3560
Sök

Bromsvätske kärlets lock har fastnat

58 Inlägg
8 februari 2021
Trådstartare
#1
Hej!

Skulle kolla om bromsvätskan behöver bytas ut på vår nyligen köpta V50. Ja, som ni kan se på bilden så har ena delen av locket fastnat där i.

Har lust att använda en skruvmejsel och försöka dra ut den, men vill samtidigt inte råka trycka in det ännu mer. Har aldrig pillat under huven på en bil, därmed frågar jag er, oroar jag mig i onödan eller ska jag bara dra ut den?

Ska jag kanske köpa ett nytt lock innan jag gör det för att stänga kärlet igen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238729/238729-4e058eef9bca1a32b30b84f0d65d4c8c.jpg

* Voff voff *
10 597 Inlägg
8 februari 2021
#2
Den där ska vara där.
Senast redigerat av Brådhis (8 februari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 845 Inlägg
8 februari 2021
#3
Är inte detta flottören som ska varna för vätskenivån?

Bara att lyfta upp ur behållaren.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
8 februari 2021
#4
uhlin skrev:
Är inte detta flottören som ska varna för vätskenivån?

Bara att lyfta upp ur behållaren.

Nej, den sitter längre in under svarta plasten. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 126 Inlägg
8 februari 2021
#5
Hej!
Ser ut som det ska göra!
Fyll på lite bromsvätska åt gången och öppna bromsanslutningen höger bak och pumpa ut bromsvätska (eller trycksätt bromvätskebehållaren). Efter att du låtit ca 1-2dl bromsvästka rinna igenom till höger bak gör du samma sak med vänster bakbroms. Sen tar du höger fram och gör samma sak. Du avslutar sedan med vänster fram! Då har det gått åt ca 0,5-1liter bromsvätska.


58 Inlägg
9 februari 2021
Trådstartare
#6
Brådhis skrev:
Den där ska vara där.

jaka54 skrev:
Hej!
Ser ut som det ska göra!
Fyll på lite bromsvätska åt gången och öppna bromsanslutningen höger bak och pumpa ut bromsvätska (eller trycksätt bromvätskebehållaren). Efter att du låtit ca 1-2dl bromsvästka rinna igenom till höger bak gör du samma sak med vänster bakbroms. Sen tar du höger fram och gör samma sak. Du avslutar sedan med vänster fram! Då har det gått åt ca 0,5-1liter bromsvätska.

Okej, jag antog att det skulle se ut något likt nedan, där man väldigt tydligt kan se hur vätskan ser ut:
https://vermin-club.org/images/articles-2015/how-does-brake-fluid-get-contaminated.jpg

Är det då säkert att dra ur det svarta gummit för att se vätskan tydligare?

Tror dock det oavsett är dags för byte, då jag ringde runt till verkstäderna som servat bilen ända bak till 2013 och inget bromsvätskebyte nämndes. Så det kanske är dags ändå !

* Voff voff *
10 597 Inlägg
10 februari 2021
#7
Moz123 skrev:
Är det då säkert att dra ur det svarta gummit för att se vätskan tydligare?

Sannolikt ja, men varför? Vad är det du förväntar dig att kunna se? smile

Bromsvätskans skick kollas med en mätare som visar vattenhalten i den.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 701 Inlägg
11 februari 2021
#8
Brådhis skrev:
Moz123 skrev:
Är det då säkert att dra ur det svarta gummit för att se vätskan tydligare?

Sannolikt ja, men varför? Vad är det du förväntar dig att kunna se? smile

Bromsvätskans skick kollas med en mätare som visar vattenhalten i den.

Hmm, jupp sant. Vattenhalten i behållarens bromsvätska kan man mäta så.
Tyvärr, brukar inte bromsvätskan se likadan ut vid ett bakre ok o det finns ofta saker i den som påminner om vattenskadad leverstuvning... byta bromsvätska e´bra. Vissa suger upp det som finns i behållaren o häller i ny. Det är INTE att byta, på rätt sätt. Den som byter på rätt sätt, dvs. öppnar nipplar o suger ur skiten som finns i ledningar o bromsok tills det kommer ren vätska gör rätt. Allt annat e´fusk.

mvh/husse

2 406 Inlägg
11 februari 2021
#9
Det sitter säkerligen ett filter där, och det är det som "sitter kvar" i kärlet.
Tar du ur filtret så var extra noga med att det inte rasar ner nå skit i vätskan. Inte så kul om den ev. skiten orsakar täppta rör eller skrotade broms/kopplingcylindrar.

Byte av bromsvätska ingår sällan i något serviceprogram, dumt nog. Den bör absolut bytas lite då och då för att fungera helt optimalt.
Risken med kass bromsvätska, dvs mycket fukt, är att bromsarna kan bli att koka betydligt lättare. Och kokande bromsar är väl inget man gärna vill ha wink

Och töm vätskan via bromsoken(alla 4). Kan man inte suga ur den så kan man låta det självrinna ut, det tar bara längre tid. Sen fyller man på i kärlet och pumpar ut(med bromspedalen) ca 1-2dl vätska ur varje ok. Då har man bytt iaf minst 95% av all vätska i systemet, vilket är gott nog. Vill man kan man upprepa proceduren flera gånger, men personligen anser jag det vara lite väl extremt "hemma i garaget".
En verkstad bör dock ha utrustning för att både suga ur vätskan(igen, via oken) och trycksätta kärlet, vilket helt klart är en bättre och snabbare metod än självrinning/pedalpumpning.


58 Inlägg
12 februari 2021
Trådstartare
#10
Brådhis skrev:
Moz123 skrev:
Är det då säkert att dra ur det svarta gummit för att se vätskan tydligare?

Sannolikt ja, men varför? Vad är det du förväntar dig att kunna se? smile

Bromsvätskans skick kollas med en mätare som visar vattenhalten i den.

husseman skrev:
Brådhis skrev:
Moz123 skrev:
Är det då säkert att dra ur det svarta gummit för att se vätskan tydligare?

Sannolikt ja, men varför? Vad är det du förväntar dig att kunna se? smile

Bromsvätskans skick kollas med en mätare som visar vattenhalten i den.

Hmm, jupp sant. Vattenhalten i behållarens bromsvätska kan man mäta så.
Tyvärr, brukar inte bromsvätskan se likadan ut vid ett bakre ok o det finns ofta saker i den som påminner om vattenskadad leverstuvning... byta bromsvätska e´bra. Vissa suger upp det som finns i behållaren o häller i ny. Det är INTE att byta, på rätt sätt. Den som byter på rätt sätt, dvs. öppnar nipplar o suger ur skiten som finns i ledningar o bromsok tills det kommer ren vätska gör rätt. Allt annat e´fusk.

mvh/husse

Lucif3r skrev:
Det sitter säkerligen ett filter där, och det är det som "sitter kvar" i kärlet.
Tar du ur filtret så var extra noga med att det inte rasar ner nå skit i vätskan. Inte så kul om den ev. skiten orsakar täppta rör eller skrotade broms/kopplingcylindrar.

Byte av bromsvätska ingår sällan i något serviceprogram, dumt nog. Den bör absolut bytas lite då och då för att fungera helt optimalt.
Risken med kass bromsvätska, dvs mycket fukt, är att bromsarna kan bli att koka betydligt lättare. Och kokande bromsar är väl inget man gärna vill ha wink

Och töm vätskan via bromsoken(alla 4). Kan man inte suga ur den så kan man låta det självrinna ut, det tar bara längre tid. Sen fyller man på i kärlet och pumpar ut(med bromspedalen) ca 1-2dl vätska ur varje ok. Då har man bytt iaf minst 95% av all vätska i systemet, vilket är gott nog. Vill man kan man upprepa proceduren flera gånger, men personligen anser jag det vara lite väl extremt "hemma i garaget".
En verkstad bör dock ha utrustning för att både suga ur vätskan(igen, via oken) och trycksätta kärlet, vilket helt klart är en bättre och snabbare metod än självrinning/pedalpumpning.

Ville främst se om det är dags att byta bromsvätska, läste på en sida att bromsvätska ska helst vara klar och inte grumligt. Men jag tror det var ett bra tag sedan den byttes så det blir nog en tur till versktan för att göra detta. Hade varit roligt att testa göra det själv, men har inte rätt utrustning, erfarenhet eller tid just nu:)


Sök