar själv om man inte är nån bilkille (och saknar verktyg)?

Det är förresten gott om bränsle i koppen till dieselfiltret (har ej kollat om det är bränsle i förfiltret).
Betyder det att motorn borde få det bränsle den behöver, dvs att luftning inte behövs?

Tack för snabbt svar
Senast redigerat av mopedbil2020 (22 december 2020)

6 079 Inlägg
22 december 2020
#4
Jag vet inte vad det sitter för motor i en sån, Yanmar tillverkar ju mängder med olika sorters motorer. Förr i tiden satt det ett litet handtag på högtryckspumpen på dieselmotorer som man fick pumpa tryck med, sedan lossade man en skruv och det pös ut lite luft. Så fungerar det ju inte på dagens dieselbilar, men jag vet inte hur avancerat det var på en mopedbil 2013. Och jag vet inte om det behövs efter att man bytt bränslefilter, men det är inte alls omöjligt.

* Voff voff *
10 635 Inlägg
22 december 2020
#5
Finns det inte en luftskruv på dieselfiltret (huvudfiltret)?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 079 Inlägg
22 december 2020
#6
Jo, det verkar som det en gammal hederlig handpump på mopedbilar. Åtminstone finns den att köpa som reservdel.
https://mopedbilsdelen.se/artikel/45657 … ump-yanmar

Kolla i instruktionsboken hur man skall göra om man kört "soppatorsk" för det blir samma sak som när filtret varit löst.

19 Inlägg
22 december 2020
Trådstartare
#7
Tack för tipsen. Ska kolla dem och se om det löser nått.

19 Inlägg
23 december 2020
Trådstartare
#8
På bränslefiltersbehållaren högst upp finns en liten spak. Antar att den ska ligga i nuvarande horisontella läge (se bild) och inte peka nedåt ?https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238191/238191-04b371acae4ccd981a945b9bcbeb0d02.jpg

19 Inlägg
23 december 2020
Trådstartare
#9
Utmarks-Loke skrev:
Jo, det verkar som det en gammal hederlig handpump på mopedbilar. Åtminstone finns den att köpa som reservdel.
https://mopedbilsdelen.se/artikel/45657 … ump-yanmar

Kolla i instruktionsboken hur man skall göra om man kört "soppatorsk" för det blir samma sak som när filtret varit löst.

Har du nån känsla för hur mycket/länge man ska pumpa? Kan man pumpa för mycket? Vågar/kan inte lossa på nått vid insprutningen och kolla om bränsle kommer fram på grund av dåliga verktyg/hårt sittande bultar/dåligt med utrymme. Inget annat sätt att kolla om bränsle kommer fram till motorn än att se om det går att starta den på vanligt sätt

19 Inlägg
25 december 2020
Trådstartare
#10
Hej igen bilkunniga. Ang mopedbilen jag beskrivit tidigare i denna tråd. Har testat att pumpa mig blå med manuella pumpen på bränslepumpen men svårt att avgöra om jag pumpat tillräckligt. Ett tecken på att manuella pumpningen inte funkar är att det inte tycks komma nått bränsle i bränslefilterkoppen. När jag däremot drar runt startmotorn några gånger kommer det lite bränsle i koppen så det tycks åtminstone komma bränsle fram till bränslefiltret vilket väl betyder att bränslepumpen fungerar?

Betyder detta att felet sitter mellan bränslefiltret och själva insprutarna/injektorerna till cylindrarna? För lågt tryck, dåliga gödstift? Fast bilen borde väl inte stannat bara för att glödstiften är dåliga. Det är väl snarare för att starta bilen dessa är viktiga?

* Voff voff *
10 635 Inlägg
25 december 2020
#11
mopedbil2020 skrev:
Hej igen bilkunniga. Ang mopedbilen jag beskrivit tidigare i denna tråd. Har testat att pumpa mig blå med manuella pumpen på bränslepumpen men svårt att avgöra om jag pumpat tillräckligt. Ett tecken på att manuella pumpningen inte funkar är att det inte tycks komma nått bränsle i bränslefilterkoppen. När jag däremot drar runt startmotorn några gånger kommer det lite bränsle i koppen så det tycks åtminstone komma bränsle fram till bränslefiltret vilket väl betyder att bränslepumpen fungerar?

Betyder detta att felet sitter mellan bränslefiltret och själva insprutarna/injektorerna till cylindrarna? För lågt tryck, dåliga gödstift? Fast bilen borde väl inte stannat bara för att glödstiften är dåliga. Det är väl snarare för att starta bilen dessa är viktiga?

Du måste öppna tex en luftskruv på filtret eller en spridare när du pumpar. Har du gjort det? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 635 Inlägg
25 december 2020
#12
mopedbil2020 skrev:
På bränslefiltersbehållaren högst upp finns en liten spak. Antar att den ska ligga i nuvarande horisontella läge (se bild) och inte peka nedåt ?

Har du provat att ha den i övriga lägen? Har du provat att vrida den fram och tillbaka så den helt enkelt kärvat fast i nå´t "halvläge"?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

19 Inlägg
25 december 2020
Trådstartare
#13
Brådhis skrev:
mopedbil2020 skrev:
På bränslefiltersbehållaren högst upp finns en liten spak. Antar att den ska ligga i nuvarande horisontella läge (se bild) och inte peka nedåt ?

Har du provat att ha den i övriga lägen? Har du provat att vrida den fram och tillbaka så den helt enkelt kärvat fast i nå´t "halvläge"?

Jag har testat i båda lägen för spaken ska väl inte vara i något halvläge? Har jag rätt i att denna spak är till för att lufta bilen och vet du vilket läge som ska gälla vid drift (som den är på bilden eller vertikalt)?

* Voff voff *
10 635 Inlägg
25 december 2020
#14
mopedbil2020 skrev:
Brådhis skrev:
mopedbil2020 skrev:
På bränslefiltersbehållaren högst upp finns en liten spak. Antar att den ska ligga i nuvarande horisontella läge (se bild) och inte peka nedåt ?

Har du provat att ha den i övriga lägen? Har du provat att vrida den fram och tillbaka så den helt enkelt kärvat fast i nå´t "halvläge"?

Jag har testat i båda lägen för spaken ska väl inte vara i något halvläge? Har jag rätt i att denna spak är till för att lufta bilen och vet du vilket läge som ska gälla vid drift (som den är på bilden eller vertikalt)?

Hur menar du?

(Såg du mitt svar ovanför det förra, angående att du måste öppna någonstans där luften kan komma ut?)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 079 Inlägg
25 december 2020
#15
Det är inte en bränslekran då? Som man kan stänga av bränsletillförseln från tanken med, som på en vanlig moped

19 Inlägg
25 december 2020
Trådstartare
#16
Brådhis skrev:
mopedbil2020 skrev:
Brådhis skrev:

Har du provat att ha den i övriga lägen? Har du provat att vrida den fram och tillbaka så den helt enkelt kärvat fast i nå´t "halvläge"?

Jag har testat i båda lägen för spaken ska väl inte vara i något halvläge? Har jag rätt i att denna spak är till för att lufta bilen och vet du vilket läge som ska gälla vid drift (som den är på bilden eller vertikalt)?

Hur menar du?

(Såg du mitt svar ovanför det förra, angående att du måste öppna någonstans där luften kan komma ut?)

Jo jag såg det och trodde att spaken hade koppling till luftningen men som du skriver kanske det bara är en bränslekran. Då kanske det är skruven på bilden som är själva luftningen (hittar ingen annan skruv och filtret är ju högsta punkten i bränslesystemet. Vågar inte lätta på spridarna. Bultarna sitter som berget och jag har inte verktygen för att få loss dem alls eller utan att skada nått bedömer jag.

19 Inlägg
25 december 2020
Trådstartare
#17
mopedbil2020 skrev:
Brådhis skrev:
mopedbil2020 skrev:

Jag har testat i båda lägen för spaken ska väl inte vara i något halvläge? Har jag rätt i att denna spak är till för att lufta bilen och vet du vilket läge som ska gälla vid drift (som den är på bilden eller vertikalt)?

Hur menar du?

(Såg du mitt svar ovanför det förra, angående att du måste öppna någonstans där luften kan komma ut?)

Jo jag såg det och trodde att spaken hade koppling till luftningen men som du skriver kanske det bara är en bränslekran. Då kanske det är skruven på bilden som är själva luftningen (hittar ingen annan skruv och filtret är ju högsta punkten i bränslesystemet. Vågar inte lätta på spridarna. Bultarna sitter som berget och jag har inte verktygen för att få loss dem alls eller utan att skada nått bedömer jag.

Det var inte du utan en annan person som var inne på bränslekranen. Sorry

19 Inlägg
25 december 2020
Trådstartare
#18
Utmarks-Loke skrev:
Det är inte en bränslekran då? Som man kan stänga av bränsletillförseln från tanken med, som på en vanlig moped

Jo kanske det är så. I så fall finns det bara en skruv (den på bilden) som kan vara luftningen.

19 Inlägg
25 december 2020
Trådstartare
#19
Förrutom problemet med att hitta luftningen (kanske är skruven på bilden i bilden tidigare i tråden) tycker jag att det borde byggas upp ett tryck om jag pumpar med manuella pumpningen på bränslepumpen. Jag har ju bränsle i det bytta förfiltret så pumpen drar ju defintivt bränsle från tanken. Hur mycket jag än pumpar är det lika lätt men det borde ju bli sucessivt tyngre tänker jag. När jag drar runt startmotorn kommer det ju bränsle i koppen för förfiltret så pumpen fungerar ju. Suck inte lätt det här

* Voff voff *
10 635 Inlägg
25 december 2020
#20
mopedbil2020 skrev:
Förrutom problemet med att hitta luftningen (kanske är skruven på bilden i bilden tidigare i tråden) tycker jag att det borde byggas upp ett tryck om jag pumpar med manuella pumpningen på bränslepumpen. Jag har ju bränsle i det bytta förfiltret så pumpen drar ju defintivt bränsle från tanken. Hur mycket jag än pumpar är det lika lätt men det borde ju bli sucessivt tyngre tänker jag. När jag drar runt startmotorn kommer det ju bränsle i koppen för förfiltret så pumpen fungerar ju. Suck inte lätt det här

Du måste få ut luften för att kunna pumpa fram bränslet, annars har bränslet ingenstans att ta vägen. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök