4 februari 2021
Trådstartare
Hej!
Min volvo 744 89a har inte velat starta sen i lördags efter jag bytt lambdan då för den drack över 2l milen. Jag bytte den och startade för skulle köra en sväng men bilen gick bara i nån sekund och sen dog den bara och efter de har den varit stendöd. Den tänder till då och då ibland under startförsök men inget hopp om att den ska starta. Jag har gnista och får fram soppa i cylindrarna som vanligt, sen att tändstiften var kolsvarta är en sak men alla 4 borde inte dött på samma gång. Vi försökte rullstarta den och satan vad jag blev glad för den började gå lite men den gick riktigt kasst och orka inte hålla sig ingång och stendog.
Kan skriva med att jag testa koppla av kontakterna till spridarna och försökte köra den på bara startgas men den tände bara till nån få gång.
Det är ett jädra konstigt sammanträffande tycker jag och har bytt eller kollat en hel del och de är följande:
fördelarlock torkat med varmluft pistol
bytt rotor
kollat tändmodul
bytt lmm
bytt bränsletrycksreglatorn
bytt vevaxelgivare
soppa pumparna går bak och fram (bytta i december)
säkringar
bränslerelä
bytt bränslets databox
kollat efter tjuvluft
testat olika batterier
Min tanke är kan de va tändstift, tändspole, jordfel? Tempgivaren tycker jag inte de borde vara men kan de va den ändå, hade av den i höstas innan besiktning och bytte den har jag för mig.
Tack på förhand och hoppas nån vet vad detta kan vara.