Kommer också byte till fossilbil igen om det skulle bli billigare än el i framtiden. Kan vi lämna det nu?
Politiker är påhittiga och pengarna kommer nog komma in hur eller hur.
Är redan vansinnigt dyrt att "tanka" på snabbladdare om man ser till energikostnaden. Ett vanligt pris är 4:50/kWh vilket om diesel kostade lika mycket skulle innebära ett literpris på:
1 liter diesel = 9,9633kWh ~ 10kWh
4,50 X 10 =
45kr/liter.Mest rättvisa beskattningmodellen vore att beskatta energin i kWh istället och samtldigt ha en modell baserad på vikt och co2.
Grundavgift 360 kr för alla fordon.
Viktbaserad vägslitageskatt 1kr/kg totalvikt (elbilar är generellt tyngre / sliter mer på vägarna)
co2 beskattning 10kr/gram från 0 gram.
energiskatt alt. 1: 1kr/kWh som räknas på mängden drivmedel som ryms i tanken/batteriet
energiskatt alt. 2: 10kr/kWh fordonet förbrukar.
För min elcorsa hade fordonsskatten då blivit:
360
totaltvikt 1920kg X 1 kr/kg = 1920 kr
co2: 0kr
Energiskatt 1: 50 kr X 1kr/kWh (batteri 50kWh), Energiskatt 2 10kr/kWh förbrukning: 17,4 kWh/100km X 10 = 174 kr.
Totalt 1:
2330 kr. , Totalt 2:
2454 kr.Enklaste utförandet av fossilvariant (75hk bensin) hade fått följande:
360
Totalvikt 1550kg X 1 kr/kg = 1550 kr
co2: 119gram X 10kr/gram = 1190 kr
Energiskatt 1: 44 liters tank * 9 kWh/liter bensin = 396 kr, energiskatt 2: 5,3l/100km = 5,3 X 9 = 47,7 kWh/100km X 10 = 477 kr
Totalt 1:
3496 kr. , Totalt 2:
3577 kr.På så vis hade elbilarna betalat för sitt extra vägslitage och fossilbilarna för sin påverkan på miljön och klimatet.
Sedan kommer ju bränslekostnaden uppepå men där kanske man inte ska skatta efter kWh, hade blivit väldigt orättvist för de som inte kan finansiera en elbil att betala 25-30 kr/liter...
Kan vi lämna den diskussionen om barnarbetare m.m nu? Känns som dne hör hemma i en egen tråd