3075
Sök

Behålla bil eller byta

19 Inlägg
31 december 2020
Trådstartare
Hej på er!

Vill först önska er ett gott nytt år!

Jag har en Audi A4 1,8T 2009 kombi.

Jag kör relativt korta sträckor på vardagarna till jobbet på runt 7km enkel väg.
Utöver jobbsträckan så kan det bli nån runda till affären m.m på kanske 3-5km på helgerna.

Bilen har snart rullat 20.000
Bromsskivorna bak behöver snart bytas annars är den problemfri i maskineriet.
Har servat och bytt oljefilter nyligen.
Till sommaren behöver sommardäck köpas och bilen ska besiktigas i Mars.

Har ingen familj så är för det mesta ensam i bilen.

Har gått i tankar att försöka cykla mera och kanske byta bilen mot en mindre bil som
drar mindre bensin och är billigare i skatt och försäkring.
Tex Toyota Aygo/Yaris eller någon i den stilen storleksmässigt.

Eftersom det bara är min röv som ska tas till jobbet eller handla käk så kan bilen vissa stunder kännas onödigt stor för mina ändamål.

Hur skulle ni gjort?
Bilen har gått en del mil och nu börjar väl snart alla fel visa sig som folk brukar säga när bilen
kommer upp över dessa mil.

Tanken jag haft är att byta in bilen till en mindre bil med färre miltal och har man tur kanske en slant utöver bytet.

Har sett på Blocket tex vissa småbilar med runt 8-9000 mil på mätaren för billig peng och årsksatt på runt 600lappen och bensinsnåla som attan.
Så känns som en riktig pengasparare för min del att äga en sån i nuläget. smile

Kom gärna med lite tips! smile

6 631 Inlägg
31 december 2020
Hade avvaktat till besiktning och sälja den efteråt, en nybesiktigad (och godkänd) bil är betydligt mer intressant

De/Dem

* Voff voff *
10 583 Inlägg
31 december 2020
Audin86 skrev:
Hej på er!

Jag kör relativt korta sträckor på vardagarna till jobbet på runt 7km enkel väg.
Utöver jobbsträckan så kan det bli nån runda till affären m.m på kanske 3-5km på helgerna.

Har gått i tankar att försöka cykla mera och kanske byta bilen mot en mindre bil som

Eftersom det bara är min röv som ska tas till jobbet eller handla käk så kan bilen vissa stunder kännas onödigt stor för mina ändamål.

Hur skulle ni gjort?
Bilen har gått en del mil och nu börjar väl snart alla fel visa sig som folk brukar säga när bilen

Tanken jag haft är att byta in bilen till en mindre bil med färre miltal och har man tur kanske en slant utöver bytet.

Har sett på Blocket tex vissa småbilar med runt 8-9000 mil på mätaren för billig peng och årsksatt på runt 600lappen och bensinsnåla som attan.

Med runt 500 mil per år (baserat på det du skrivit) blir besparingen försvinnande liten... Även om du skulle halvera förbrukningen sparar du mindre än 300 kr per månad i bränslekostnad.

Jag personligen skulle gärna lägga dom pengarna extra för att åka A4 istället för Aygo...

Visst skatt och försäkring skiljer förstås också, men ändå... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
17 996 Inlägg
1 januari 2021
Jag personligen skulle gärna lägga dom pengarna extra för att åka A4 istället för Aygo...

Tja, jag bytte från en relativt törstig gammal Citroen till en Aygo i somras. Jag körde 2 mil om dagen förvisso men det var en markant skillnad i kostnader om man ser till helheten. Försäkringen sjönk och skatten på en Aygo är 360:-/år så även där blev det några hundralappar mindre varje månad. Sen drar den ju "ingenting".

Ska man bara frakta röven till jobbet och ICA så varför inte? Men att dra iväg på "långresor" på 20-30 mil rekommenderas inte då du är van vid din Audi. Kan bli jobbigt även om det går så klart. Körde en längre resa med den och låg i +120 km/h på motorvägen. Det går fint men bullrade en hel del.

Skulle jag behöva en extrabil igen ett tag så hade jag inte tvekat en sekund i bilvalet. Dessutom håller de bra i värde. Ångrar man sig så får man igen pengarna. Sen så sliter det rätt bra på en bil att bara köra kallstarter. Så att ha någon dyrare sådan för den sortens transporter känns i mina ögon bara onödigt.

När ska TS byta kamrem på bilen då? Kanske närmar sig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 192 Inlägg
1 januari 2021
Behöver du bil överhuvudtaget egentligen? Är du främst inne på att spara pengar så är mitt tips att sälja Audin, köpa en schysst elcykel/moped och utföra all pendling och handling med den. Hur billig bil du än köper så måste du nog räkna med minst 1000kr/månad för alla fasta kostnader + bensin och sedan en buffert för när oförutsedda saker skiter sig.

Det kanske räcker att hyra bil de gånger du faktiskt behöver en?

Bara en tanke! smile

19 Inlägg
2 januari 2021
Trådstartare
Brådhis skrev:
Audin86 skrev:
Hej på er!

Hur skulle ni gjort?

Med runt 500 mil per år (baserat på det du skrivit) blir besparingen försvinnande liten... Även om du skulle halvera förbrukningen sparar du mindre än 300 kr per månad i bränslekostnad.

Visst skatt och försäkring skiljer förstås också, men ändå... wink

Jo det är sant.
Var inne på en bilfirma och såg en liten bil som är en Kia Picanto 1,1 eco med endast 420kr årskatt och runt 120Kr billigare i månaden i försäkring.
Sulle man räkna per år så skulle jag spara in en hel del om jag då även räknar med runt en halvering av tankning per månad i kostnad. 

Så enligt min beräkning lite snabbt såhär fast man är ruggigt dålig på matte så skulle jag
nog spara in närmare 7000:-/året om man då räknar med bensinkostnanderna.

Men som du säger så är Audin bra mycket behagligare att köra och en mycket bättre bil. smile
Sen lär ju inte folk stå i kö för att få åka med i Kian. smile haha

Tål att sovas några nätter på denna fundering. smile

19 Inlägg
2 januari 2021
Trådstartare
Cracksoup skrev:
Behöver du bil överhuvudtaget egentligen? Är du främst inne på att spara pengar så är mitt tips att sälja Audin, köpa en schysst elcykel/moped och utföra all pendling och handling med den. Hur billig bil du än köper så måste du nog räkna med minst 1000kr/månad för alla fasta kostnader + bensin och sedan en buffert för när oförutsedda saker skiter sig.

Det kanske räcker att hyra bil de gånger du faktiskt behöver en?

Bara en tanke! smile

Var faktiskt inne på att köpa mig en elcykel.
Har inte släppt den tanken ännu heller.. även moped skulle vara trevligt att ha fram och tillbaka till jobbet.

Men känslan att veta att man har tillgång till bil när som är för mig en skön känsla.
Att veta att man bara kan ta nyckeln och hoppa in och åka när det behövs.

Men det är för att man är för bekväm av sig som man inte släpper tanken på att helt vara
utan bilägande.

19 Inlägg
2 januari 2021
Trådstartare
Hybrid_ skrev:

Tja, jag bytte från en relativt törstig gammal Citroen till en Aygo i somras. Jag körde 2 mil om dagen förvisso men det var en markant skillnad i kostnader om man ser till helheten. Försäkringen sjönk och skatten på en Aygo är 360:-/år så även där blev det några hundralappar mindre varje månad. Sen drar den ju "ingenting".

Ska man bara frakta röven till jobbet och ICA så varför inte? Men att dra iväg på "långresor" på 20-30 mil rekommenderas inte då du är van vid din Audi. Kan bli jobbigt även om det går så klart. Körde en längre resa med den och låg i +120 km/h på motorvägen. Det går fint men bullrade en hel del.

Skulle jag behöva en extrabil igen ett tag så hade jag inte tvekat en sekund i bilvalet. Dessutom håller de bra i värde. Ångrar man sig så får man igen pengarna. Sen så sliter det rätt bra på en bil att bara köra kallstarter. Så att ha någon dyrare sådan för den sortens transporter känns i mina ögon bara onödigt.

När ska TS byta kamrem på bilen då? Kanske närmar sig...

Satt och räknade på det där också och det var därför den stora funderingen kom på att byta bil.
Var inne på en bilfirma och såg en liten Kia Picanto 1,1 Eco som stod där.

Åkte hem och räknade lite och kom fram till att jag sparar in många tusenlappar per år om jag skulle byta.
Då räknar jag med skatt, försäkring och bensin.

Kian skulle halvera min bensinkostnad i månaden.

Men som tidigare påpekats så är ju självklart Audi både en bättre och behagligare bil.

Fast håller med dig att vissa sträckor jag kör svider och känns onödig att köra med en kombi Audi ensam.

En kasse matvaror får plats i en liten bil också. wink

Det är kamkedja på min modell. Så det är plus!

Sök