24 februari 2021
Trådstartare
Hej!
Har fått ett märkligt problem som är att när bilen stått still under natten och jag ska ut och köra nästkommande dag så hugger det till i ratten vid vänstersväng endast. Jag vrider ratten cirka 4-5 cm åt vänster och får ett litet motstånd/ hugg i ratten. Detta hugg försvinner efter ca 5 minuters körning.
Besiktade bilen för två dagar sedan och fick bakläxa på att jag inte hade dragit åt ena styrleden på vänster sida ordentligt. Så jag for hem och drog åt den tills jag inte orkade dra mera för hand men ändå så kvarstår problemet.
Bägge bussningar är bytta i båda länkarmarna, likaså inre + yttre styrled på bägge sidor och en spindelled vilken sida minns jag dock inte. I samband med byte av dessa delar gjordes en hjulinställning på däckverkstad.
Var in på Bilia igår där meken hissade upp bilen och tittade och kände han också men han sa att han kunde inte heller peka på nånting och besiktningen sa att bortsett från en styrleden som behövde dras åt såg allt bra ut.
Meken sa att det kan vara fjäderbussningen eller fjäderbenslagring, minns inte vilken av dom han sa. Vi fick ett litet typ knak/ klonk ljud när vi vred på vänsterhjulet uppifrån fjädertornet. Han sa också att i värsta fall kan det vara styrväxeln som är på väg att ge sig men inte speciellt troligt då det borde låta lite illa också.
Väldigt drygt detta som sagt, någon som har någon idé eller också tror på fjäderbussning/ lager?
Tacksam för all input, det är ganska störigt fenomen..