Eleeb90 skrev:
Hej!
Jag har ett stort bilintresse och gillar bilar.
Det är så att jag funderat länge på att köpa en gammal lt35 eller så som Biltransport.
Samtidigt funderar jag på om det skulle vara bättre å ta be kort. Nackdelen jag ser med att ta be kort och köra vanlig bil med biltransportsläp är att man måste hyra varje gång man ska fara iväg å hämta en bil.
Jag kan åka riktigt långt ibland över 100 mil enkelväg för att hämta vissa bilar å då känns det inte ekonomiskt att hyra släp varje gång. ( man kanske måste hyra i 2 dygn då)
Jag har också ett till problem det är att jag har en husvagn som har en totalvikt på 1550 kg. jag har nu en bil som får dra den på b kort men jag orkar inte med den längre för jag orkar inte fixa motorn på den.
Det finns lite olika valmöjligheter här.
1 Ta be kort köpa en lite större bil som får dra typ 2500 kg en stor Biltransport-släp samt som kan dra husvagnen.
(Nackdelen med en suv bil blir väl bränsleförbrukningen men den kan man ev leva med)
2 inte ta be kort och köpa en Biltransport lastbil enkom för bil projekt. Dessutom köpa en bil som får dra husvagnen på b kort.
(Det är så svårt att hitta är bara Volvo 740 och Audi 100 jag kunnat dra den med lagligt. Hade varit gött om det fanns nån lite nyare bil typ slutet på 90 talet eller början på 00 talet som får dra 1550 på bkort.)
Här blir det ju i och för sig två bilar= två bilar att serva två att besikta två att köpa vinterdäck till.
3. Ta be kort köpa Biltransport så jag kan dra husvagn med biltransporten eller ett bilsläp så jag kan ha en bil på flaket å en på släpet. Även kanske köpa en bruksbil då det inte är så trevligt att sitta i en lt35 med en motor som skriker typ 75 hk.
Lite beslutsångest. Hur gör ni eller hur skulle ni göra?