4202
Sök

Bakhjulsdriven V70R, vill ej driva fram. film finns

502 Inlägg
13 februari 2021
Trådstartare
#1
Jag köpte denna V70R -99 som ett renoveringsobjekt där den skall ha tappat drivningen fram och bara skulle vara bakhjulsdriven. När jag köpte den så var vinkelväxel, kardan och höger drivaxel avmonterad och låg i skuffen. Sen har åren gått och bilen har stått i värmegarage under ett par år men nu så tänkte jag ta första steget i felsökandet vilket är att montera tillbaka allting och se hur bilen ter sig. Sen såg allting som var nermonterat riktigt bra ut! Som syns på filmerna som är länkade så är den bakhjuldriven just nu 😎😎 när jag skulle sätta i höger drivaxel (som ser fin ut) så reagerade jag på att det inte var något som helst motstånd när man snurrade på drivaxeln (har man neutral så känns ju alltid ett visst motstånd) men jag provade att försöka köra bilen då kardanen var bortplockad för att se om den driver överhuvudtaget, men det gjorde den inte. Däremot så såg vi att vinkelväxeln snurrar som syns på andra klippet (bilen står på marken, växel ilagd, kardanen bortkopplad och framhjulen står hela tiden stilla) där syns tydligt när bilen är i R, N och D.

Så jag monterade upp kardanaxeln för att se hur drivningen på bakhjulen var och där snurrar det för fulla muggar 😀 när man har i någon växel (R eller D) så driver den hela tiden trots att jag håller foten på bromsen, det syns på första filmen att hjulen snurrar lite saktare när jag håller foten på bromsen för att sedan snurra snabbare när jag släpper upp bromsen.
Så min fråga är nu vad det kan vara för fel? Jag har utgått hela tiden från att byta/renovera lådan men vad är det som kan orsakar detta? Diffren??Framhjulen har liksom ingen kontakt alls med växellådan. Med växelväljaren i P så går det ändå att snurra framhjulen medans bakhjulen förblir låst. 😊


Filmklipp med bilen upphissad bak:
https://www.youtube.com/watch?v=FrgZ3nC … asHagfeldt


Filmklipp på framhjulen i backen och vinkelväxeln snurrar:
https://www.youtube.com/watch?v=MgC3Trq … asHagfeldt


* Voff voff *
10 758 Inlägg
14 februari 2021
#2
En -99 har ju viskokoppling till bakhjulen. Driver det hela tiden bak är nog den inte så frisk... smile
Senast redigerat av Brådhis (14 februari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
14 februari 2021
#3
ja driver den inte fram är det en drivaxel..    lådan måste fungera felfritt.. annars snurrar inte bakhjulen..

vw och audisar blir enhjulsdrivna så fort 1drivaxel går av oavsätt om det är fram eller bak i bästa fall.. oftast slutar dom driva helt smile
Senast redigerat av Growe (14 februari 2021)

Kör fort så hinner inget hända...

7 500 Inlägg
14 februari 2021
#4
Helt o t så är det vid drivaxelbrott på en 4x4-bil bra att ha fördelningslåda så att man kan låsa "mittdiffen" och ta sig hem med hjälp av det axel som fungerar.
Tog mig, för några år sedan, hem 10 mil med en NIVA utan bakaxeldrivning genom att spärra "mittdiffen".
Funkar även på Land Rover Defender och tidiga Disco.
På Suzuki och de flesta JEEPar m fl räcker det med att lägga i 4x4 Hög för att ta sig hem med axelbrott.

Här kommer skillnaden fram på riktiga 4x4-bilar och låssas4x4 som Volvo, BMW och AUDI m fl.

Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
14 februari 2021
#5
torsen skrev:
Helt o t så är det vid drivaxelbrott på en 4x4-bil bra att ha fördelningslåda så att man kan låsa "mittdiffen" och ta sig hem med hjälp av det axel som fungerar.
Tog mig, för några år sedan, hem 10 mil med en NIVA utan bakaxeldrivning genom att spärra "mittdiffen".
Funkar även på Land Rover Defender och tidiga Disco.
På Suzuki och de flesta JEEPar m fl räcker det med att lägga i 4x4 Hög för att ta sig hem med axelbrott.

Här kommer skillnaden fram på riktiga 4x4-bilar och låssas4x4 som Volvo, BMW och AUDI m fl.

förstår inte ens varför dom inte är låsta från fabrik..  man ska ha både diffspärr och låst fördelningslåda annars är det ingen 4wd bil..  för i slutänden står man och spinner på ett eller två hjul.    varit med om någon vag bil som bara gick att backa med då hade drivaxeln vänster bak gått sönder ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

9 122 Inlägg
14 februari 2021
#6
Om det är så att bilen har konstant FWD och bakhjulen ska snurra ihop med framhjulen när viscokopplingen blir varm, så tycker jag att det låter som att växellådan är paj.


502 Inlägg
15 februari 2021
Trådstartare
#7
Jag hoppas att det kan vara drivknuten som gått sönder, jag såg tidigare att damasken vänster fram var trasig runt om, om det skulle kunna tyda på någonting. jag är inne på att det är diffen om har gått sönder, men jag har inte hört något skrammel alls när jag hissat upp bilen och lagt i en växel. smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
15 februari 2021
#8
Sonnback skrev:
Jag hoppas att det kan vara drivknuten som gått sönder, jag såg tidigare att damasken vänster fram var trasig runt om, om det skulle kunna tyda på någonting. jag är inne på att det är diffen om har gått sönder, men jag har inte hört något skrammel alls när jag hissat upp bilen och lagt i en växel. smile

om diffen går så ska den inte driva alls..    för diffen går ur låda sen sitter fördelningslådan som delar sin utgång med en drivaxel.   så det kan inte vara så jäkla mycket saker....

Kör fort så hinner inget hända...

502 Inlägg
20 februari 2021
Trådstartare
#9
Jag ryckte ur vänster drivaxel som såg ut såhär, ytterbiten satt kvar i växellådan men det var bara att pilla ut den 😊😊 jag utgår från att det inte är så mycket att diskutera om gällande vart felet är någonstans eller kan det finnas risk att man ändå måste ta ner lådan ändå?

https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110652/110652-f7c5c456cf998b8b443febf980c58dc6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110652/110652-c1870a23a2edaf6693cde12b3c423b24.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110652/110652-b4f6bcd9ebc802b2aba7e9562251b615.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/111/110652/110652-5f52b3c5b50feb7c2c5e30e0340c9a63.jpg


6 169 Inlägg
20 februari 2021
#10
Märkligt att den bara greppar om den yttersta lilla delen av splinesen som nu gått av, eller tänker jag fel?

Fri fart för ett fritt folk!
14 363 Inlägg
20 februari 2021
#11
Utmarks-Loke skrev:
Märkligt att den bara greppar om den yttersta lilla delen av splinesen som nu gått av, eller tänker jag fel?

någon som inte tryckt in drivaxeln ordenkligt  låsringen gör ju att det tar stopp innan man bottar drivaxeln så man får ta lite fart så den klickar i och låser faste axeln.  annars blir det som på bilden och den går av..  det värsta är ju att den kan ju hålla rätt länge innan den går sönder
men den har bevisligen inte suttit i ordenkligt eftersom man ser låsringen ligger lös just innan den gått in i splinsen..

Kör fort så hinner inget hända...

9 122 Inlägg
20 februari 2021
#12
Utmarks-Loke skrev:
Märkligt att den bara greppar om den yttersta lilla delen av splinesen som nu gått av, eller tänker jag fel?

Det sitter en låsring mellan smala och tjocka delen, när den smala delen lossnade så har drivaxeln krypit ur splinesen helt.


502 Inlägg
21 februari 2021
Trådstartare
#13
Jag reagerade också på att det var märkligt att den inte skulle greppa om fyra femtedelar av slipnesen är kvar, men det låter rimligt om det är som du säger att om låsbrickan släpper att hela axeln åker ur.

Men gällande ny axel, vad är det för axel som jag lär ha? jag tänker mig att den måste komma från en automat och vara -99 eller -00? om det finns fler axlar att välja på, vad är det för skillnad då isåfall på dom?
Jag hittade en axel från bildelsbasen med artnummer P9470932 (kommer från c70 2,4t -99) och såg också att en bilskrot som ligger någon timme bort har en c70 2.4t -00 automat. kan jag ta från en sugis eller måste det vara en turbobil? smile
Senast redigerat av Sonnback (21 februari 2021)


6 169 Inlägg
21 februari 2021
#14
Sätt dig på autodoc eller liknande och slå upp drivaxlar till olika modeller och se vilka som har samma


Sök