2967
Sök

Köpråd: Modellår kontra miltal.

4 Inlägg
3 februari 2021
Trådstartare
Vi ska köpa en "bättre begagnad bil"(haft en Volvo V70 1999 som gått ca.40000mil). Vi tänker oss en Volvo XC60 eller möjligen Volvo XC70(kanske finns alternativa modeller men måste börja någonstans). Modellår omkring 2010 och miltal omkring 10-15000 beroende på service(ifylld servicebok, ev.kamremsbyte m.m.). Budget är 60-80000kr men kanske få räkna med att gå upp mot 100000kr.

Diesel eller bensin, automat eller manuell och lullull är mindre viktigt(tror vi). Men visst vill vi gärna ha lite (mer) krut i motorn, lite högre frigång och eventuellt fyrhjulsdrift men ändå någon ekonomi  i körandet.

Försöker gaffla in miltal mot modellår i tron att hitta en optimal bil men vet inte vilket vi bör prioritera. Så modellår eller miltal? Vad säger ni? Inser ju att det är en kombination av allt. Men ändå.

Tacksam för råd / Lasse

6 289 Inlägg
3 februari 2021
Hej!
Hur långt kör du? Diesel brukar ju vara billigare om du kör långt!
Och varför Volvo? när t,ex Toyota finns!? -Volvo är ju nte direkt kända för att vara bränslesnåla... (även om jag personligen bara är intresserad av Audi A6 Avant i olika modellr ,))

* Voff voff *
10 774 Inlägg
3 februari 2021
Lasse_Volvo skrev:
Vi ska köpa en "bättre begagnad bil"(haft en Volvo V70 1999 som gått ca.40000mil). Vi tänker oss en Volvo XC60 eller möjligen Volvo XC70(kanske finns alternativa modeller men måste börja någonstans). Modellår omkring 2010 och miltal omkring 10-15000 beroende på service(ifylld servicebok, ev.kamremsbyte m.m.). Budget är 60-80000kr men kanske få räkna med att gå upp mot 100000kr.

Diesel eller bensin, automat eller manuell och lullull är mindre viktigt(tror vi). Men visst vill vi gärna ha lite (mer) krut i motorn, lite högre frigång och eventuellt fyrhjulsdrift men ändå någon ekonomi  i körandet.

Försöker gaffla in miltal mot modellår i tron att hitta en optimal bil men vet inte vilket vi bör prioritera. Så modellår eller miltal? Vad säger ni? Inser ju att det är en kombination av allt. Men ändå.

Tacksam för råd / Lasse

Hellre fler mil och nyare bil än tvärtom som jag ser det. Iaf inom rimliga gränser... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

762 Inlägg
4 februari 2021
Det är dumt att stirra sig allt för blind på en bils miltal. En bil som har gått 40000 mil kan vara i bättre skick än en som gått 5000 mil.

Det viktigaste är att kolla på hur bilen har skötts, har den varit pedantiskt skött eller har den gått som en företagsbil där man inte brytt sig om den?

Vart bilen har gått och hur den har körts är också en stor faktor i det hela.
T.ex. Bilar som körs mycket i städer körs ofta korta sträckor och hinner inte värmas upp mellan starterna, detta är inte bra samt att de ofta har mer dörruppslag mm. Men en bil som rullar mycket på landsväg/motorväg ofta hinner bli varmkörd och har färre kallstarter.

Skulle jag välja mellan två identiska bilar där den ena gått 5000 mil enbart stadskörning och den andra gått 15000 enbart långkörningar så hade jag valt den som gått längre. Då den antagligen har färre kallstarter och mindre slitage på koppling etc.

Bara ett litet tips att tänka på, men det viktiga är att provköra och känna på bilen så att allt känns bra. De modellerna du nämnde i trådstarten rullar ofta 40000 mil och används flitigt som taxibilar. Volvos egna motorer är det sällan problem med. smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 februari 2021
Lasse_Volvo skrev:

Tacksam för råd / Lasse

Jag har egen verkstad på hobbynivå. Valde därför att köpa en V70 D5 -07 år 2010 med 33500mil på mätaren. Körde kanske 18000mil innan det blev dax för att byta kamrem. Innan dess bara småsaker. Sen efter det började saker komma en efter en. Leder började gå åt och det blev tätare mellan service.

över 55000mil så började jag känna att det började bli dax att byta men körde vidare till 59000mil innan det blev av.

Vissa saker går på mil, andra på ålder. Gummilister, rost osv verkar gå på ålder och inte miltal.

Skall man sammanfatta det som att miltal ger slitage som går att repareta/byta ut medan ålder ger slitage som man får leva med. Glapp i larm, gummilister som börjar spricka, lacksläpp, rutor som kärvar osv.

Men upp till 50000mil och 10år så var det för min del inga som helst problem utöver det vanliga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

7 502 Inlägg
4 februari 2021
När det gäller köp av begagnad bil finns det 2 "nivåer" för att maskinskadeförsäkringen ska gälla:
10.000 mil och/eller 10 år - vilket som först uppnås.

Sedan gäller att avgöra om man ska köpa privat eller via näringsidkare.
Man får väga viss garanti mot högre pris.

Enägarbil direkt från säljaren föredrar jag.
Många ägare på kort tid är "nono" för mig.

Storstadsbil med få mil skulle jag passa på.
Mycket hellre en norrlandskörd med många mil.

Som andra redan skrivit: Milen betyder oftast mindre än åldern.

Rent generellt - ingen bil är så bra som när modeller ersätts av annan/nyare.

Alla bilar har sina typfel, som i regel är allmänt kända.

Den stora "minan" kan vara en ej bytt kamrem.

Måste man inte ha en kombi så är motsvarande sedan betydligt lägre prissatt p g a mindre efterfrågan.

En bra indikation på hur bilen sköts är att kolla hur den tvättats.
T ex hur rena är A-stolparna och framdörrarnas framkant samt under dörrarna.

6 180 Inlägg
4 februari 2021
Lasse_Volvo skrev:
Diesel eller bensin, automat eller manuell och lullull är mindre viktigt(tror vi).

Det är ju helt avgörande? Mycket viktigare än modellår och miltal.

Sök