Nu när Anglian gått i vinter ide i väntan på ny mappning , tänkte jag starta upp ett nytt projekt ! Man vill ju ha nått roligt att göra Det är alltså en MGB GT 1968 . Högerstyrd. 1800 cc motor på ca 100 hkr (inte speciellt fränt ) med en 4 växlad låda plus överväxel på 3.an å 4.an. Min plan är att bygga om den till vänsterstyrd och att stoppa i en smallblock Ford eller Cheva . Automat eller manuell .... inte bestämt mig ännu !
Ja hur börjar man egentligen ett nytt projekt ? För mig börjar det med en vision och en tanke , sen funderar jag på om det är genomförbart . Sen går jag igenom vad som behöver göras och vad som behöver skaffas. Många timmar på internet , kolla andras ideer och projekt . Sen börjar det "tråkiga jobbet med att strippa bilen från allt som inte kommer att användas .
Eftersom bilen ska byggas om till vänsterstyrd, så åker hela instrumentbrädan samt pedalställ. Elsystemet var ju en blandning kablar från 1968 och framåt , som ett djävla kråkbo så det åkte också
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Skärmarna togs av för att se om det finns någon rost ..... Ska lägga igen lite hål som inte behövs nu när bilen blir vänsterstyrd . Alla gamla skuvhål ska jag svetsa igen i motorrummet . Onödigt med en massa hål överallt som inte används ! Torped väggen kommer att ändras och även växellåds tunneln för att få plats med V8:an.
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Uppdatering ! Motorn plockade jag ner och block,toppar och vev lämnades in på Skara motor. Mororblocket honades , vevaxeln mättes upp och topparna planades.
En Volvo 1031 axel har inhandlats och den plockar jag isär för att senare korta den så den passar MG:n . Hade tur .... Diffen ser kanonfin ut så den kan jag använda !
Det här måste ju följas! Hur går det med funderingar kring växellåda? De 6-växlade grejerna som fanns till LT-motorerna är ju rätt stora, o en 4L60 e inte mycket mindre... 😳
Grabbarna på Hot Rod Garage smekte ju ner en 5.0 Fårrd-snurra i en MGB o satte en BW T-5 (har jag för mig) bakom å det var tydligen trångt nog ändå 😬 Men just T-5 borde väl annars funka rätt bra tänker jag?