3146
Sök

Peugeot 508 SW problem med ratten och rattstångsbrytare

20 Inlägg
20 februari 2021
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Peugeut 508 som börjat krångla nu när det varit minusgrader i landet på ett tag. Jag har två problem egentligen.

Det första är ratten. För exakt ett år sen så låste sig ratten mitt i rondellen vid vänster sväng. Den låste sig inte helt för att vara exakt utan det blev jättesvårt att styra. Det var servopump som krånglade så jag bytte den. Nu, förra veckan, så hände det igen. Vid vänstersväng i rondellen så blev ratten jättetung. Jag kom hem och dagen efter så skulle jag lämna bilen till bilmekaniker. Jag startar bilen och ratten funkar som den ska, lätt och smidigt som om dagen innan aldrig hände. Jag lämnade bilen oavsett för kontroll och de hittade inget fel. Oljenivå bra, felkoder visar inget, allt är som det ska. Nu vågar jag inte lita på bilen igen, om den låser sig så att säga och sen blir bra igen av sig själv, hur kan jag lita på den? Jag blir spänd varje gång jag ska svänga. Har någon något idé om vad det kunde ha varit?

Det andra problemet är rattstångsbrytare. Den vänstra spaken funkar ej när jag ska ställa om till helljus. Allt annat ljus funkar på den men just helljus funkar inte. Den påverkar även kartan på GPS som är inbyggd, den är alltid i mörkläge när helljus inte funkar. Jag har besiktning av bilen sista dag är 31 maj och jag måste fixa den innan, annars blir jag underkänd på den. Problemet är att det är jättesvårt att hitta rattstångsbrytare som passar min bil. Original ny kostar närmare 8000 kronor och det tycker jag är jättedyrt. Jag har försökt på olika sidor som trodo och liknande men de hade inte. Mekaniker sa till mig att jag ska försöka hitta bara den vänstra spaken men det verkar som om det är omöjligt att hitta bara den utan man måste köpa båda, de verkar sitta fast som jag förstått. Jag undrar om någon har ett tips där jag kan köpa en begagnad rattstångsbrytare som inte kostar skjortan som ny. Jag uppskatar verkligen all hjälp, då jag börjar känna mig lite stressad ang den. Det verkar vara ett vanligt problem på Peugeut bilar sa en bilmekaniker som är specialiserad på just peugeut så det borde inte bli så svårt att hitta en begagnad rattstångsbrytare.

1 777 Inlägg
20 februari 2021
#2
Om det är ett vanligt fel, borde du köpa begagnat då?

2 845 Inlägg
20 februari 2021
#3
Bassiehof skrev:
Om det är ett vanligt fel, borde du köpa begagnat då?

Skulle nog säga samma. Är det ett vanligt fel så är risken stor du för samma problem igen.

Även om nypriset är  mycket så i det långa loppet blir det billigare. Förutsatt att bilen är bra förövrigt.

1 777 Inlägg
20 februari 2021
#4
uhlin skrev:
Bassiehof skrev:
Om det är ett vanligt fel, borde du köpa begagnat då?

Skulle nog säga samma. Är det ett vanligt fel så är risken stor du för samma problem igen.

Även om nypriset är  mycket så i det långa loppet blir det billigare. Förutsatt att bilen är bra förövrigt.

Kollade priset, och en sån där spak kostar lite mer än 1000 kr. Servopumpen är mycket dyrare, 8000 kr ny, så en sån skulle jag köpa begagnad. Såg en för 3500 kr inklusive frakt från en bil som rullat 6000 mil.

20 Inlägg
21 februari 2021
Trådstartare
#5
Bassiehof skrev:
uhlin skrev:
Bassiehof skrev:
Om det är ett vanligt fel, borde du köpa begagnat då?

Skulle nog säga samma. Är det ett vanligt fel så är risken stor du för samma problem igen.

Även om nypriset är  mycket så i det långa loppet blir det billigare. Förutsatt att bilen är bra förövrigt.

Kollade priset, och en sån där spak kostar lite mer än 1000 kr. Servopumpen är mycket dyrare, 8000 kr ny, så en sån skulle jag köpa begagnad. Såg en för 3500 kr inklusive frakt från en bil som rullat 6000 mil.

Spak som passar för Peugeot 508, alltså min bil? Var hittade du den, om man kan fråga?

Förra året då jag bytte servopump så kostade det mig ca 3500 kr, så den var begagnad. Idag hände det igen.  Jag körde den i torsdag, fredag, lördag inga problem. Idag, söndag, när jag skulle parkera bilen så blev ratten jäkligt tung igen. Efter ca halvtimme jag startade bilen, ratten funkar som den ska. Blir inte klok på den.

Jag har bestämt mig för att sälja bilen i sommar, jag litar inte på den och jag vill inte köpa nya delar som kostar jättemycket, pengar som jag inte får tillbaka vid en eventuell sälj.

1 777 Inlägg
22 februari 2021
#6
Point skrev:
Bassiehof skrev:
uhlin skrev:

Skulle nog säga samma. Är det ett vanligt fel så är risken stor du för samma problem igen.

Även om nypriset är  mycket så i det långa loppet blir det billigare. Förutsatt att bilen är bra förövrigt.

Kollade priset, och en sån där spak kostar lite mer än 1000 kr. Servopumpen är mycket dyrare, 8000 kr ny, så en sån skulle jag köpa begagnad. Såg en för 3500 kr inklusive frakt från en bil som rullat 6000 mil.

Spak som passar för Peugeot 508, alltså min bil? Var hittade du den, om man kan fråga?

Förra året då jag bytte servopump så kostade det mig ca 3500 kr, så den var begagnad. Idag hände det igen.  Jag körde den i torsdag, fredag, lördag inga problem. Idag, söndag, när jag skulle parkera bilen så blev ratten jäkligt tung igen. Efter ca halvtimme jag startade bilen, ratten funkar som den ska. Blir inte klok på den.

Jag har bestämt mig för att sälja bilen i sommar, jag litar inte på den och jag vill inte köpa nya delar som kostar jättemycket, pengar som jag inte får tillbaka vid en eventuell sälj.

Google. Kan vara fel årsmodell eftersom du inte angav årtal.

20 Inlägg
22 februari 2021
Trådstartare
#7
Bassiehof skrev:
Point skrev:
Bassiehof skrev:

Kollade priset, och en sån där spak kostar lite mer än 1000 kr. Servopumpen är mycket dyrare, 8000 kr ny, så en sån skulle jag köpa begagnad. Såg en för 3500 kr inklusive frakt från en bil som rullat 6000 mil.

Spak som passar för Peugeot 508, alltså min bil? Var hittade du den, om man kan fråga?

Förra året då jag bytte servopump så kostade det mig ca 3500 kr, så den var begagnad. Idag hände det igen.  Jag körde den i torsdag, fredag, lördag inga problem. Idag, söndag, när jag skulle parkera bilen så blev ratten jäkligt tung igen. Efter ca halvtimme jag startade bilen, ratten funkar som den ska. Blir inte klok på den.

Jag har bestämt mig för att sälja bilen i sommar, jag litar inte på den och jag vill inte köpa nya delar som kostar jättemycket, pengar som jag inte får tillbaka vid en eventuell sälj.

Google. Kan vara fel årsmodell eftersom du inte angav årtal.

Min modell av bilen är Peugeot 508 SW 2.2 HDi. Årsmodell 2012.

Snälla om du kan länka till sidan so du hittade, jag har letat överallt men ingen har passande till min bil.

1 777 Inlägg
22 februari 2021
#8
Point skrev:
Bassiehof skrev:
Point skrev:

Spak som passar för Peugeot 508, alltså min bil? Var hittade du den, om man kan fråga?

Förra året då jag bytte servopump så kostade det mig ca 3500 kr, så den var begagnad. Idag hände det igen.  Jag körde den i torsdag, fredag, lördag inga problem. Idag, söndag, när jag skulle parkera bilen så blev ratten jäkligt tung igen. Efter ca halvtimme jag startade bilen, ratten funkar som den ska. Blir inte klok på den.

Jag har bestämt mig för att sälja bilen i sommar, jag litar inte på den och jag vill inte köpa nya delar som kostar jättemycket, pengar som jag inte får tillbaka vid en eventuell sälj.

Google. Kan vara fel årsmodell eftersom du inte angav årtal.

Min modell av bilen är Peugeot 508 SW 2.2 HDi. Årsmodell 2012.

Snälla om du kan länka till sidan so du hittade, jag har letat överallt men ingen har passande till min bil.

Du kan söka själv med regnummer på Autodoc och liknande.

* Voff voff *
10 582 Inlägg
22 februari 2021
#9
Är det denna möjligen du inte vill länka till, Bassiehof?

https://www.autodoc.se/search?keyword=r … eugeot+508

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

20 Inlägg
22 februari 2021
Trådstartare
#10
Bassiehof skrev:
Point skrev:
Bassiehof skrev:

Google. Kan vara fel årsmodell eftersom du inte angav årtal.

Min modell av bilen är Peugeot 508 SW 2.2 HDi. Årsmodell 2012.

Snälla om du kan länka till sidan so du hittade, jag har letat överallt men ingen har passande till min bil.

Du kan söka själv med regnummer på Autodoc och liknande.

Jag sökte men blev ingen träff, inget med mitt reg nummer. Skitsamma nu, jag hittade på skroten en för 1700 kr, dock är den med båda delar, både höger och vänster spak.

20 Inlägg
13 maj 2021
Trådstartare
#11
....och så började rattjäveln låsa sig igen, inte helt men det är jätteseg att ratta 3 ggr på 3 dagar, jag stänger av bilen, efter en timme funkar som den ska. Blir inte klok på jäkla bilen.

6 630 Inlägg
13 maj 2021
#12
Om det fungerar igen efter en timme så är det nog något som överhettas

Kretskort eller kablage
Kanske även ett fel i mjukvaran som gör att den läser av fel värden.

De/Dem

20 Inlägg
13 maj 2021
Trådstartare
#13
xXSammy skrev:
Om det fungerar igen efter en timme så är det nog något som överhettas

Kretskort eller kablage
Kanske även ett fel i mjukvaran som gör att den läser av fel värden.

Den funkade bra sen februari, sista gången jag skrev här. Då bytte man en säkring och jag trodde att problemet löse sig. Men nu har det hänt som sagt 3 ggr på 3 dagar och då har jag inte ens kört mycket, fram och tillbaka till jobbet. Det händer när jag kör sakta, i rundellen när jag svänger eller när jag ska parkera bilen.

* Voff voff *
10 582 Inlägg
13 maj 2021
#14
Point skrev:
....och så började rattjäveln låsa sig igen, inte helt men det är jätteseg att ratta 3 ggr på 3 dagar, jag stänger av bilen, efter en timme funkar som den ska. Blir inte klok på jäkla bilen.

Du skrev ju att du hade detta problem innan, bytte till en begagnad servopump, det blev bra, och nu är felet åter. Alltså har väl den begagnade servopumpen gett upp...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

20 Inlägg
13 maj 2021
Trådstartare
#15
Brådhis skrev:
Point skrev:
....och så började rattjäveln låsa sig igen, inte helt men det är jätteseg att ratta 3 ggr på 3 dagar, jag stänger av bilen, efter en timme funkar som den ska. Blir inte klok på jäkla bilen.

Du skrev ju att du hade detta problem innan, bytte till en begagnad servopump, det blev bra, och nu är felet åter. Alltså har väl den begagnade servopumpen gett upp...

Innan jag bytte servopumpen så blev ratten "låst" även efter en timme och de sa direkt att servopumpen var trasig. Nu så funkar servo efter att jag låtit vila bilen uen halv timme eller timme. När de undersökte bilen så sa de att servopumpen var ok, hade den varit trasig igen hade inte låsningen släppt efter ett tag, för att sedan funka i ett par dagar och sen låsa sig igen. Det visas inga felkoder när de går igenom bilen.

Jag läste i en artikel av en kille som hade liknande problem. Han skrev att båda framdäcken måste vara exakt pumpade, om det är ojämnt kan det hända att servo agerar som det gör hos mig. Han löste det genom att bara pumpa framdäcken exakt samma. Jag undrar om det kan vara så enkelt? Kan framdäcken orsaka att servon agerar på detta vis?

1 695 Inlägg
13 maj 2021
#16
Hmm, nä inte ens på en Fransk skitbil som din, sälj skiten så fort du kan. O köp en bil.
mvh/husse

20 Inlägg
14 maj 2021
Trådstartare
#17
Jag gjorde en felsökning idag hos en annan verkstad och de visade följande: C1203 Styrservopump, mekanisk fastspänning.

Mekaniker sa att servopumpen som jag bytte för ett år sen troligen är inte korrekt monterad. Hm.
Senast redigerat av Point (14 maj 2021)

1 695 Inlägg
16 maj 2021
#18
Hehe- ja så lär det fortsätta, ingen vill ta ansvar för Fransk skit...- så byt bil- innan du lagt en förmögenhet på felsökning. O lär dig att de bilar som är billigast- kostar mest i Rep.  o nu snackar vi Fransk Skit. Riktiga bilar, så kostar de bästa knappt inget o de andra hutlösa priser att serva o underhålla
Lycka till- mvh/husse
Senast redigerat av husseman (16 maj 2021)

20 Inlägg
16 maj 2021
Trådstartare
#19
Jag måste fixa detta, jag kan inte sälja den såhär, tänk om det händer första dag han/hon köper bilen? Men jag har tänkt sälja skiten så fort den går igenom besiktningen om 2 veckor. Jag kommer inte att köpa en jäkla fransk baguette efter det här.

21 Inlägg
11 juli
#20
husseman skrev:
Hehe- ja så lär det fortsätta, ingen vill ta ansvar för Fransk skit...- så byt bil- innan du lagt en förmögenhet på felsökning. O lär dig att de bilar som är billigast- kostar mest i Rep.  o nu snackar vi Fransk Skit. Riktiga bilar, så kostar de bästa knappt inget o de andra hutlösa priser att serva o underhålla
Lycka till- mvh/husse

Vill jag väl ändå gå lite i försvar för franska bilar. Ägt ett antal och visst har de sina problem, precis som alla andra märken men inte mer än andra. De största problem jag haft med min har berott på värdelösa mekaniker som inte gjort sitt jobb ordentligt. Tror mycket av det dåliga ryktet kommer från att de som köper Peugeot ny sällan tar hand om dem (kärringar och gubbar) så begagnade drabbas av fel relaterade till dåligt underhåll, samt mekaniker som inte vet hur de felsöker eller fixar.


Sök