3781
Sök

Ta be kort eller köpa Biltransport lätt lastbil?

1 777 Inlägg
21 mars 2021
#61
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:

Jag har ju lagt in Transportstyrelsens definition av bruttovikt, men jag kan göra det igen:

"Bruttovikt på fordon
Bruttovikten är den sammanlagda statiska vikt som samtliga hjul, band eller medar på ett fordon vid ett visst tillfälle för över till vägbanan."


Ser du någonting om tjänstevikt, olastat eller lastat där?

Bruttovikt är vad fordonet väger vid ett givet tillfälle. Olastat som lastat.

Fler länkar som skriver detta:

"Bruttovikt är den vikt som ditt fordon har vid ett visst tillfälle. Om du lastar bilen eller kör med passagerare kommer bruttovikten att öka.

Transportstyrelsen definierar bruttovikt som den sammanlagda vikt som alla hjul på fordonet vid ett visst tillfälle överför tull vägbanan."

Länk: https://trafiko.se/faktabank/fragor/vad-ar-bruttovikt

"Bruttovikt
Om du väger dig visar vågen alltid din bruttovikt. Förvirrande?
Bruttovikten är den vikt du har för tillfället med eller utan kläder eller ryggsäck för den delen. Dvs din tillfälliga vikt.

Detsamma gäller bilen. Det spelar ingen roll om den är lastad eller inte, eller med eller utan förare utan just bara den vikten den har vid vägningstillfället."

Länk: https://www.xn--vningskrning-3ibh.com/lektion/vikter/

När jag tog CE och YKB skiljde man på tjänstevikt och bruttovikt. Bruttovikt är tjänstevikt + last. Och då vet jag precis vad de menar. Men så korkade är svenskar. Ni ändrar dråp till mord om det finns försvårande omständigheter (last). Ändra misshandel till mordförsök för han skrämde ju nästan livet ur henne! Bönder!

Nu har du ju helt flyttat till Ankeborg här, så vi avslutar detta... Ha en bra dag!

Varför finns tjänstevikten kvar när det alltid är bruttovikten? De har ändrat definitionen av bruttovikten, men förut var definitionen tjänstevikt + last är bruttovikt.

* Voff voff *
10 598 Inlägg
21 mars 2021
#62
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:
När jag tog CE och YKB skiljde man på tjänstevikt och bruttovikt. Bruttovikt är tjänstevikt + last. Och då vet jag precis vad de menar. Men så korkade är svenskar. Ni ändrar dråp till mord om det finns försvårande omständigheter (last). Ändra misshandel till mordförsök för han skrämde ju nästan livet ur henne! Bönder!

Nu har du ju helt flyttat till Ankeborg här, så vi avslutar detta... Ha en bra dag!

Varför finns tjänstevikten kvar när det alltid är bruttovikten? De har ändrat definitionen av bruttovikten, men förut var definitionen tjänstevikt + last är bruttovikt.

Tjänstevikt är fordonets registrerade egenvikt "körklart".
Totalvikt är tjänstevikt + maxlast.
Bruttovikt är ALLTID vad fordonet väger för stunden oavsett om det är lastat eller ej.

Således... Alla fordon väger ALLTID sin bruttovikt, oavsett när du väger dom, eftersom det är vad fordonet väger just i vägningsögonblicket. Sedan kan bruttovikten sammanfalla med tjänstevikten (olastat), totalvikten (fullastat) eller vilken vikt som helst däremellan (eller över eller under för den delen...).

Kör du 500 meter så har bruttovikten, men inte tjänstevikten eller maxlasten eller totalvikten, förändrats eftersom det gått åt bränsle tex.
Senast redigerat av Brådhis (21 mars 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 777 Inlägg
21 mars 2021
#63
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:

Nu har du ju helt flyttat till Ankeborg här, så vi avslutar detta... Ha en bra dag!

Varför finns tjänstevikten kvar när det alltid är bruttovikten? De har ändrat definitionen av bruttovikten, men förut var definitionen tjänstevikt + last är bruttovikt.

Tjänstevikt är fordonets registrerade egenvikt "körklart".
Totalvikt är tjänstevikt + maxlast.
Bruttovikt är ALLTID vad fordonet väger för stunden oavsett om det är lastat eller ej.

Således... Alla fordon väger ALLTID sin bruttovikt, oavsett när du väger dom, eftersom det är vad fordonet väger just i vägningsögonblicket. Sedan kan bruttovikten sammanfalla med tjänstevikten (olastat), totalvikten (fullastat) eller vilken vikt som helst däremellan (eller över eller under för den delen...).

Kör du 500 meter så har bruttovikten, men inte tjänstevikten eller maxlasten eller totalvikten, förändrats eftersom det gått åt bränsle tex.

Då finns det väl ingen anledning att ha kvar tjänstevikten annat än av skattetekniska skäl, för det är bara en skrivbordsprodukt. Bruttovikten kan vara lägre, därför kan polisen inte bara bötfälla för överlast efter tjänstevikten, vilket jag vet har hänt i utlandet, för tjänstevikten stämmer inte överens med bruttovikten utan förare, tom bränsletank, utan reservhjul, domkraft och verktyg.

348 Inlägg
21 mars 2021
Trådstartare
#64
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:

Nu har du ju helt flyttat till Ankeborg här, så vi avslutar detta... Ha en bra dag!

Varför finns tjänstevikten kvar när det alltid är bruttovikten? De har ändrat definitionen av bruttovikten, men förut var definitionen tjänstevikt + last är bruttovikt.

Tjänstevikt är fordonets registrerade egenvikt "körklart".
Totalvikt är tjänstevikt + maxlast.
Bruttovikt är ALLTID vad fordonet väger för stunden oavsett om det är lastat eller ej.

Således... Alla fordon väger ALLTID sin bruttovikt, oavsett när du väger dom, eftersom det är vad fordonet väger just i vägningsögonblicket. Sedan kan bruttovikten sammanfalla med tjänstevikten (olastat), totalvikten (fullastat) eller vilken vikt som helst däremellan (eller över eller under för den delen...).

Kör du 500 meter så har bruttovikten, men inte tjänstevikten eller maxlasten eller totalvikten, förändrats eftersom det gått åt bränsle tex.

Helt rätt. Det jag inte gillar med våra regler är att det alltid ska va total vikten på bil och släp som räknas när det är b-kort. Oavsett om jag kör full eller olastat är det ändå total vikten som räknas.

Pga av detta blir det mycket problem för dom med b-kort.
Jag får inte dra min husvagn (som har totalvikten 1550 kg som kanske bara är lastad så den har en brutto vikt på 1400 kg) med en bil som har max släpvagnsvikt på 1400 kg. Det är många bilar man inte kan köpa pga av detta.

Visst be kort kan man ta men jag tycker att det är orättvist att det är total vikten som räknas på b-kort och brutto vikt på be kort.

Det är väl  för att dom är så lata. Att dom inte ska behöva väga en med bkort. Med be kort då måste dom bevisa brutto vikt en genom vägning. J***kla system.

1 777 Inlägg
21 mars 2021
#65
Eleeb90 skrev:
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:

Varför finns tjänstevikten kvar när det alltid är bruttovikten? De har ändrat definitionen av bruttovikten, men förut var definitionen tjänstevikt + last är bruttovikt.

Tjänstevikt är fordonets registrerade egenvikt "körklart".
Totalvikt är tjänstevikt + maxlast.
Bruttovikt är ALLTID vad fordonet väger för stunden oavsett om det är lastat eller ej.

Således... Alla fordon väger ALLTID sin bruttovikt, oavsett när du väger dom, eftersom det är vad fordonet väger just i vägningsögonblicket. Sedan kan bruttovikten sammanfalla med tjänstevikten (olastat), totalvikten (fullastat) eller vilken vikt som helst däremellan (eller över eller under för den delen...).

Kör du 500 meter så har bruttovikten, men inte tjänstevikten eller maxlasten eller totalvikten, förändrats eftersom det gått åt bränsle tex.

Helt rätt. Det jag inte gillar med våra regler är att det alltid ska va total vikten på bil och släp som räknas när det är b-kort. Oavsett om jag kör full eller olastat är det ändå total vikten som räknas.

Pga av detta blir det mycket problem för dom med b-kort.
Jag får inte dra min husvagn (som har totalvikten 1550 kg som kanske bara är lastad så den har en brutto vikt på 1400 kg) med en bil som har max släpvagnsvikt på 1400 kg. Det är många bilar man inte kan köpa pga av detta.

Visst be kort kan man ta men jag tycker att det är orättvist att det är total vikten som räknas på b-kort och brutto vikt på be kort.

Det är väl  för att dom är så lata. Att dom inte ska behöva väga en med bkort. Med be kort då måste dom bevisa brutto vikt en genom vägning. J***kla system.

Du kan köra med 1400 kg på BE, men kan inte lasta en burk creamy jordnötssmör, för det är ju heavy cream i den. Så inga praktiska fördelar direkt.

* Voff voff *
10 598 Inlägg
21 mars 2021
#66
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:

Varför finns tjänstevikten kvar när det alltid är bruttovikten? De har ändrat definitionen av bruttovikten, men förut var definitionen tjänstevikt + last är bruttovikt.

Tjänstevikt är fordonets registrerade egenvikt "körklart".
Totalvikt är tjänstevikt + maxlast.
Bruttovikt är ALLTID vad fordonet väger för stunden oavsett om det är lastat eller ej.

Således... Alla fordon väger ALLTID sin bruttovikt, oavsett när du väger dom, eftersom det är vad fordonet väger just i vägningsögonblicket. Sedan kan bruttovikten sammanfalla med tjänstevikten (olastat), totalvikten (fullastat) eller vilken vikt som helst däremellan (eller över eller under för den delen...).

Kör du 500 meter så har bruttovikten, men inte tjänstevikten eller maxlasten eller totalvikten, förändrats eftersom det gått åt bränsle tex.

Då finns det väl ingen anledning att ha kvar tjänstevikten annat än av skattetekniska skäl, för det är bara en skrivbordsprodukt. Bruttovikten kan vara lägre, därför kan polisen inte bara bötfälla för överlast efter tjänstevikten, vilket jag vet har hänt i utlandet, för tjänstevikten stämmer inte överens med bruttovikten utan förare, tom bränsletank, utan reservhjul, domkraft och verktyg.

Jag vet inte om du inte vill förstå...?

Det är tre olika(!) saker och används vid olika beräkningar!

* Tjänstevikt är bilens "körklara" vikt.
* Totalvikt är tjänstevikt + maxlast.
* Bruttovikt är vad bilen väger just nu.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 598 Inlägg
21 mars 2021
#67
Eleeb90 skrev:
Visst be kort kan man ta men jag tycker att det är orättvist att det är total vikten som räknas på b-kort och brutto vikt på be kort.

Sett till hur usla folk är på att köra med släp samt surra last tex så borde all släpkörning kräva BE eller möjligen B96. Det är helt stolligt att man får dra 1500 kg på B-kort bakom en V70 (97-00) tex utan någon som helst utbildning för det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 777 Inlägg
21 mars 2021
#68
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:

Tjänstevikt är fordonets registrerade egenvikt "körklart".
Totalvikt är tjänstevikt + maxlast.
Bruttovikt är ALLTID vad fordonet väger för stunden oavsett om det är lastat eller ej.

Således... Alla fordon väger ALLTID sin bruttovikt, oavsett när du väger dom, eftersom det är vad fordonet väger just i vägningsögonblicket. Sedan kan bruttovikten sammanfalla med tjänstevikten (olastat), totalvikten (fullastat) eller vilken vikt som helst däremellan (eller över eller under för den delen...).

Kör du 500 meter så har bruttovikten, men inte tjänstevikten eller maxlasten eller totalvikten, förändrats eftersom det gått åt bränsle tex.

Då finns det väl ingen anledning att ha kvar tjänstevikten annat än av skattetekniska skäl, för det är bara en skrivbordsprodukt. Bruttovikten kan vara lägre, därför kan polisen inte bara bötfälla för överlast efter tjänstevikten, vilket jag vet har hänt i utlandet, för tjänstevikten stämmer inte överens med bruttovikten utan förare, tom bränsletank, utan reservhjul, domkraft och verktyg.

Jag vet inte om du inte vill förstå...?

Det är tre olika(!) saker och används vid olika beräkningar!

* Tjänstevikt är bilens "körklara" vikt.
* Totalvikt är tjänstevikt + maxlast.
* Bruttovikt är vad bilen väger just nu.

Jag förstår precis. Det enda jag säger är att tjänstevikten kan avskaffas för att du aldrig kan göra en beräkning av bruttovikten med hjälp av tjänstevikten. Med en bil på en biltrailer t ex. Bilen väger mindre än tjänstevikten utan förare, tom bränsletank osv.

* Voff voff *
10 598 Inlägg
21 mars 2021
#69
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:

Då finns det väl ingen anledning att ha kvar tjänstevikten annat än av skattetekniska skäl, för det är bara en skrivbordsprodukt. Bruttovikten kan vara lägre, därför kan polisen inte bara bötfälla för överlast efter tjänstevikten, vilket jag vet har hänt i utlandet, för tjänstevikten stämmer inte överens med bruttovikten utan förare, tom bränsletank, utan reservhjul, domkraft och verktyg.

Jag vet inte om du inte vill förstå...?

Det är tre olika(!) saker och används vid olika beräkningar!

* Tjänstevikt är bilens "körklara" vikt.
* Totalvikt är tjänstevikt + maxlast.
* Bruttovikt är vad bilen väger just nu.

Jag förstår precis. Det enda jag säger är att tjänstevikten kan avskaffas för att du aldrig kan göra en beräkning av bruttovikten med hjälp av tjänstevikten. Med en bil på en biltrailer t ex. Bilen väger mindre än tjänstevikten utan förare, tom bränsletank osv.

Ja, du kan inte beräkna exakt på kilot utifrån den, men å andra sidan ska bruttovikt egentligen vägas fram och inte räknas fram. Men alla fordon har en tjänstevikt ändå. Tex på ett släp stämmer det oftast väldigt bra eftersom det olastat oftast är väldigt nära sin tjänstevikt. Så har du en last som du vet vad den väger så går det att räkna fram en ungefärlig bruttovikt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 394 Inlägg
21 mars 2021
#70
Brådhis skrev:
granadadr skrev:
Brådhis skrev:

Nej, den ska verkligen inte skippas! Den är faktiskt väldigt viktig eftersom det är just den som gäller vid B96. Fast inte som du tror, utan vid B96 får du hänga på ett släp med totalvikt 2250 kg om du har B96 (istället för totalvikt 1500 kg som vid B) så länge bruttovikten inte överstiger 1700 kg.

Glasklart system? smile

nej,, för bilen får ALDRIG dra mer än 1700

så 2250 bör skippas,,  eftersom max dragvikt ÄR 1700 så får den ju på INGA omständigheter dra mer,,

Så är det. Men med B-kort får totalvikten inte överstiga 1500 kg. Med B96 får totalvikten inte överstiga 2250 kg och med BE finns endast begränsning på bruttovikten. Bruttovikten med B96 och BE hamnar dock på 1700 kg här oavsett.

Men för att tydliggöra det: (Observera att detta då endast gäller ditt exempel!)

B = max 1500 kg registrerad totalvikt och därmed max 1500 kg bruttovikt.
B96 = max 2250 kg registrerad totalvikt och max 1700 kg bruttovikt
BE = ingen begränsning på max totalvikt men max 1700 kg bruttovikt

precis,, därför man borde skippa om vikten 2250 totalt för den är o relevant,, bara teoretiskt,,


* Voff voff *
10 598 Inlägg
21 mars 2021
#71
granadadr skrev:
Brådhis skrev:
granadadr skrev:

nej,, för bilen får ALDRIG dra mer än 1700

så 2250 bör skippas,,  eftersom max dragvikt ÄR 1700 så får den ju på INGA omständigheter dra mer,,

Så är det. Men med B-kort får totalvikten inte överstiga 1500 kg. Med B96 får totalvikten inte överstiga 2250 kg och med BE finns endast begränsning på bruttovikten. Bruttovikten med B96 och BE hamnar dock på 1700 kg här oavsett.

Men för att tydliggöra det: (Observera att detta då endast gäller ditt exempel!)

B = max 1500 kg registrerad totalvikt och därmed max 1500 kg bruttovikt.
B96 = max 2250 kg registrerad totalvikt och max 1700 kg bruttovikt
BE = ingen begränsning på max totalvikt men max 1700 kg bruttovikt

precis,, därför man borde skippa om vikten 2250 totalt för den är o relevant,, bara teoretiskt,,

Okej? Jag håller nog inte alls med dig där. För dom som har B96 är ju 750 kg högre totalvikt på släpet och 200 kg högre lastvikt en stor fördel. Jag skulle säga att man nog har mer nytta av den ökade totalviktsgränsen än av dom 200 kg extra lastvikt som B96 ger i ditt exempel.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 777 Inlägg
21 mars 2021
#72
granadadr skrev:
Brådhis skrev:
granadadr skrev:

nej,, för bilen får ALDRIG dra mer än 1700

så 2250 bör skippas,,  eftersom max dragvikt ÄR 1700 så får den ju på INGA omständigheter dra mer,,

Så är det. Men med B-kort får totalvikten inte överstiga 1500 kg. Med B96 får totalvikten inte överstiga 2250 kg och med BE finns endast begränsning på bruttovikten. Bruttovikten med B96 och BE hamnar dock på 1700 kg här oavsett.

Men för att tydliggöra det: (Observera att detta då endast gäller ditt exempel!)

B = max 1500 kg registrerad totalvikt och därmed max 1500 kg bruttovikt.
B96 = max 2250 kg registrerad totalvikt och max 1700 kg bruttovikt
BE = ingen begränsning på max totalvikt men max 1700 kg bruttovikt

precis,, därför man borde skippa om vikten 2250 totalt för den är o relevant,, bara teoretiskt,,

Innan folk fattade reglerna såg jag ett antal tvivelaktiga fordonskombinationer sen de införde denna teoretiska dragvikt. En Saab 9000 (max 1800) som drog en biltrailer med en Saab 9-5 kombi i lasten. Bara bilen väger 1600 kg, trailern 600 kg till. Men då räcker ju 2250 kg, tänkte väl han... En V40 (max 1400) som drog en 850 på trailer...

782 Inlägg
21 mars 2021
#73
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:
Då finns det väl ingen anledning att ha kvar tjänstevikten annat än av skattetekniska skäl, för det är bara en skrivbordsprodukt. Bruttovikten kan vara lägre, därför kan polisen inte bara bötfälla för överlast efter tjänstevikten, vilket jag vet har hänt i utlandet, för tjänstevikten stämmer inte överens med bruttovikten utan förare, tom bränsletank, utan reservhjul, domkraft och verktyg.

Jag vet inte om du inte vill förstå...?

Det är tre olika(!) saker och används vid olika beräkningar!

* Tjänstevikt är bilens "körklara" vikt.
* Totalvikt är tjänstevikt + maxlast.
* Bruttovikt är vad bilen väger just nu.

Jag förstår precis. Det enda jag säger är att tjänstevikten kan avskaffas för att du aldrig kan göra en beräkning av bruttovikten med hjälp av tjänstevikten. Med en bil på en biltrailer t ex. Bilen väger mindre än tjänstevikten utan förare, tom bränsletank osv.

Tjänstevikter finns för att göra livet lättare för folk som inte orkar väga olika fordon hela tiden...
Lastbilschauffören vet ungefär hur mycket han får lasta genom att ta totalvikten - tjänstevikten. Campingfolket vet hur många öl det går att lasta in i vagnen genom att ta totalvikten - tjänstevikten och den som hämtar en trasig bil med kärra vet ungefär hur mycket bilen väger (bilens bruttovikt) genom att ta reda på bilens tjänstevikt och antingen dra av för att det varken finns chaufför eller bensin i bilen eller lägga till för all last i bilen.

Utan tjänstevikt skulle det behövas bra mycket mer vågar och massa extra jobb för att komma fram till ungefär samma sak som man gör genom att veta olika fordons tjänstevikt.

Bötfäller man genom att tro att en bil på en kärra har samma tjänstevikt som bruttovikt så ska man inte vara polis... (alt är det någon högre upp i hierarkin som borde få sparken...)
Senast redigerat av patrik79 (21 mars 2021)


8 883 Inlägg
21 mars 2021
#74
Tar vi bort tjänstevikten måste det finnas en våg i varje gathörn eller att man har med sig en egen.
Ska man köpa ett släp med det scenariot så blir det ju omöjligt att bestämma hur mycket man får lasta.

Fotograf på tierpidag.se

1 777 Inlägg
21 mars 2021
#75
patrik79 skrev:
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:

Jag vet inte om du inte vill förstå...?

Det är tre olika(!) saker och används vid olika beräkningar!

* Tjänstevikt är bilens "körklara" vikt.
* Totalvikt är tjänstevikt + maxlast.
* Bruttovikt är vad bilen väger just nu.

Jag förstår precis. Det enda jag säger är att tjänstevikten kan avskaffas för att du aldrig kan göra en beräkning av bruttovikten med hjälp av tjänstevikten. Med en bil på en biltrailer t ex. Bilen väger mindre än tjänstevikten utan förare, tom bränsletank osv.

Tjänstevikter finns för att göra livet lättare för folk som inte orkar väga olika fordon hela tiden...
Lastbilschauffören vet ungefär hur mycket han får lasta genom att ta totalvikten - tjänstevikten. Campingfolket vet hur många öl det går att lasta in i vagnen genom att ta totalvikten - tjänstevikten och den som hämtar en trasig bil med kärra vet ungefär hur mycket bilen väger (bilens bruttovikt) genom att ta reda på bilens bruttovikt och antingen dra av för att det varken finns chaufför eller bensin i bilen eller lägga till för all last i bilen.

Utan tjänstevikt skulle det behövas bra mycket mer vågar och massa extra jobb för att komma fram till ungefär samma sak som man gör genom att veta olika fordons tjänstevikt.

Bötfäller man genom att tro att en bil på en kärra har samma tjänstevikt som bruttovikt så ska man inte vara polis... (alt är det någon högre upp i hierarkin som borde få sparken...)

Ehm... Jag kollar lastvikten och lägger ihop vikten enligt frakthandlingarna. Sen fördelar jag vikten mellan bil och släp så  lasten blir jämnt fördelad och ekipaget inte väger mer än 60 till 64 ton totalt. Ofta är totalvikten 28 ton på bilen, och 38 ton på släpet. Det blir mer än tillåtet på svenska vägar.

Jag såg en video på en polis i Europa som bötfällde en bilist efter vikter angivna i bilregistret.

1 777 Inlägg
21 mars 2021
#76
Hamilton skrev:
Tar vi bort tjänstevikten måste det finnas en våg i varje gathörn eller att man har med sig en egen.
Ska man köpa ett släp med det scenariot så blir det ju omöjligt att bestämma hur mycket man får lasta.

Jag var otydlig. Ersätta tjänstevikt med bruttovikt. Om nu allt är bruttovikt. Utan förare. För släp har ingen förare.

8 883 Inlägg
21 mars 2021
#77
Bassiehof skrev:
Hamilton skrev:
Tar vi bort tjänstevikten måste det finnas en våg i varje gathörn eller att man har med sig en egen.
Ska man köpa ett släp med det scenariot så blir det ju omöjligt att bestämma hur mycket man får lasta.

Jag var otydlig. Ersätta tjänstevikt med bruttovikt. Om nu allt är bruttovikt. Utan förare. För släp har ingen förare.

Hur vet man då att man köper, hyr rätt släp om man ersätter den med bruttovikten?
Man måste ju ha en utgångspunkt och det är tjänstevikten.

Jag själv har aldrig upplevt det här med vikter som något problem utan tyckt dom är glasklara.
Senast redigerat av Hamilton (21 mars 2021)

Fotograf på tierpidag.se

1 777 Inlägg
21 mars 2021
#78
Hamilton skrev:
Bassiehof skrev:
Hamilton skrev:
Tar vi bort tjänstevikten måste det finnas en våg i varje gathörn eller att man har med sig en egen.
Ska man köpa ett släp med det scenariot så blir det ju omöjligt att bestämma hur mycket man får lasta.

Jag var otydlig. Ersätta tjänstevikt med bruttovikt. Om nu allt är bruttovikt. Utan förare. För släp har ingen förare.

Hur vet man då att man köper, hyr rätt släp om man ersätter den med bruttovikten?
Man måste ju ha en utgångspunkt och det är tjänstevikten.

Jag själv har aldrig upplevt det här med vikter som något problem utan tyckt dom är glasklara.

Det är väl inga problem? Bruttovikten ersätter tjänstevikten, alltså ingen skillnad. Totalvikt och lastvikt anges också. Då vet du allt du behöver veta. Allt blev betydligt enklare när jag tog E-behörigheten.

* Voff voff *
10 598 Inlägg
21 mars 2021
#79
Bassiehof skrev:
Hamilton skrev:
Bassiehof skrev:

Jag var otydlig. Ersätta tjänstevikt med bruttovikt. Om nu allt är bruttovikt. Utan förare. För släp har ingen förare.

Hur vet man då att man köper, hyr rätt släp om man ersätter den med bruttovikten?
Man måste ju ha en utgångspunkt och det är tjänstevikten.

Jag själv har aldrig upplevt det här med vikter som något problem utan tyckt dom är glasklara.

Det är väl inga problem? Bruttovikten ersätter tjänstevikten, alltså ingen skillnad. Totalvikt och lastvikt anges också. Då vet du allt du behöver veta. Allt blev betydligt enklare när jag tog E-behörigheten.

Du tycker inte att det kan finnas en poäng i att veta vad ett visst fordon väger utan att först behöva väga det...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

8 883 Inlägg
21 mars 2021
#80
Bassiehof skrev:
Hamilton skrev:
Bassiehof skrev:

Jag var otydlig. Ersätta tjänstevikt med bruttovikt. Om nu allt är bruttovikt. Utan förare. För släp har ingen förare.

Hur vet man då att man köper, hyr rätt släp om man ersätter den med bruttovikten?
Man måste ju ha en utgångspunkt och det är tjänstevikten.

Jag själv har aldrig upplevt det här med vikter som något problem utan tyckt dom är glasklara.

Det är väl inga problem? Bruttovikten ersätter tjänstevikten, alltså ingen skillnad. Totalvikt och lastvikt anges också. Då vet du allt du behöver veta. Allt blev betydligt enklare när jag tog E-behörigheten.

Men bruttovikten är ju olika från dag till dag hur kan det då bli enklare?

Fotograf på tierpidag.se


Sök