Steant skrev:
@ Happyman
Hej!
Nej… Tyvärr så hjälpte det inte. Dvs, vi bytte kylvätsketemperatur givare men gjorde inte nån skillnad.Och ja, den givaren spelar i sin tur en viktig roll vid kallstart, i och med att den ger motorn information om blandning, utifrån kylvätskans temperatur.
En kollega till mig har också samma problem med sin 1.2 flex fuel, så det verkar som att vi är ett gäng här i Sverige med samma jobbiga situation.
Men nu är det dags att sluta höfta, så på tisdag kommer jag göra en sista felsökning i en annan verkstad som har lite bättre koll på el-fel.( blev hänvisad av min vanliga verkstad, eftersom såna problem kan vara knepiga och kräver lite mer omfattande koll, än att bara leta efter för felkoder).
Men för att sammanfatta problematiken:
Bilen har det kämpigt med kallstart utomhus, i < 5+ grader, men alltid i kombination med fukt i luften. ( förra helgen startade bilen i -12 grader, utan problem, men INTE i Stockholms län, då är det oftast fuktigt som tusan).
Om bilen startar på andra eller tredje försök (man oftast nöter på startmotorn) då behöver man vänta 2-5 minuter innan man kör iväg, annars dör motorn.
Efter att motorn har varit igång i några minuter och temperaturen i motorn har blivit någorlunda hög så startar bilen utan problem 3-4 timmar efter.
Och för att sammanställa åtgärder som inte löser problemet, åtminstone i mitt fall, :
- Byte av varvtalsgivare, ingen skillnad
-Byte av tempgivare ( kylvätska), ingen skillnad
- Byte av tändstiften, ingen skillnad.
Även om jag inte är erfaren mekaniker själv, så tror jag att det felet har en enkel förklaring, såsom nån kabel som får sämre kontakt/ kapacitet pga kylan & fukt och drabbar bilen under kalla månaderna.
Jag lovar att återkomma med lösningen ( om det blir nåt)!
Allt gott