Det sitter säkerligen ett filter där, och det är det som "sitter kvar" i kärlet.
Tar du ur filtret så var extra noga med att det inte rasar ner nå skit i vätskan. Inte så kul om den ev. skiten orsakar täppta rör eller skrotade broms/kopplingcylindrar.
Byte av bromsvätska ingår sällan i något serviceprogram, dumt nog. Den bör absolut bytas lite då och då för att fungera helt optimalt.
Risken med kass bromsvätska, dvs mycket fukt, är att bromsarna kan bli att koka betydligt lättare. Och kokande bromsar är väl inget man gärna vill ha
Och töm vätskan via bromsoken(alla 4). Kan man inte suga ur den så kan man låta det självrinna ut, det tar bara längre tid. Sen fyller man på i kärlet och pumpar ut(med bromspedalen) ca 1-2dl vätska ur varje ok. Då har man bytt iaf minst 95% av all vätska i systemet, vilket är gott nog. Vill man kan man upprepa proceduren flera gånger, men personligen anser jag det vara lite väl extremt "hemma i garaget".
En verkstad bör dock ha utrustning för att både suga ur vätskan(igen, via oken) och trycksätta kärlet, vilket helt klart är en bättre och snabbare metod än självrinning/pedalpumpning.