3597
Sök

Golf vR6 Makeover, Nu rullar den i Örebrotrakterna!

vRsex
471 Inlägg
25 april 2007
Trådstartare
#221
Hur lagar man detta? bara att byta ringar, kommer nya passa rakt in iom att dom gamla sitter så fast?

Hur gör jag så det som hänt inte händer igen?  vad har hänt?

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

43 Inlägg
25 april 2007
#222
Skee skrev:
Hur lagar man detta? bara att byta ringar, kommer nya passa rakt in iom att dom gamla sitter så fast?

Hur gör jag så det som hänt inte händer igen?  vad har hänt?

troligtvis blir det för hög kompression med kompressorn därför högre värme och utmattning av ringarna
Om du inte vill lyfta blocket så måste du nog hona loppen iallafall försök att skydda veven så gott det går om du honar
nya ringar som klarar den högre belastningen men om dom sitter riktigt fast får du kanske till och med byta kolvar (finns mått på spel mellan ring och kolv kolla t.ex. haynes)
glöm inte nya bultar till stakarna (ett måste på trimmade motorer) kolla även lager
och ev. ny tjockare toppackning eller dubbla som tidigare inlägg sa  för att sänka komp. speciellt om du måste plana toppen
Senast redigerat av Taarzaahn (25 april 2007)


vRsex
471 Inlägg
26 april 2007
Trådstartare
#223
Lämnade in Toppen på planing, kostade mellan 1600-1800kr + moms för att dom skulle plocka ur ventilerna och plana sen sätta ihop igen men nya tätningar.

Beställt 2 st Sharan VR6 stålpackningar.
Kolvarna ska jag rengöra då wallens i GBG titta på dom o sa att rengör dom först så kommer dom funkar igen,, ta lite fint slippapper på kolven och i cylinder loppet lite lätt för att bryta eventuella repor.

Dom mätte också kolven och den var det inga problem med, lite smalare på toppen än på botten, med några mikrometer.
Jag gissar på att när far blästra insuget flög det in lite glas i insuget som lossna när jag starta motorn, kommer ta högtrycken med stuprörslangen i det insuget nu för att vara säker.
Senast redigerat av Skee (26 april 2007)

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

vRsex
471 Inlägg
26 april 2007
Trådstartare
#224
Köpte Elrng bultar så dom kommer imorgon, toppen hoppas jag är klar imorgon med samt kommer sharan packningen.

Nu är alla 6 kolvarna isär plockade och shellsoltvättade samt monterade igen, kolvringarna glider mycket lätt.
Tog väldigt fin slipband och jämnade ut reporna lite lätt på toppen också.
http://www.geting.se/image.php/39045-DSC00494.JPG http://www.geting.se/image.php/36778-DSC00495.JPG  http://www.geting.se/image.php/4604-DSC00496.JPG  http://www.geting.se/image.php/39046-DSC00497.JPG  http://www.geting.se/image.php/39047-DSC00498.JPG

Dags att åka till jobbet....
Senast redigerat av Skee (27 april 2007)

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

vRsex
471 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
#225
Löning  = Inköp  big_smile
http://www.garaget.org/gallery/archive/44901/10237/44901-80476.jpg
Starkt batteri för bilen import från Tyskland, kostade €289+€16frakt=2800kr.
23 Kg tongue ska bli kul o testa detta.
Senast redigerat av Skee (27 april 2007)

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

vRsex
471 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
#226
Japp vart o hämtat toppen från planing, kommer in i verkstaden så ryter killen till Tjena Dennis! hmm hur kunde han mitt namn? då hade en bekants kusin just varit där o planat sin vr6 topp :roll:  iaf 2456kr kostade det, saftigt, men då tog dom isär ventilerna och nya tätningar i med.
http://www.garaget.org/gallery/archive/44901/10237/44901-80542.jpg
Ny stål sharan packning 780kr och 25 liter V-power är inhandlat också... Sen nya rostfria mutttrar till grenröret.
http://www.geting.se/image.php/39238-DSC00500.JPG http://www.geting.se/image.php/39237-DSC00501.JPG
Dags att gå ut och skruva smile
Senast redigerat av Skee (27 april 2007)

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

vRsex
471 Inlägg
27 april 2007
Trådstartare
#227
Kolvringarna var i okej skick.
http://www.geting.se/image.php/39069-ringarna.JPG
Där ser ni ett exempel på hur jag mätte, ner med en tejprulle sedan bladmått.
Mer än 0.4 men inte 0.6
Senast redigerat av Skee (27 april 2007)

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

klabbarpan
3 041 Inlägg
27 april 2007
#228
låter som en mycket god ide big_smile Snart en ny prov tur kanske?


vRsex
471 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
#229
nixon89 skrev:
låter som en mycket god ide big_smile Snart en ny prov tur kanske?

Nja saknar en grenrörspackning samt termostathuspackning som jag inte får förän på onsdag,
dom gjorde fel hos grossisten.
Men ja inte långt borta nu.

Lite nya topplocksbultar.
http://www.garaget.org/gallery/archive/44901/10237/44901-80635.jpg
samt alla kolvar sitter i motorn nu igen.
http://www.garaget.org/gallery/archive/44901/10237/44901-80636.jpg
Så imorgon ska jag byta topplockspackning med en kompis sedan åker toppen på därefter ska jag börja demontera växellådan för att svetsa fast två sprintar i diffen.

hur hårt ska man dra topplocksbultarna samt överhängen?

råka repa en av glidlagren lite, ga en lätt slip för att få bort den vassa kanten på den, hoppas det blir bra, ska försöka få en annan imorgon om jag kan.

Edit: fasen vilket pill att sätta i kolvarna för hand utan verktyg, tror det var enkelt iom att jag har 15graders vinkel på cylindrarna så man kilade ner dom bit för bit, dock klippte en ring av en bit av min nagel hmm
Senast redigerat av Skee (28 april 2007)

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

Larmtekniker
307 Inlägg
28 april 2007
#230
Ser riktigt bra ut, får man fråga en sak bara, ska du besiktiga den med kompressor eller kommer du att ta ut den vid varje besiktningstillfälle?

/ Wången

543 Inlägg
28 april 2007
#231
Ser duktigt bra ut. Lycka till med allt!

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

vRsex
471 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
#232
Asså fy fasen vad pilligt,,  satt o jonglerade med två domkrafter till jag fick ut växellådan, usch!!!!
http://www.garaget.org/gallery/archive/44901/10237/44901-80881.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/44901/10237/44901-80883.jpg
Är inte ens säker på att jag får ihop detta, ju djupare jag gräver ju mer fel hittar jag, rev just sönder ett motorfäste, rostigt.
ska kanske beställa lite saker från staterna på måndag  om jag inte hitter likvärdigt i tyskland.
2300kr för silikonslang kittet med tull men ska se om jag kan trixa lite.
http://www.geting.se/image.php/39497-TCS109C.jpg   http://www.geting.se/image.php/39498-kudde.jpg
http://www.mjmautohaus.com/catalog/inde … =2_6_15_42
Senast redigerat av Skee (28 april 2007)

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

vRsex
471 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
#233
Nån som vet vart man förstärker här i?
http://web.comhem.se/~u63122787/sprangskisser/VAG12840.gif
kanske värt o köpa en Peloquin diff.

Önskar man hade spons big_smile
Senast redigerat av Skee (29 april 2007)

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

vRsex
471 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
#234
Ska förmodligen beställas:
Peloquin diff som har en leverans tid på 6veckor, fan!
Schrick 248 kammar, denna kan nog väntas med.
Samco blåa vattenkyl silikonslangar
Nytt Motorfäste. då det förra gick sönder.
http://www.geting.se/image.php/39597-DSC00508.JPG

Ny rem till kompressorn.
Ny kopppling.


Beställt.
Tarox6 frambromsar är beställda.
http://www.geting.se/image.php/39587-framskarm2.jpg och http://www.geting.se/image.php/39586-framskarm.jpg

Men FAN vad sne man kan bli, testade sidokjolarna, visar sig att dom är ½cm för långa!
http://www.geting.se/image.php/39592-DSC00510.JPG  http://www.geting.se/image.php/39593-DSC00509.JPG
Och jag fattar inte hur dom ska sitta
http://www.geting.se/image.php/39594-DSC00511.JPG http://www.geting.se/image.php/39595-DSC00512.JPG
Ska ringa tillverkaren imorgon, få se vad dom säger.
Senast redigerat av Skee (2 maj 2007)

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

King
82 Inlägg
29 april 2007
#235
önskar dig lycka till då du verkligen lägger ner din själ i detta smile, men ska du besikta bilen med eller utan kompressorn? vet nån här vad besiktningsmännen säger om det?


/Marko

Mercedes Benz C220 AMG Edition

vRsex
471 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
#236
makibosset skrev:
önskar dig lycka till då du verkligen lägger ner din själ i detta smile, men ska du besikta bilen med eller utan kompressorn? vet nån här vad besiktningsmännen säger om det?


/Marko

Nja ville inte lägga ner så mycket själ i bilen från början, var ju bara kjol, stereo och enkelt trim, var inte planerat att motorn skulle falera roll så det blir lite mer än tänkt tongue men så fort karusellen börjat går den inte stoppa sa kompisarna och jag börjar hålla med.

Bilen är redan besiktigad februari och har en 9 i slutsiffra så nästa besiktning blir till våren 2008 smile då bilen står stilla på vintern.

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

4 767 Inlägg
29 april 2007
#237
Skee skrev:
Men FAN vad sne man kan bli, testade sidokjolarna, visar sig att dom är 1cm för långa!
http://www.geting.se/image.php/39592-DSC00510.JPG  http://www.geting.se/image.php/39593-DSC00509.JPG
Och passformen är helt K*K
http://www.geting.se/image.php/39594-DSC00511.JPG http://www.geting.se/image.php/39595-DSC00512.JPG
Ska ringa tillverkaren imorgon, fasen, bara skit efter skit.

Hehe visst är det härligt med eftermarknads glasfiberkit.. kitet jag monterade på min skyline, där var sidokjolarna olika långa, skiljde 12 mm. Båda var för korta. Var rätt mycket jobb innan jag fick allt att sitta perfekt.

Lycka till med ditt projekt! Nu när det spårat ur rejält big_smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

vRsex
471 Inlägg
1 maj 2007
Trådstartare
#238
Erick skrev:
Lycka till med ditt projekt! Nu när det spårat ur rejält big_smile

Mvh
Erick

Svarthål i plomboken wink

Japp då är Peloquindiffen beställd, vill tacka för tipset att man kunde köpa den på thescirocco.com dock är killen en anning svår att nå!
Kostade mig 5900kr inkl frakt, passa på medans dollarn är låg.

en Genomskärning på en quaife diff men samma funktion.
http://www.quaife.co.uk/shop_images/ATBdiff16472.jpg
Längtan är stor, undra nu om jag får ihop den.
http://www.garaget.org/gallery/archive/44901/10237/44901-81848.jpg
Ska ge kraft till båda hjulen även om det ena frispinner, tex om du svänger eller står på is så går kraften vanligtvis till hjulet med minst motstånd, med denna får du jämnt fördelad kraft vid tex starter och svängar, ska bli riktikgt intressant.

3 veckor leveranstid:(
Senast redigerat av Skee (1 maj 2007)

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
1 maj 2007
#239
Har följt ditt projekt ett tag nu och det är skoj att se när någon ger allt. Ett tips på förstärkningsdelar är http://www.dli-teknik.se/ lycka till.
http://web.telia.com/~u85541820/bilder/motorkuddar/mk3/bak1.jpg
Mvh Michael
Senast redigerat av mickecorrado (1 maj 2007)

Smoke Tires Not Drugs.

vRsex
471 Inlägg
1 maj 2007
Trådstartare
#240
mickecorrado skrev:
Har följt ditt projekt ett tag nu och det är skoj att se när någon ger allt. Ett tips på förstärkningsdelar är http://www.dli-teknik.se/ lycka till.
http://web.telia.com/~u85541820/bilder/ … 3/bak1.jpg
Mvh Michael

jupp trevlig kille det smile fästet jag drog sönder ska jag ersätta med G60/Tdi växellådsfäste 357199381C som är hårdare än Vr6 fästet, lite småknep som man får leta upp själv wink

www.vr6.nu Forumet för Bilar med VW VR6 motor.
www.Gatbilar.se/Skee <- För info om min bil :)


Sök