3659
Sök

JDM Xheos mopedbil (diesel) stannar efter några hundra meter och vill nu inte starta alls

19 Inlägg
25 december 2020
Trådstartare
#21
Brådhis skrev:
mopedbil2020 skrev:
Förrutom problemet med att hitta luftningen (kanske är skruven på bilden i bilden tidigare i tråden) tycker jag att det borde byggas upp ett tryck om jag pumpar med manuella pumpningen på bränslepumpen. Jag har ju bränsle i det bytta förfiltret så pumpen drar ju defintivt bränsle från tanken. Hur mycket jag än pumpar är det lika lätt men det borde ju bli sucessivt tyngre tänker jag. När jag drar runt startmotorn kommer det ju bränsle i koppen för förfiltret så pumpen fungerar ju. Suck inte lätt det här

Du måste få ut luften för att kunna pumpa fram bränslet, annars har bränslet ingenstans att ta vägen. smile

Ja så är det men jag tycker bara att det är svårt att veta när jag lyckats med att få ut luften. Är det bara pumpa på bränslepumpen och lätta på skruven? Men när vet jag att jag lyckats få bort luften? När det börjar bli trögare att pumpa? Eller krävs det att jag lossar på nån spridare så att jag ser att det kommer diesel? I så fall får jag nog ge mig tills jag hittat en verkstadstid för spridarna sitter stenhårt fast

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
25 december 2020
#22
värt att nämna att dessa mekaniska pumpar väldigt ofta går sönder och kan ge ett resultat som du råkat ut för..      motorn kan så klart kanske dra fram lite bränsle men den mekaniska pumpen matar dieselpumpen så  den klarar sig inte utan mekaniska pumpen..    om du inte lyckas pumpa fram bränsle manuellt genom att köra manuellt på pumpen med ett öppet spridar rör eller luftskruv så är säkert pumpen trasig  är ju ett membran i pumpen som inte håller för evigt..

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 635 Inlägg
25 december 2020
#23
mopedbil2020 skrev:
Brådhis skrev:
mopedbil2020 skrev:
Förrutom problemet med att hitta luftningen (kanske är skruven på bilden i bilden tidigare i tråden) tycker jag att det borde byggas upp ett tryck om jag pumpar med manuella pumpningen på bränslepumpen. Jag har ju bränsle i det bytta förfiltret så pumpen drar ju defintivt bränsle från tanken. Hur mycket jag än pumpar är det lika lätt men det borde ju bli sucessivt tyngre tänker jag. När jag drar runt startmotorn kommer det ju bränsle i koppen för förfiltret så pumpen fungerar ju. Suck inte lätt det här

Du måste få ut luften för att kunna pumpa fram bränslet, annars har bränslet ingenstans att ta vägen. smile

Ja så är det men jag tycker bara att det är svårt att veta när jag lyckats med att få ut luften. Är det bara pumpa på bränslepumpen och lätta på skruven? Men när vet jag att jag lyckats få bort luften? När det börjar bli trögare att pumpa? Eller krävs det att jag lossar på nån spridare så att jag ser att det kommer diesel? I så fall får jag nog ge mig tills jag hittat en verkstadstid för spridarna sitter stenhårt fast

Du öppnar skruven och pumpar tills det kommer ut bränsle istället för luft, då stänger du skruven och provar att starta. Gärna medan du hjälper till med handpumpen.

Av länken till dieselpumpen tidigare i tråden att döma sitter handpumpen på själva pumpen. Har du lokaliserat den och känns det som att iaf någonting händer när du pumpar?

EDIT: Om du vill lufta vid en spridare så lossar du bara anslutningen på den, själva spridaren ska sitta kvar.
Senast redigerat av Brådhis (25 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

19 Inlägg
25 december 2020
Trådstartare
#24
Brådhis skrev:
mopedbil2020 skrev:
Brådhis skrev:

Du måste få ut luften för att kunna pumpa fram bränslet, annars har bränslet ingenstans att ta vägen. smile

Ja så är det men jag tycker bara att det är svårt att veta när jag lyckats med att få ut luften. Är det bara pumpa på bränslepumpen och lätta på skruven? Men när vet jag att jag lyckats få bort luften? När det börjar bli trögare att pumpa? Eller krävs det att jag lossar på nån spridare så att jag ser att det kommer diesel? I så fall får jag nog ge mig tills jag hittat en verkstadstid för spridarna sitter stenhårt fast

Du öppnar skruven och pumpar tills det kommer ut bränsle istället för luft, då stänger du skruven och provar att starta. Gärna medan du hjälper till med handpumpen.

Av länken till dieselpumpen tidigare i tråden att döma sitter handpumpen på själva pumpen. Har du lokaliserat den och känns det som att iaf någonting händer när du pumpar?

EDIT: Om du vill lufta vid en spridare så lossar du bara anslutningen på den, själva spridaren ska sitta kvar.

OK, Tack för tipsen. Kollar igen imorrn när det är ljust. God fortsättning, Nils

19 Inlägg
27 december 2020
Trådstartare
#25
Growe skrev:
värt att nämna att dessa mekaniska pumpar väldigt ofta går sönder och kan ge ett resultat som du råkat ut för..      motorn kan så klart kanske dra fram lite bränsle men den mekaniska pumpen matar dieselpumpen så  den klarar sig inte utan mekaniska pumpen..    om du inte lyckas pumpa fram bränsle manuellt genom att köra manuellt på pumpen med ett öppet spridar rör eller luftskruv så är säkert pumpen trasig  är ju ett membran i pumpen som inte håller för evigt..

OK så det räcker inte att försöka dra runt startmotorn och dieselpunpen om den mekaniska gått sönder?

19 Inlägg
27 december 2020
Trådstartare
#26
Ny fråga i denna följetång. PÅ bilden nedan syns toppen på filterhuset och till vänster har jag skruvat bort den kran (som någon tidigare i tråden trodde kunde vara en bränslekran) för att lufta systemet. Om detta funkar borde det väl komma bränsle ut här när luften är borta? DEn korta videosnutten visar att det finns luft i filerkoppen. Är det ett problem eller är det OK att inte filterkoppen är helt fylld? https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238191/238191-08524c0d96da276f33385c3a2a2a2821.jpg
https://vimeo.com/494940294

* Voff voff *
10 635 Inlägg
27 december 2020
#27
mopedbil2020 skrev:
Ny fråga i denna följetång. PÅ bilden nedan syns toppen på filterhuset och till vänster har jag skruvat bort den kran (som någon tidigare i tråden trodde kunde vara en bränslekran) för att lufta systemet. Om detta funkar borde det väl komma bränsle ut här när luften är borta? DEn korta videosnutten visar att det finns luft i filerkoppen. Är det ett problem eller är det OK att inte filterkoppen är helt fylld? https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238191/238191-08524c0d96da276f33385c3a2a2a2821.jpg
https://vimeo.com/494940294

Ja, luften måste ersättas med diesel. Annars funkar det inte.

Men varför har du skruvat bort kranen? Du behöver alltså pumpa så att du har diesel istället för luft ända fram till motorn enkelt uttryckt (helst ända fram till spridarna).

Bulten till höger om hålet där jag antar att kranen suttit hade jag provat att lossa och sedan pumpat på handpumpen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 635 Inlägg
27 december 2020
#28
mopedbil2020 skrev:
Growe skrev:
värt att nämna att dessa mekaniska pumpar väldigt ofta går sönder och kan ge ett resultat som du råkat ut för..      motorn kan så klart kanske dra fram lite bränsle men den mekaniska pumpen matar dieselpumpen så  den klarar sig inte utan mekaniska pumpen..    om du inte lyckas pumpa fram bränsle manuellt genom att köra manuellt på pumpen med ett öppet spridar rör eller luftskruv så är säkert pumpen trasig  är ju ett membran i pumpen som inte håller för evigt..

OK så det räcker inte att försöka dra runt startmotorn och dieselpunpen om den mekaniska gått sönder?

Är den mekaniska pumpen trasig kommer motorn aldrig starta. Möjligen tända till om du pumpar utav h-vete på handpumpen men det saknar poäng...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

19 Inlägg
27 december 2020
Trådstartare
#29
Brådhis skrev:
mopedbil2020 skrev:
Ny fråga i denna följetång. PÅ bilden nedan syns toppen på filterhuset och till vänster har jag skruvat bort den kran (som någon tidigare i tråden trodde kunde vara en bränslekran) för att lufta systemet. Om detta funkar borde det väl komma bränsle ut här när luften är borta? DEn korta videosnutten visar att det finns luft i filerkoppen. Är det ett problem eller är det OK att inte filterkoppen är helt fylld? https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238191/238191-08524c0d96da276f33385c3a2a2a2821.jpg
https://vimeo.com/494940294

Ja, luften måste ersättas med diesel. Annars funkar det inte.

Men varför har du skruvat bort kranen? Du behöver alltså pumpa så att du har diesel istället för luft ända fram till motorn enkelt uttryckt (helst ända fram till spridarna).

Bulten till höger om hålet där jag antar att kranen suttit hade jag provat att lossa och sedan pumpat på handpumpen.

OK. jag har skruvat bort kranen för att jag trodde att luftningen skedde där men det skulle ju kunna vara bulten till höger förstås. Kollar det.

* Voff voff *
10 635 Inlägg
27 december 2020
#30
mopedbil2020 skrev:
Brådhis skrev:
mopedbil2020 skrev:
Ny fråga i denna följetång. PÅ bilden nedan syns toppen på filterhuset och till vänster har jag skruvat bort den kran (som någon tidigare i tråden trodde kunde vara en bränslekran) för att lufta systemet. Om detta funkar borde det väl komma bränsle ut här när luften är borta? DEn korta videosnutten visar att det finns luft i filerkoppen. Är det ett problem eller är det OK att inte filterkoppen är helt fylld? https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238191/238191-08524c0d96da276f33385c3a2a2a2821.jpg
https://vimeo.com/494940294

Ja, luften måste ersättas med diesel. Annars funkar det inte.

Men varför har du skruvat bort kranen? Du behöver alltså pumpa så att du har diesel istället för luft ända fram till motorn enkelt uttryckt (helst ända fram till spridarna).

Bulten till höger om hålet där jag antar att kranen suttit hade jag provat att lossa och sedan pumpat på handpumpen.

OK. jag har skruvat bort kranen för att jag trodde att luftningen skedde där men det skulle ju kunna vara bulten till höger förstås. Kollar det.

Räcker antagligen med att lossa den några varv, brukar vara så. Och när det kommer diesel där skruvar du åt den raskt. Då har du diesel fram till filtret iaf. Sedan kan du lossa någonstans efter filtret och pumpa vidare så du fyller dit fram.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 635 Inlägg
27 december 2020
#31
Sedan är det ju värt att notera att luften som från början fick motorn att stanna måste ha kommit in någonstans. Passa på att leta efter spuckna slangar och dåliga packningar när du ändå är där och rotar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 079 Inlägg
27 december 2020
#32
Det finns ett "knep" som man kan använda om det inte funkar att lufta. Man kan spruta in startgas och köra länge på starten så kommer det till slut lufta sig själv och motorn starta som vanligt. Men det sliter på motorn, dels på själva startmotorn och dels tvättar startgasen bort oljan från cylinderväggarna så de slits mer.

* Voff voff *
10 635 Inlägg
27 december 2020
#33
Utmarks-Loke skrev:
Det finns ett "knep" som man kan använda om det inte funkar att lufta. Man kan spruta in startgas och köra länge på starten så kommer det till slut lufta sig själv och motorn starta som vanligt. Men det sliter på motorn, dels på själva startmotorn och dels tvättar startgasen bort oljan från cylinderväggarna så de slits mer.

En vevhusexplosion senare behöver man inte fundera på motorn alls... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 079 Inlägg
27 december 2020
#34
Brådhis skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Det finns ett "knep" som man kan använda om det inte funkar att lufta. Man kan spruta in startgas och köra länge på starten så kommer det till slut lufta sig själv och motorn starta som vanligt. Men det sliter på motorn, dels på själva startmotorn och dels tvättar startgasen bort oljan från cylinderväggarna så de slits mer.

En vevhusexplosion senare behöver man inte fundera på motorn alls... wink

Äsch, bra att blåsa ur grejerna ibland wink

19 Inlägg
21 januari 2021
Trådstartare
#35
Hej alla som hjälpte mig att fundera på min mopedbil. För att påminna så förlorade den ganska plötsligt kraft och stannade. Gick igång en gång till men stannade snabbt igen och har sedan dess inta startat igen. Trodde det var luft i bränslesystemet men har nu fått besked efter att verkstan tagit bort toppen.

Nu har det visat sig att felet är ingen kompression i (åtminstone) ena cylindern vilket beror på skador på cylindern.

Verkstan tror att kanske nån kolvring lossnat och orsakat skadorna som kräver motorbyte.

Hur som helst. Nu är det för dyrt för mig att fixa. Nån som är intresserad av en defekt mopedbil?

/Nils


Sök